Nekonečná noc (Recenzia)

Autor: Agatha Christie

Originálny názov: Endless Night
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ 2024
Počet strán: 232
Žáner: mystery thriller
Moje hodnotenie knihy: 3/5

Nekonečná noc z roku 1967 patrí ku knihám, ktoré si Agatha Christie cenila najväčšmi. V čase vzniku sa jej dostalo nielen vrelého prijatia od čitateľov, ale aj mimoriadneho uznania zo strany literárnych kritikov. Tento mysteriózny detektívny román, ktorý môžeme pokojne nazvať trilerom, je dodnes považovaný za najlepšie dielo z posledného obdobia tvorby legendárnej spisovateľky.

Cigánske panstvo je nádherné miesto na kopci s výhľadom na more. Michaelovi Rogersovi, chudobnému dvadsaťdvaročnému mladíkovi, jeho krása doslova učarovala. Sníva o tom, že medzi tmavými jedľami raz postaví veľkolepý dom, ožení sa s krásnym dievčaťom a budú spolu šťastne žiť až do smrti. A keď práve tam, na Cigánskom panstve stretne Ellie Goodmanovú, závratne bohatú dedičku, jeho sen o šťastnom živote sa začne napĺňať. Pôvabná Ellie sa totiž do Michaela na prvý pohľad zamiluje a napriek nesúhlasu svojich poručníkov sa zaňho vydá. Nad životmi mladomanželov sa však od začiatku vznáša tieň hrozby – miesto, kde sa rozhodli usadiť, je vraj prekliate...

***

Opäť tu máme trochu netradičné dielo od kráľovnej detektívky. Ide o román, najmä asi psychologický, trochu mystery a naozaj len trochu thriller. Musím povedať, že na tú dobu, kedy Nekonečná noc vyšla, to muselo byť prevratné dielo s absolútne nečakaným záverom, ktorý čitateľov dokáže šokovať. Súčasného čitateľa už toľko zaujať nemusí, pretože podobných diel je tu už stovka. Avšak dobovú atmosféru a jazyk vie takto krásne zvládnuť asi len Christie :)

Zrejme viac ako prvá polovica knihy sa nesie v znamení pokojnej atmosféry, kedy spoznávame hlavného hrdinu Michaela a jeho postupujúci vzťah s Ellie. Tá, aj keď je jednou z najbohatších dedičiek a mimoriadne žiadaná partia, je veľmi sympatická a realistická. Michael je bezstarostný, bezproblémový, večne bez peňazí a ľahkovážny. Spolu tvoria krásny zamilovaný pár budujúci si v Anglicku svoje nové sídlo na mieste opradenom poverami o prekliatí.

Takmer celá kniha je teda pokojné rozprávanie, veľa akcie určite nečakajte. Ani vraždu, ani žiadne intrigy. Dokonca budete mať možno pocit, že čítate nejaký romantický príbeh. Priostrovať sa začne naozaj až na posledných stranách a to som si istá, že si každý čitateľ naozaj užije. Pani Christie sa s vami pekne zahrá a celkový dojem z príbehu tými pár stranami určite zvráti a podstatne zlepší.

Najskôr som si myslela, že to bude priemerná, až podpriemerná kniha, ale ten koniec ma vážne dostal a ak zoberiem ohľad na to, kedy toto dielo napísala, opäť musím dať klobúk dole za jej nápad a prevedenie. Mne sa to nakoniec naozaj veľmi páčilo a na túto dvojicu budem rada spomínať ;)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Ikar/Slovenský spisovateľ.