Pomsta a rozbřesk (Recenzia)

Vydavateľstvo: CooBoo 2016
Séria: The Wrath and the Dawn
Diel: 1/2
Počet strán: 400
Žáner:  YA, fantasy, retelling

Rozbřesk znamená smrt.
V zemi Chorásán si násilnický kalif Chálid každou noc bere novou dívku, aby ji ráno nechal oběsit na hedvábném provazu. Když se šestnáctiletá Šíva stane jeho obětí, rozhodne se její nejlepší přítelkyně Šeherezáda, že se pomstí, a dobrovolně se stane jeho další ženou. Šeherezáda je nejen rozhodnutá zůstat naživu, ale ukončit hrůzovládu kalifa jednou provždy.
V tomto napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci okouzluje Šeherezáda noc za nocí kalifa svými příběhy, a získává tak další dny života. I když ví, že každá noc může být její poslední. Avšak Chálid je jiný, než jakého si ho představovala. Za zrůdou se skrývá ztrápený kluk a Šeherezáda, aniž by chápala, jak je to možné, se do něj zamiluje. Jak jen mohla? Vždyť je to neodpustitelná zrada. V honosném paláci zjistí, že ne vše je takové, jaké se jeví, ale i přes svou lásku je rozhodnutá pomstít svou přítelkyni. Může v tomto světě plném příběhů a tajemství přežít láska? A znamená vůbec něco?

***

V orientálnej krajine Chorásán vládne kalif Chálid, ktorý si každú noc berie za manželku nové dievča a každé ráno toto dievča nechá obesiť. Už zabil desiatky dievčat a ani jedno ráno nespravil výnimku. Preto nikto z Šeherezádinej rodiny nechápe, prečo sa prihlási dobrovoľne. Šeherezáda má však plán, ako konečne krutého kalifa zastaviť a jej motiváciou je najsilnejšia motivácia zo všetkých - pomsta. Jednou z obesených dievčat totiž bola Šeherzádina najlepšia kamarátka Šíva. A tak sa Šeherezáda dostane do paláca, kde ju má ráno čakať povraz. Avšak v noci Chálida očarí svojim rozprávaním natoľko, že sa rozhodne dať jej ďalšiu noc, a potom ďalšiu a ďalšiu. A ako to už býva, Šeherezáda zistí, že za krutou tvárou Chálida sa skrýva obrovská bolesť a postupne sa doňho zamiluje...

Súvisiaci obrázokVeľmi som sa potešila, keď som zistila, že Pomsta a rozbřesk vyjde aj v našom milovanom CooBoo. Videla som ju už pred nejakým časom na zahraničných blogoch, kde som ju so závisťou obzerala. Ale teraz sa konečne dostala aj ku mne a ja som sa mohla do nej hneď pustiť. Od prvej strany ma kniha vtiahla do deja a nepustila ma až do poslednej, kedy som len ostala sedieť s pocitom, že akútne potrebujem ďalší diel. (Mimochodom, dvojka vyjde v apríli, neviem sa dočkať!!!)

Momentálne sa s re-tellingmi roztrhlo vrece a autori tým v podstate vsádzajú na istotu. Takmer každého zaujíma, ako to ten ktorý autor poňal a ako pozmenil pôvodný príbeh. Avšak prerozprávanie orientálnych Rozprávok o tisíc a jednej noci je predsa len niečo nové a originálne, aspoň pre nás, ktorí sa (predpokladám) bežne nestretávame s touto kultúrou.

Autorka má naozaj skvelý štýl písania. Miestami by som povedala, že je až poetický, ale nezdržiava sa s únavnými opismi a ani náhodou sa nevlečie. Dokázala ma vtiahnuť do príbehu tak, že som mala pocit, že som v nádhernom paláci spolu s hlavnými hrdinami.  400 strán som zhltla na jedenkrát a rozhodne by mi nevadilo ani ďalších 400. Je zvláštne, že sa v knihe zas až toľko nestalo a skôr sa autorka venovala postupnému odhaľovaniu Chálidovho tajomstva a vývoju ich vzťahu so Šeherezádou, ale ani raz som sa nenudila.

Súvisiaci obrázokTakmer všetky postavy som si okamžite obľubila, každá bola iná a naozaj ma zaujímalo, ako to s nimi všetkými dopadne. Jediná postava, ktorú by som odtiaľ vyškrtla úplne je Šeherezádin priateľ Tárik. Možno by mi ani tak nevadil ten milostný trojuholník, ktorý sa tým vytvoril, ale Tárik bol fakt neznesiteľný. Najradšej by som ho nakopala a naložila na najbližšieho koňa, nech ho zavezie niekam hlboko do púšte. Našťastie, Šeherezáda netrpela "syndrómom Bella" a mala vo veciach jasno.

Takže okrem kapitol, ktoré sledovali Tárika, knižke nemám čo vytknúť a jej koniec ma prinútil dať jej plný počet hviezdičiek. Bolo to originálne, nezvyčajné a absolútne úžasné! Som zvedavá, čo nám autorka prichystá v druhej a záverečnej časti tejto duológie. Dúfam, že sa dočkáme opäť skvelej knihy, ktorú prečítam na jedno posedenie (a takisto dúfam v nenávratné zmiznutie Tárika). U mňa sa Pomsta a rozbřesk okamžite zaradila k obľúbeným knihám a ak ste ju ešte náhodou nezaregistrovali alebo váhate nad jej prečítaním, tak po nej určite siahnite. Naozaj za to stojí!