Šifra (Recenzia)

Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2021
Séria: Nina Guerrera
Diel:  1/3
Počet strán: 376
Žáner:  krimi
Moje hodnotenie obálky: 2*/5*

V šestnácti letech se Nině Guerrerové podařilo uniknout ze smrtící pasti sériového vraha. O jedenáct let později je z ní dospělá žena, zvláštní agentka FBI, která si nenechá nic líbit – a která si poté, co internetem proletí video, na němž se efektivně vypořádává s útočníky, kteří ji napadli ve virginském parku, získá i legie fanoušků.
Jenže se dívá i někdo jiný.

Někdo, kdo Nině nemůže zapomenout starou křivdu.

Odhodlaný potrestat tu, která mu unikla, spáchá vrah z Nininy minulosti brutální zločin, jen aby ji zatáhl do vyšetřování. Tím ovšem jeho hra teprve začíná. A díky internetu se do ní tentokrát zapojí víc lidí než kdy dřív.
Jeho hádanky a slovní hříčky z něj možná udělaly zvrhlou hvězdu sociálních sítí – tajemného virtuálního ducha přezdívaného Šifra –, ale pro Ninu je pořád tím, kým byl kdysi: zrůdou přiživující se na utrpení slabších.
Aby ho dopadla, musí se spojit se spolupracovníkem FBI, psychoanalytikem Dr. Jeffrey Wadem. I jeho pronásledují stíny z minulosti, jenom společně však mají šanci – stopu za stopou, oběť za obětí – chladnokrevného vraha najít.

Začíná závod s časem, který sleduje celý svět.

***

Po prečítaní Šifry sa už vôbec nečudujem, že je taká obľúbená a chválená. Máme tu skvelý začiatok novej série s agentkou FBI od autorky, ktorá sama bola členkou tejto inštitúcie a pracovala na rôznych významných pozíciách. Jej úspech je o to väčší, že sa napriek svojmu hispánskemu pôvodu dokázala presadiť v tvrdej konkurencii a tak, ako ona, aj jej hlavná hrdinka Nina Guerrerová, sa vďaka tvrdej práci, odolnosti a šikovnosti dostala medzi členov FBI.

Nakoľko autorka čerpá z vlastných pracovných skúseností, celý príbeh vyznieva veľmi vierohodne a realisticky. Sledujeme podrobné vyšetrovanie a postupné analýzy dôkazov, no dej sa sústreďuje najmä na psychiku postáv. Predovšetkým na rozbor narušeného sériového vraha a stalkera, ale aj dopady na zachránené obete týrania a mučenia. Tlak na vyšetrovateľov, či už od nadriadených, ale hlavne od verejnosti, ktorá je do celého prípadu zapojená prostredníctvom sociálnych sietí, kde vrah necenzurovane zverejňuje svoj najväčší úspech.

Nina Guerrerová je veľmi sympatická hlavná hrdinka. Už od samého začiatku si získa obdiv čitateľa vďaka svojmu odhodlaniu držať život pevne vo svojich rukách a nenechať sa zničiť prežitými hrôzami. Nerada sa stavia do pozície obete a nie je jej príjemné, že ju tak vidí nielen jej tím, ale vďaka online prenosu aj celý svet. Od jej únosu pred jedenástimi rokmi stále cíti, že jej mučiteľ sa pre ňu môže raz vrátiť a tá chvíľa práve teraz nastala. Nemieni sa pred ním skrývať a napriek osobným predsudkom voči jej novopridelenému kolegovi, sa do prípadu púšťa s veľkým nasadením a túžbou chytiť tohto narušeného psychopata. Vie, že stojí proti ťažkému súperovi, ktorý oplýva mimoriadne vysokým IQ, ale vďaka dobre zohratému tímu a skvelej spolupráci sa im ho, ako inak, nakoniec podarí vystopovať.

Napínavé od prvej po poslednú stránku. A aj keď bol vrah – náš Šifra – absolútne narušený, bol svojím spôsobom úplne geniálny. Niekedy sa síce vyšetrovanie pohlo len vďaka veľmi náhodnej pohnútke, rada to však autorke prepáčim, lebo jej skvelý rozprávačský štýl a táto perfektne vymyslená zápletka dokonale uspokoja každého milovníka dobrej americkej krimi. Už teraz sa teším na ďalší prípad.