Majster (Recenzia)

Originálny názov: The Craftsman
Vydavateľstvo: Ikar 2019
Séria: The Craftsman
Diel:  1/2
Počet strán: 424
Žáner:  krimi/thriller

Mladá strážnička Florence Loveladyová naštartovala svoju kariéru v Sabdene, mestečku v severnom Anglicku v grófstve Lancashire. Podarilo sa jej usvedčiť výrobcu truhiel Larryho Grassbrooka zo série vrážd detí. Obete vtedy ako v nočnej more pochovali zaživa. Florence vyriešila záhadu a získala od Larryho priznanie, skôr než prišli o život ďalšie deti. Larry strávil zvyšok života vo väzení a mesto, známe procesmi s čarodejnicami v sedemnástom storočí, sa vrátilo k svojmu pokojnému životu.
Prešlo tridsať rokov. Larry vo väzení zomrel a udalosti z minulosti sa vynárajú opäť.
Napodobňuje niekto pôvodné vraždy? Alebo pred tridsiatimi rokmi chytili nesprávneho páchateľa? V ohrození života sa za podobných mysterióznych okolností odrazu ocitne aj Florencein milovaný syn. Pre detektívku to už neznamená iba otvorenie starého prípadu, tentoraz ide o všetko.

***

U našich českých susedov sa s autorkou Sharon Bolton stretávame pomerne často a u čitateľov je veľmi obľúbená. Vyšlo od nej už niekoľko kníh, ktoré sa tešia veľkej obľube. Preto určite mnohým z Vás nie je toto meno neznáme a možno ste od nej už aj niečo čítali. U nás sme sa tiež dočkali a vydavateľstvo Ikar prichádza s jej novou sériou The Craftsman. Nakoľko mám detektívny žáner veľmi rada, nenechala som túto krimi lahôdku nepovšimnutú.

Dá sa povedať, že som išla na istotu a ani som si neprečítala celú anotáciu. Jednoducho som tušila, že toto sa mi bude páčiť a bude to niečo presne pre mňa. Keď som sa k nej spätne vrátila, zistila som, že ignorovať ju, bolo správne rozhodnutie. Pretože je dosť podrobná a odkrýva zbytočne veľa deja, čitateľa môže pripraviť o plnohodnotný zážitok z čítania a odhaľovania vraha.

K samotnému deju nie je potrebné písať viac, nakoľko, ako som sa už vyjadrila, anotácia ponúka viac, než potrebujete vedieť. Vyskytuje sa tu veľa sympatických postáv, dej je dobre zamotaný a poprepletaný. Začiatok nám ponúka súčasnosť, teda presnejšie rok 1999, ktorý strieda náhľad do minulosti spred 30-tich rokov. Kniha je zaujímavá už len tým, že vyšetrovanie je zasadené do roku 1969, kedy ešte polícia nemala dostupné také technológie ako teraz a samotní vyšetrovatelia museli dať veľa na svoj inštinkt, rozumové schopnosti a v neposlednom rade schopnosť vnímavosti.

Hlavnú postavu si určite obľúbite, tak ako aj ja. Florence bola jednoducho iná. Vymykala sa stereotypu, ktorý vládol v zapadnutom mestečku na severe Anglicka. Ako to už býva u týchto uzavretých komunít, keď k nim prenikne niekto "zvonka", vždy sa na neho obyvatelia pozerajú s nedôverou a nevôľou. Florence mala veľa neprajníkov, ale aj veľa takých, ktorých si získala svojou odvahou a nebojácnosťou. Keď bola presvedčená o svojej pravde, bola ochotná riskovať, obchádzať nariadenia a vyšetrovala aj na vlastnú päsť.

Celou knihou panuje zvláštna stiesnená atmosféra. Napomáha tomu aj fakt, že je tu veľká časť venovaná čarodejníctvu, ale aj skutočnosť, že dej sa z veľkej časti odohráva na cintoríne pri hroboch a mŕtvolách. Ak by ste ju čítali večer počas nejakého nepríjemného zimného večera, viem si predstaviť, ako sa obzeráte poza rameno, či vás niekto nesleduje :) Nemôžem povedať, že by som sa pri čítaní bála, to vôbec nie, len som mala zvláštny pocit úzkosti a nepokoja.

Pomalé odkrývanie pravdy a záver knihy možno mnohých prekvapí, ale možno budete tušiť, kto za tým všetkým stojí. Napriek tomu, nie na všetko dostanete odpovede a autorka si pripravila priestor aj na pokračovanie. Z môjho pohľadu knihu hodnotím veľmi pozitívne. Autorkin štýl mi vyhovuje a určite si prečítam aj jej ďalšie knihy.