Dom zlomených anjelov (Recenzia)

Originálny názov: The House of Broken Angels
Vydavateľstvo: Lindeni 2020
Počet strán: 320
Žáner:  contemporary, román
Moje hodnotenie knihy: 1*/5*

„Treba jedine ľúbiť, mija,“ povedal. „Láska je odpoveď. Nič ju nezastaví. Ani hranice. Ani smrť.“

San Diego. Patriarcha rodiny mexických prisťahovalcov v Amerike Veľký Angel umiera. Nezostáva mu už veľa času, preto sa rozhodne, že jeho posledné narodeniny budú veľkolepé. Deň pred oslavou však ešte musí pochovať svoju storočnú matku. Do domu zvolá celú veľkú rodinu: deti, súrodencov, švagriné, vnúčatá, pravnúčatá, nevlastného brata Malého Angela i márnotratného syna. Ku každému má osobitý vzťah, s každým prežil jedinečný príbeh. Intenzívna prítomnosť blížiaceho sa konca ľudí zbližuje a otvára. Honosná víkendová oslava života sa tak postupne mení na láskyplnú rozlúčku, na gejzír spomienok, očistu od prísne tajných hriechov i na nečakanú nádielku tajomstiev a prekvapení.

Pôsobivá, krásna a humorná kniha od finalistu Pulitzerovej ceny o láske, rodine, začiatkoch a koncoch, ktorú denník New York Times zaradil medzi 100 najpozoruhodnejších kníh roka 2018, dostala sa do finále National Book Award a National Book Critics Circle Award a získala nadšené ohlasy kritikov.

***

Už od prvej stránky na vás Dom zlomených anjelov vdýchne tú pravú mexickú atmosféru veľkej rozvetvenej rodiny. Autorovi sa neuveriteľne podarilo navodiť pocit, akoby ste boli priamo v kruhu všetkých jej členov. Pozorujete dva dni, v ktorých si každý z nich spomína na niektoré útržky ich života a spája ich s hlavou rodiny, Veľkým Angelom. Ten má pred sebou posledné dni života, pretože trpí nevyliečiteľnou chorobou, ktorá je už v poslednom štádiu. Pred rodinou to však tají, ale všetci vedia, že toto budú jeho posledné narodeniny.

Veľký Angel "využije" úmrtie svojej matky a rozhodne sa tak spojiť jej pohreb s oslavou svojich narodenín. Keď už sa celá rodina stretne kvôli pohrebu v jeden deň, Angel sa s nimi všetkými bude môcť rozlúčiť v druhý deň. Príbeh sa tak odohráva len v rozmedzí dvoch dní, počas ktorých panuje nostalgická nálada, odkrývajú sa rodinné tajomstvá a vyťahujú sa spomienky, na ktoré by mnohí chceli radšej zabudnúť.

Miestami mi Veľký Angel veľmi pripomínal dona Corleoneho (Krstný otec), ktorý bol na čele veľkého klanu a všetci ho uctievali ako hlavu rodiny. Čo povedal, bolo "sväté" a všetci sa k nemu chodili radiť a každý očakával, že sa bude vedieť o všetko postarať. Veľký Angel je zaujímavá postava, ktorú častokrát možno nebudete chápať, ale určitým spôsobom si ju zrejme obľúbite.

Z textu cítiť, že autorom je muž. Časté sexuálne narážky, vulgárnejší slovník a témy typické pre mužské pohlavie boli popretkávané a zjemnené naozaj peknými prirovnaniami a hlbšími myšlienkami. Príbeh má zaujímavé momenty, ale aj slabšie miesta. Autorovi však nemôžem uprieť naozaj originálny nápad spracovaný nevšedným jazykom. Pre niekoho bude očarujúci, pre niekoho  však môže byť trochu mätúci. :)

Pri čítaní tejto knihy by sa mi naozaj zišiel rodinný rodokmeň, pretože od prvej stránky som mala veľký problém zorientovať sa v postavách a rodinných zväzkoch. Veľa nemanželských detí, striedanie partnerov, používanie nielen krstných mien, ale aj prezývok spôsobilo, že som sa v tejto rodine nezorientovala ani po dočítaní poslednej stránky. Ďalšou, pre mňa trochu rušivou vsuvkou v texte bolo veľmi časté používanie španielskych výrazov, ktorým som nerozumela a mnohé neboli preložené alebo vysvetlené.

Ak máte radi zaujímavé príbehy podané nevšedným jazykom a k tomu milujete temperamentnú mexickú kultúru, táto kniha by určite nemala ujsť vašej pozornosti. :)