Niet úniku (Recenzia)

Originálny názov: The Garden of Lost Secrets

Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2024

Séria: Karólína, Týr & Iðunn
Diel: 1/2
Žáner:  thriller/krimi
Moje hodnotenie obálky: 2*/5*

Keď sa Karl vyberie na statok svojich známych, pretože sa mu už niekoľko dní neozývajú, ešte netuší, aká hrôza ho v ich vile čaká. Idylická islandská príroda ostro kontrastuje so strašným, nevysvetliteľným zločinom. Vyšetrovatelia Týr, Karolína a patologička Idunn sa snažia rozpliesť komplikovaný príbeh domácnosti, ktorá sa stala miestom hrozivej tragédie.

Sóldís sa teší na svoju novú prácu na statku, ďaleko od ruchu mesta a svojho agresívneho bývalého priateľa. Potrebuje čas pre seba, aby sa rozhodla, kam bude smerovať jej nový život a dokončila diplomovú prácu. Ani netuší, že sa práve priplietla do siete šialenca. Do siete, z ktorej niet úniku.

***

V prvom rade musím povedať, že severské krimi mi veľmi nevyhovujú, ale neustále sa pokúšam si k nim nájsť cestu. Zistila som, že tie islandské a dánske celkom zvládam, takže keď vyšla táto novinky od Yrsy a navyše s tak dobrými hodnoteniami, chcela som zasa skúsiť šťastie :D

V knihe sa striedajú kapitoly "PREDTÝM" - čo predchádzalo tragédii rodiny Ásy a Reyniho a ich novej opatrovateľky Sóldis, ktorí žili na nádhernom, ale opustenom statku. Sóldis u nich našla útočisko po nepríjemnom rozchode a rodina s dvomi deťmi potrebovala súkromie vzhľadom na svoje rodinné problémy. Hneď na začiatku sa dozvedáme, že všetkých niekto zavraždil a práve kapitoly s vyšetrovaním na čele s hlavnými postavami Karó, Týrom a patologičkou Idunn sa nám snažia objasniť, ako k tomu došlo a kto je páchateľom.

Musím povedať, že prvá polovica knihy ma naozaj chytila. Výborná a temná atmosféra, nevysvetliteľné a tak trochu strašidelné udalosti na odľahlom statku, záhadné postavy. To všetko knihu robilo pomerne zaujímavou všetky tie záhady ma nútili čítať stále ďalej. Asi v polovici knihy ma ale príbeh začal akosi nudiť. Vyšetrovatelia sa zasekli na svojej hypotéze, kto je vrahom a nikoho ďalšieho vlastne ani neupodozrievali a ani sa nejako zvlášť nesnažili pátranie rozvíjať. Aj sledovanie Sóldis už bolo stále o tom istom, ako sa jej diali zvláštne veci, starala sa o deti a nechápala správanie rodičov, ktorí sa zväčša vždy len hádali.

Niet úniku je skôr thriller ako kriminálka a aj keď má naozaj dobrú atmosféru, je celkom ľahko predvídateľný. Predsa len, postáv je naozaj málo a možností, kto môže byť vrahom, teda tiež nie je veľa (najmä keď polovica postáv je mŕtva :D ). Autorka sa napriek tomu v závere snaží prekvapiť a tiež si pripravila pôdu pre nový prípad priamo sa týkajúci hlavnej postavy Týra. Za mňa to pokojne mohlo mať aj o 100 strán menej a o to viac by bolo možné vygradovať dej. Napriek tomu si druhý diel nenechám ujsť, pretože som, ako inak, na nové Týrove odhalenia o svojej rodine zvedavá :)