streda 12. júla 2017

Komu možno veriť (Recenzia)

Autor: Simon Booker
Originálny názov: Without Trace
Vydavateľstvo: Ikar 2017
Séria: Morgan Vine
Diel: 1/2
Počet strán: 360
Žáner:  thriller
Moje hodnotenie obálky: 2/5

Anotácia:
Morgan Vinová snívala o kariére veľkej novinárky, ale osud chcel inak. Na vysokej škole otehotnela a vychovala dcéru Lissu, ale manželstvo skrachovalo. Namiesto veľkej žurnalistiky sa teraz živí upratovaním domov zbohatlíkov a žije sama v plážovom bungalove. Osemnásťročná Lissa si lepšie rozumie s otcom a jeho extravagantnou partnerkou. Matku navštívi práve v čase, keď verejnosť ostro sleduje odvolací proces s Dannym Kilcannonom, matkinou detskou láskou. Usvedčili ho z vraždy jeho nevlastnej štrnásťročnej dcéry, čo Morgan považuje za justičný omyl a obetavo sa angažuje za jeho prepustenie. Súd napokon Dannyho oslobodí. Morgan potajomky dúfa v obnovenie starého romantického vzťahu a aj Lissa príťažlivému Dannymu začína dôverovať. Lenže o niekoľko dní krásne dievča bez stopy zmizne. Kto a najmä prečo má záujem o ututlanie zločinu? Majú spomienky z detstva aj po rokoch význam? Komu možno veriť? Boj o čas a dôveru sa začína.

***

Ak potrebujete schladiť v týchto horúcich dňoch, určite je zaručene tou správnou voľbou napínavý a  mrazivý thriller alebo detektívka. Vydavateľstvo Ikar nám ich dávkuje v pravidelných intervaloch v dostatočnom množstve. V poslednej dobe ma úplne najviac zaujala kniha Komu možno veriť. Už samotný názov naznačuje, že vraha nebude ľahké odhaliť a pravdepodobne bude dej pekne zamotaný, takže nás bude držať v napätí až do úplného konca.

Nápad knihy je skvelý. Morgan, ktorá sa nevzdáva nádeje, že sa raz stane úspešnou novinárkou, sa neustále snažiť dokázať nevinu svojho jediného kamaráta z detstva, Dannyho. Ten bol odsúdený a uväznený za vraždu svojej manželky a dcéry. Morgan odmieta uveriť, že by niečo také spáchal. Nakoniec sa podarí stiahnuť obvinenia a Danny sa ocitá na slobode. Všetko by bolo v poriadku, keby Morgan práve nenavštívi jej dcéra Lissa. Krátko na to, ako sa Lissa zoznámi s Dannym, totiž zmizne. Morgan je zúfalá. Snaží sa dcéru nájsť, ale bezúspešne. Po určitom čase zisťuje, že nemôže veriť nikomu a musí sa spoliehať len sama na seba.

Autorov úsečný a jednoduchý štýl pomáhal vygradovať dej a rýchlo ho posúval stále ďalej a ďalej. Ak máte dostatok času, knihu zhltnete na jedno otvorenie. Zápletke nemám ani v najmenšom čo vytknúť. Previazanosť vzťahov medzi všetkými postavami vám nedovolí uhádnuť, ako kniha nakoniec dopadne a ste napätí až do úplného konca.

S čím som mala trochu problém boli samotné postavy a s čím som mala obrovský problém bola vulgárnosť použitá v knihe. Ani jedna z postáv mi nebola sympatická, takže pri čítaní som bola len vzdialený pozorovateľ, ale nevedela som sa tak úplne vžiť ani do jednej z nich. Čo sa stalo Lisse ma zaujímalo len zo zvedavosti, ale bolo mi úplne jedno, či sa objaví živá alebo mŕtva. Mala príšerný charakter, bola rozmaznaná, nezvládnuteľná a v 18-tich mala toľko skúseností so sexom a drogami, až sa divím, kedy to za tých pár rokov mohla stihnúť. Morgan bola v podstate slaboch zaslepený láskou z detstva. Čo sa mi však na nej páčilo, bolo to, ako pri vyšetrovaní dospela. Až prekvapivo veľa obetovala Lissinmu nájdeniu, ak zoberiem do úvahy ich vzájomný vzťah. No a Danny bol záhadná postavička, ktorej som niekedy fandila a inokedy zasa vedel ísť pekne na nervy.

Tým, ktorým nevadí také surové vyjadrovanie, používanie vulgarizmov a niekedy až príliš úsečné vety sa kniha bude určite páčiť. Námetom a celkovým prevedením by som ju skôr zaradila k severským krimi. U britských autorov som zvyknutá na iný štýl. Takže celkovo ma Simon Booker prekvapil. V pozitívnom zmysle slova samotným nápadom knihy a negatívnom už spomínaným prevedením. Napriek trochu zmiešaným pocitom som zvedavá na druhý diel.

Nedá mi nespomenúť ešte preklad knihy. Pri čítaní som mala potrebu nahliadnuť na originál a porovnať ho s prekladom. Vety boli častokrát kostrbaté, mali zvláštny slovosled a aj niektoré slová by som nahradila úplne inými. K originálu som sa však nedostala, preto doteraz neviem, či je chyba v autorovi, v preklade alebo vo mne. J


Moje hodnotenie:


Ellie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára