Trón zo skla (Recenzia)

Originálny názov: Throne of Glass
Vydavateľstvo: Slovart 2015
Séria: Throne of Glass
Diel: 1/6
Počet strán: 376
Žáner:  fantasy, YA

V krajine bez akejkoľvek mágie, kde vládne krutý kráľ, je na kráľovský dvor povolaná najnebezpečnejšia nájomná vrahyňa. Prichádza, aby získala späť svoju slobodu, nie aby zabila kráľa. Ak v turnaji porazí dvadsať tri nájomných vrahov, zlodejov a žoldnierov, prepustia ju z väzenia v soľných baniach a po štvorročnej službe ako kráľova šampiónka, získa späť svoju slobodu. Jej meno je Celaena Sardothien.
Korunný princ si ju na túto úlohu najal a je jej jediným spojencom. Kapitán kráľovskej gardy zas pravým ochrancom. V komnatách a chodbách Zámku zo skla sa však schováva niečo oveľa nebezpečnejšie... A keď začne jej protivníkov niekto po jednom likvidovať, Celaenin zápas o slobodu sa mení na boj o holé prežitie. Tajomný nepriateľ sa totiž neuspokojí, kým nebude ležať celý svet v troskách.

***

Celá senzácia okolo dlho očakávanej série Trón zo skla ma dostala o dosť neskôr, ako väčšinu čitateľov. Verila som, že to bude vynikajúca séria, ale nijako zvlášť som sa s jej prečítaním neponáhľala. Čakala som, keď vyjde aj druhý diel, aby som sa v prípade, že by ma kniha absolútne nadchla, mohla rovno pustiť do pokračovania.

Calaena (mimochodom, mená vymyslela autorka naozaj skvelé) je najslávnejšia nájomná vrahyňa v celej krajine aj napriek tomu, že je veľmi mladá. Avšak spravila tú chybu, že sa nechala chytiť a následne ju poslali pracovať do baní, čím ju v podstate odsúdili na smrť. Po dlhej dobe, kedy ju pri živote držala len sila vôle, prichádza pomoc z najnepravdepodobnejšieho miesta - práve z kráľovského dvora. Princ Dorian ju požiada, aby sa v jeho mene zúčastnila turnaja, v ktorom musí poraziť ďalších dvadsaťtri nebezpečných vrahov a zlodejov. V prípade, že by sa jej to podarilo, bude pracovať pre kráľa ako jeho osobná nájomná vrahyňa ďalšie štyri roky a tým si môže vykúpiť svoju slobodu. Okrem samotného turnaja, sa však na zámku zo skla deje ešte niečo, čo je možno ešte nebezpečnejšie než všetci jej protivníci.

Aj keď som Trón zo skla dočítala asi pred mesiacom, stále akosi neviem, čo si mám o ňom myslieť. Príbeh bol fajn a aj keď bol začiatok trochu pomalší, približne od polovice som sa do knihy začítala a odložila som ju až keď som sa dostala na koniec. Podobné príbehy zasadené do fantasy sveta s priloženou mapou mám veľmi rada a musím uznať, že aj Sarah vytvorila zaujímavý  svet.  Postavy boli tiež skvelé, aj keď by som teda bola oveľa radšej, keby sa medzi nimi nevytvorí (zase ďalší) ľúbostný trojuholník. Ale s tým sa musím zmieriť pri väčšine kníh, takže som si na to vlastne už zvykla. Celkovo som na knihe nenašla niečo, čo by sa mi vyložene nepáčilo alebo čo by mi až tak prekážalo.

Aj tak sa však nemôžem ubrániť tomu, že ma Trón zo skla mierne sklamal. Chápem, že je to prvý diel, ktorým sa všetko len začína a každým pokračovaním to bude lepšie a lepšie. Avšak vzhľadom na celý boom okolo tejto série a toľko pozitívnych ohlasov a recenzií som čakala niečo, čo ma absolútne dostane, vďaka čomu sa nebudem môcť od knihy odtrhnúť. To som však nenašla. Knihu som odložila a prešiel aj celý týždeň, kým som sa donútila prečítať aspoň pár kapitol. Možno práve tie nadšené recenzie boli u mňa až na škodu, pretože som čakala oveľa, oveľa viac.

Určite sa však nechystám na túto sériu zanevrieť a teším sa na ďalší diel, aj keď nie je mojou momentálnou prioritou. Naozaj dúfam, že v druhej časti sa to poriadne rozbehne a nájdem v nej to, čo mi v jednotke chýbalo. Rozhodne je to kniha, ktorá sa oplatí prečítať, ale zároveň si myslím, že tá reklama je trochu prehnaná. Tú by si možno iné knihy zaslúžili viac. Zatiaľ je u mňa Trón zo skla takým lepším priemerom.