piatok 10. októbra 2014

Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender (Recenzia)

Autor: Leslye Walton
Originálny názov: The Strange and Beautiul Sorrows of Ava Lavender
Vydavateľstvo: CooBoo 2014
Séria: -
Diel: -
Počet strán: 272
Žáner:  magický realizmus
Moje hodnotenie obálky: 5/5

Anotácia:
Rodina Rouxova má pošetilou lásku ve vínku, což nevěští nic dobrého pro její nejmladší členku, Avu Lavender. Ava – skoro ve všech ohledech normální dívka – se narodila s křídly.
Ve snaze pochopit tuto svou zvláštnost a s rostoucí touhou zapadnout mezi své vrstevníky se šestnáctiletá Ava odváží do světa, naprosto nepřipravená na to, co ji může čekat, a naivní vůči zvráceným pohnutkám ostatních lidí. Lidí, jako je třeba zbožný Nathaniel Sorrows, který si Avu splete s andělem a jehož posedlost dívkou s křídly vygraduje v noci oslav letního slunovratu.
Tu noc se nebe roztrhne, vzduchem se mezi poletujícím peřím řinou provazce vod a osud Avy i její rodiny nabírá na ničivé kadenci.
Magický realismus, lyrická próza, bolest i vášeň a soužení – To všechno v jedné knize!


***


Rovnako, ako pri mnohých ďalších knihách, ma aj tu zaujala ako prvá obálka. A slová magický realizmus. Viem, že tento literárny žáner sa berie aj v škole, ale my sme sa mu nejako extra nevenovali a nič magicky realistické som doteraz nečítala, takže som v podstate netušila, do čoho idem.

Pred čítaním tejto knihy som si spravila taký veľmi rýchly prieskum, čo to vlastne ten magický realizmus je a pustila som sa do Avy. Najprv trochu s obavami, ktoré, ako sa ukázalo hneď na začiatku, boli zbytočné, pretože Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender ma bavilo od prvej vety po poslednú.

Ani poriadne neviem, ako by som opísala túto knihu. Je jednoducho taká dobrá, že k nej netreba nič iné dodávať. Mňa rozhodne veľmi milo prekvapila a som šťastná, že som mala možnosť si ju prečítať. V poslednom čase mám akýsi čítací blok, ale s Avou som ho prekonala.

Všetko v tejto knihe, aj tie magické prvky, ako napr. že Ava sa narodila s krídlami, sú v knihe opísané tak realisticky, že som o nich ani na sekundu nepochybovala a ani raz som sa nespýtala, ako to tak môže fungovať. Jednoducho to tak je a bodka. Myslím, že aj o tom je magický realizmus. Nech je niečo akokoľvek nereálne, treba to brať tak, ako to je a nepochybovať o tom.

Z názvu knihy by sme mohli predpokladať, že sa príbeh bude točiť hlavne okolo Avy. Ale v skutočnosti sa k Ave dostávame až niekde v polovici knihy. Rozprávanie sa začína, keď sa Avina prababička presťahuje do Ameriky a postupne sa dostávame cez ďalšie generácie až k Ave.

Čo sa mi páčilo na knihe najviac, je fakt, že autorka, ktorá má rozhodne obrovský talent a cit pracovať so slovami, vykreslila každú postavu dokonale a každej venovala dostatok priestoru, aby ju čitateľ spoznal. V podstate všetky postavy v knihe zohrali v Avinom príbehu svoju úlohu a každý tam mal svoje miesto.

Nemyslím, že táto kniha sa páči všetkým. Rozhodne si nemyslím, že sa bude páčiť tým, čo nemajú radi opisy. V celej knihe je minimum dialógov a autorka používa hlavne opisy. Mne síce nevadia a tiež mám radšej viac rozhovorov, ale tu by mi asi prekážali. Som rada, že autorka zvolila čisto opisný štýl , v tejto knihe si neviem predstaviť nič iné.

Ako ste už asi z mojej trochu chaotickej recenzie vyrozumeli, z Avy som skutočne nadšená a patrí k najlepším knihám, aké som tento rok čítala (a možno k najlepším knihám, aké som prečítala za celý život). Mne sadla a určite sa k nej v budúcnosti veľmi rada vrátim. A mám pocit, že to bude čoskoro.

Moje hodnotenie:
 Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu
Ellie

1 komentár:

  1. Ahoj,mně se taky moc líbila :) řekla bych ,že dlouho jsem nečetla tak podivuhodně krásnou knihu :) určitě se k ní někdy zas vrátím :)

    OdpovedaťOdstrániť