Miniaturista (Recenzia)

Autor: Jessie Burton
Originálny názov: The Miniaturist
Vydavateľstvo: Ikar 2015
Počet strán: 430
Žáner:  historický román, dráma

Jedného jesenného dňa v roku 1686 zaklope na dvere veľkolepého domu v najbohatšej časti Amsterdamu osemnásťročná Nella Oortmanová. Mladučká vidiečanka sa má ujať roly manželky zámožného kupca Johannesa Brandta, no privíta ju len jeho odmeraná sestra, čierny sluha a prostoreká slúžka. Manžela stretne až na druhý deň a ten jej venuje zvláštny svadobným dar, dokonalú zmenšeninu ich honosného sídla, veľkú ako skriňová vitrína. Nella si do nej objedná zariadenie od tajuplného miniaturistu a od tej chvíle sa začnú diať zvláštne veci. Drobné výtvory do detailov kopírujú skutočný život rodiny – až desivo verne. Umelec zjavne pozná životy jej členov lepšie, než oni sami, a drží ich osudy vo svojich rukách.
Miniaturista je dojímavý príbeh lásky a posadnutosti, zrady a odplaty, ktorý vás chytí za srdce. Autorka sa pri písaní románu inšpirovala miniatúrou domu od neznámeho umelca vystavenou v Rijksmuseu v Amsterdame, ktorú kedysi vlastnila skutočná Nella Oortmanová.

***

Stáva sa aj vám, že v edičnom pláne niektorého vydavateľstva uvidíte knihu a poviete si: „Túto musím mať!“ ? A po prečítaní anotácie zháňate o knihe viac informácií, nájdete si ju na goodreads a hneď si ju píšete na tohtoročný wishlist? Alebo si ju rovno objednáte ešte v predpredaji! Tak to bol presne prípad: JA a MINIATURISTA.

Už samotná anotácia prezrádza, že pôjde o nevšedný a tajomný príbeh, v ktorom sa bude diať množstvo zvláštnych a nevysvetliteľných udalostí. Je nanajvýš zaujímavé, ako autorka dokáže príbeh zamotať s tak málo postavami. Knihu nešlo odložiť až pokým som nedočítala poslednú stránku. A potom som sa vrátila na začiatok a prečítala som si ho znovu. Lebo začiatok je vlastne koniec...

Osobne mám veľmi rada historické romány a skoro všetky, ktoré som čítala, sa odohrávali v Anglicku, Francúzsku alebo Taliansku. Miniaturista je výnimočný aj tým, že sa odohráva v Holandsku, presnejšie v Amsterdame v roku 1686. Z tohto prostredia som ešte asi žiadny historický (a ani súčasný) román nečítala. Autorka sa dostatočne venuje opisu prostredia a taktiež doby. Poukazuje na jej nedostatky, na jej zaostalosť a názory. Na to, že jedinou úlohou ženy bolo dobre sa vydať a byť poslušnou manželkou.

Príbeh je inšpirovaný skutočnou postavou Petronelly Oortmanovej - Brandtovej, ktorej manžel daroval vitrínu presne znázorňujúcu ich domov. Petronella (alebo skrátene Nella, ako ju všetci volali) prichádza do Amsterdamu za svojím manželom Johannesom Brandtom, ktorého stretla asi dvakrát v živote. Keď dohodli jej sobáš a na samotnom obrade. V dome ju víta len jeho sestra Marin a sluhovia Cornelia a černoch Otto. Johannes je doma zriedka, stále je na cestách kvôli obchodom a Nellu si nevšíma. Tá nedokáže pochopiť, prečo nežijú ako normálni manželia a trápi ju samota. Jediná osoba, ktorá sa o ňu zaujíma je miniaturista, u ktorého si dala vyrobiť zariadenie do vitríny, ktorú dostala od svojho manžela ako svadobný dar. Postupne prichádza na to, že miniaturista vie o ich živote oveľa viac ako samotná Nella, pomáha jej spoznať svoju novú rodinu a zároveň jej naháňa strach, odkiaľ toho toľko o nich vie. Dokonca jej v náznakoch odhaľuje to, čo sa ešte len má stať.

Nella ako postava je zo začiatku veľmi utiahnutá, nepriebojná a zakríknutá. Namiesto toho, aby bojovala o svoje nové miesto majiteľky domu, prenecháva toto miesto stále Marin – svojej švagrinej. Postupne však nielen ona, ale aj ostatné postavy, spoznávame lepšie a skoro na každej mi začalo záležať, a obávala som sa o ich osud. Každá z postáv je veľmi svojská a napriek tomu ich všetky niečo spája. Tým niečím je nevšedná odvaha.

Tajomstvá celej rodiny Brandtovcov sa pomaly odkrývajú a aj keď si už myslíte, že všetko viete a kniha vás už ničím neprekvapí, opak je pravdou. Záležitosť s miniaturistom sa taktiež čiastočne vyriešila, ale mnoho otázok zostalo stále nezodpovedaných. Myslím si, že autorka to spravila zámerne a nechala na čitateľovi aby si spravil svoj vlastný záver - taký, aký sa mu bude páčiť.

Tento román je naozaj nádherne napísaný. Autorkin štýl je jedinečný. Neviem, ku komu by sa dal prirovnať. Nepoznám nikoho, kto by písal opisne a pritom tak dynamicky. Väčšinou sa pri opisoch časom čitateľ začne nudiť, ale pri tejto knihe som sa nenudila ani na jedinej strane. Nič podobné ako Miniaturista som v poslednej dobe nečítala. Nerozumiem, ako autorka dokázala písať tak realisticky a pritom jemne a citlivo, keď z knihy vôbec nemám pocit precitlivenosti alebo prílišnej dramatickosti, aj keď príbeh vlastne presne taký bol. Možno som mu ani správne neporozumela, nespozorovala som všetky náznaky, ktoré autorka predostiera, alebo som si ich vysvetlila po svojom, ale príbeh bol perfektný. A ak ho mám vystihnúť jedným slovom, tak je to slovo: ORIGINÁLNY! Človek by naozaj neveril, čo môže spôsobiť jedna napodobenina. Aký príbeh dokáže vo fantázií podnieť. A možno to nie je všetko vymyslené a niečo z toho je naozaj pravda...