Sadie (Recenzia)

Originálny názov: Sadie
Vydavateľstvo: CooBoo 2019
Séria:
Počet strán: 304
Žáner:  YA, contemporary

Utiekla z domu.
Pre rádioreportéra Westa McCraya je devätnásťročná Sadie len ďalšie z dievčat, ktoré opustilo domov za lepším životom. Keď zistí, že jej sestru zavraždili pred pár mesiacmi a aj ich mama je nezvestná, West McCray zacíti príležitosť, ktorá novinárom nedá spať. Nájsť Sadie však vôbec nie je ľahké a po ceste odhaľuje zdrvujúcu pravdu o jednej americkej rodine.
Sadie to v živote nemala ľahké. Svoju mladšiu sestru Mattie vychovávala najlepšie ako vedela, len aby prežili, len aby ich nikto nerozdelil. Keď Mattie nájdu mŕtvu v jablkovom sade, Sadie sa zrúti svet. Je presvedčená, že pozná sestrinho vraha. Vydáva sa naprieč USA, aby vyskladala mozaiku nebezpečného násilníka. Hľadá odvahu na to, čo mala spraviť už dávno.
Dokáže odhodlané devätnásťročné dievča to, čo sa nepodarilo policajným vyšetrovateľom? A je podcastový reportér schopný vystopovať Sadie, skôr ako jej niekto ublíži?

***

Po tom, ako mi túto knihu vychválila sestra a po množstve pozitívnych a nadšených ohlasov, či už u nás alebo v zahraničí, som si povedala, že táto kniha by nemala ujsť mojej pozornosti a že zrejme naozaj stojí za prečítanie. Anotácia znie veľmi zaujímavo, vyzerá to, že kniha v sebe skrýva viaceré žánre a dokonca vyšetrovanie v prevedení 19-ročného dievčaťa. Po všetkých thrilleroch a detektívkach, ktoré som prečítala v poslednej dobe, by toto mohlo priniesť do mojich čitateľských vôd niečo nové a svieže.

Takže, z môjho úvodu je asi celkom jasné, že moje očakávania boli vysoké a na knihu som sa tešila a bola som zvedavá, čo sa z nej nakoniec vykľuje. Kniha bola písaná zaujímavou formou. Časti, ktoré rozpráva Sadie, opisujúce, čo sa dialo po jej zmiznutí, striedajú podcasty, ktoré nahral West McCray a prezentuje tak svoje vyšetrovanie o nešťastných sestrách Sadie a Mattie. Máme tak možnosť sledovať jeden príbeh z dvoch perspektív. Informácie sa častokrát zaujímavo prelínajú a dopĺňajú, a poskytujú nám koplexný pohľad na celú záležitosť.

Sadie nemala šťastné detstvo. Jej matka zmizla so svojím posledným frajerom niekde do L. A., a tak Sadie ostala už len jej mladšia sestra Mattie. Zo všetkých síl sa jej Sadie snažila nahradiť matku, a pritom bola sama ešte dieťa. Úplný zlom ale nastáva až v okamihu, keď Mattie niekto zavraždí a Sadie tak život vezme poslednú vec, na ktorej jej záležalo. Presvedčená, že vie kto je vrahom a rozhodnutá pomstiť sa mu, uteká z domu a zahladzuje za sebou stopy.

Aj keď je celá kniha postavená na veľmi vážnej téme sexuálneho zneužívania detí, autorka ju zobrazuje veľmi decentne, jemne a citlivo. Akoby ju stále ponechávala niekde v úzadí, napriek tomu je jasné, že je ťahačom deja a jeho hlavnou myšlienkou. Počas celého čítania z príbehu cítiť stiesnenosť a pocit, že niečo je strašne zle.

Po dočítaní mám pocit, že by sa mi kniha mala páčiť ešte oveľa viac, ale mám z nej trochu zmiešané pocity. Na jednej strane som sa k nej veľmi rada vracala, lebo som bola naozaj zvedavá na koniec, bavila ma a čítala sa dobre. Na druhej strane mám pocit, že sa z nej dalo vyťažiť trochu viac. Niektoré myšlienky mi pripadali nedotiahnuté a niektoré zbytočne rýchlo uzavreté, respektíve uzavreté tak, že zostali nevyriešené. Nemám nič proti otvoreným koncom, hodia sa do mnohých príbehov, ale tu toho zostalo nedopovedaného príliš veľa.