Bez srdce (Recenzia)

Originálny názov: Heartless
Vydavateľstvo: Egmont 2017
Počet strán: 416
Žáner:  YA, fantasy, retelling

Kdysi dávno než se stala postrachem říše divů, byla neblaze proslulá královna jen dívkou, která toužila po lásce.
Prequel ke slavnému příběhu Alenky v říši divů dopsala autorka Měsíčních kronik
Catherine je jednou z nejžádanějších dívek v říši divů a zároveň oblíbenkyní dosud svobodného Krále. Její zájmy jsou však úplně jiné. Jako nadaná pekařka touží po tom otevřít si podnikání a živit se výrobou lahodného cukroví.
Pro její matku jsou podobné cíle nesmyslné - zvlášť když má Catherine šanci stát se královnou.
Na královském plese, kde má obdržet oficiální žádost o ruku, se Cath setkává s pohledným, záhadným Šprýmem a poprvé ucítí skutečnou přitažlivost. Šprým se jí začne potají dvořit, přičemž oba riskují Královu nelibost i hněv dívčiných rodičů.
Ona má ale jiné sny, netouží stát se královnou. Když potká na královském plese pohledného a záhadného Šprýma, rozhodne se, že nebude jen figurkou ve hře někoho jiného. Se Šprýmem se začne potají scházet i přesto, že oba riskují Královu nelibost a hněv jejích rodičů.
Cath je však pevně odhodlaná zvolit si v životě vlastní cestu, jenže v zemi plné kouzel, šílenství a nestvůr má osud jiné plány.

***

Kdekoľvek vidím zmienku o Alici a krajine zázrakov, okamžite to zaujme moju pozornosť. Určite ste už zaregistrovali, že je to jeden z mojich najobľúbenejších príbehov vôbec a neviem sa ho nabažiť v akejkoľvek podobe. Preto bola kniha Bez srdce pre mňa absolútnou povinnosťou a som nadšená, že sme sa jej dočkali v preklade tak rýchlo po vydaní originálu. Bez srdce je príbeh, ktorý sa dejovo odohráva dávno pred tým, než Alica spadla do králičej nory. Je to príbeh Srdcovej kráľovnej, pred tým, než sa stala tou nechválne známou tyrankou. Je to príbeh Cath, ktorá mala tú smolu, že sa narodila do prominentnej rodiny, ktorá mala od nej príliš vysoké očakávania  a pritom ona si chcela len otvoriť svoju pekáreň.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt heartless queen of heartsMarissa Meyer je dobre známa autorka vďaka sérii Měsiční kroniky, ktoré všetci dobre poznáme a milujeme. (Až na to, že táto séria je mojim obrovským restom a mám prečítanú iba Cinder...). Na MK sme si mohli overiť, že ak niekto vie napísať dobrý re-telling, tak to je určite Marissa. A musím uznať, že aj príbeh inšpirovaný Alicou zvládla výborne!

Cath bola postava, ktorej postupný rozvoj do podoby Srdcovej kráľovnej, bol dotiahnutý do najmenších detailov. Najskôr sme ju spoznali ako milé dievča s prísnymi rodičmi a najlepšou kamarátkou (slúžkou), s ktorou mali sen o otvorení vlastnej pekárne. Postupne sa však spustil kruh udalostí, ktorý nezvratne viedol k tomu, čo sa stalo z Cath neskôr. A tak môžeme sledovať absolútnu zmenu charakteru a zároveň sledujeme, čo s človekom dokáže spraviť bolesť a sklamanie.Napriek tomu, že od začiatku viete, ako to dopadne, celú dobu Cath fandíte a držíte jej palce. A ten koniec vás potom absolútne dostane.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt heartless queen of heartsBez srdce prinieslo úplne nový príbeh, ktorý mnohé vysvetľuje (napr. aj to, prečo je havran ako písací stôl) a myslím, že aj samotný Carroll by sa potešil, že niekto tak perfektne nadviazal na jeho prácu. V knihe nájdete množstvo známych, ale aj nových postáv, ktoré sú skvelé a šialené, každá po svojom. A všetky, či už kladné alebo záporné, sú naozaj veľmi dobre napísané a každá má v príbehu to pravé miesto.

Od knihy však rozhodne neočakávajte nejaký akciou nabitý príbeh, pretože všetko plynie pomerne pomaly. Je to práve o tom postupnom vývoji a premene, nie o nejakých zvratoch. Z mnohých recenzií som sa dozvedela, že veľa ľudí odradilo práve to, že v knihe sa nič nedialo. Takže, ak chcete akciu, napätie a príbeh, ktorý zhltnete na jeden nádych, tak táto kniha nie je pre vás. Ale ak sa chcete opäť vrátiť do milovanej Krajiny zázrakov a ponoriť sa do nostalgického príbehu plného lásky a nenávisti, pocitmi, medzi ktorými je naozaj tenká hranica, určite túto knihu nevynechajte. Žiadnemu fanúšikovi Alici by rozhodne nemala ujsť.