Pod šarlátovou oblohou (Recenzia)

Autor: Mark Sullivan
Originálny názov: Beneath a Scarlet Sky
Vydavateľstvo: Ikar 2018
Séria:
Počet strán: 496
Žáner:  vojnový román

Pino Lella žije v Miláne a nechce mať nič spoločné s vojnou ani s nacistami. Ako každý bežný taliansky tínedžer, aj on má plnú hlavu hudby, jedla a dievčat, najmä krásnej Anny, no dni jeho nevinnosti sú zrátané. Keď dom, v ktorom býva rodina Lellovcov, dostane počas spojeneckého bombardovania zásah, rodičia pošlú Pina do chlapčenskej školy vedenej pátrom Reom vysoko v Alpách. Tam dostane za úlohu tajne prevádzať cez hory Židov, ktorí si zachraňujú život útekom do Švajčiarska.
Rodičia chcú ochrániť Pina pred odvelením na front a prinútia ho, aby sa vrátil domov a prihlásil do nemeckej armády, do Organizácie Todt, a tak sa vyhol účasti na priamych bojoch. Napriek tomu je Pino pri bombardovaní ľahko zranený a zhodou náhod sa ako osemnásťročný stane osobným šoférom generálmajora Hansa Leyersa, ktorý priamo podlieha Adolfovi Hitlerovi a je jedným z jeho najzáhadnejších a najmocnejších veliteľov. Pino využije príležitosť a dodáva informácie Spojencom, ktorí sa pripravujú na oslobodenie Milána. Hrôzy vojny a nemeckej okupácie pretrpí len vďaka tomu, že hoci v utajení, ale predsa bojuje proti Nemcom. Odvahu mu dodáva aj láska k Anne a vysnívaná vidina ich spoločnej budúcnosti.

***

Anotácia je taká vyčerpávajúca, že nám vlastne prezradí všetko, čo sa v knihe bude diať. Nič viac nečakajte. Verím však, že nebudete sklamaní a príbeh Vás vtiahne svojou atmosférou a získa si Vás mladý hrdina, ktorý ani len netuší, čo všetko ho v živote čaká.

Málokedy sa mi do rúk dostane vojnový príbeh, ktorý by sa odohrával v Taliansku a ešte ojedinelejšie je na ňom to, že sa priamo týka skôr vyššie postavených ľudí, ktorí sa mali počas vojny relatívne dobre. Spoznávame rodinu Lellovcov, ktorí boli obchodníci z dobrej štvrte v Miláne. Útrapy vojny zvládali vďaka dobrému jedlu, vínu a hudbe. Ale, žiaľ, vojna zasiahla každého. Keď začalo intenzívne bombardovanie Milána, aj Lellovci museli vykonať bezpečnostné opatrenia, aby si zachránili holý život. Nechceli sa pridať k fašistom, ale nechceli a ani nemohli len tak sedieť a čakať.

Je to príbeh mladého chalana Pina Lella, ktorý kvôli vojne musel predčasne dospieť. Bol svedkom vecí, ktoré by nemal ani jeden z nás vidieť, nieto ešte zažiť. Častokrát však mal pocit, že nerobí dosť. Bol nešťastný a utrápený, pre dobrú vec a úspech svojej misie musel potichu pretrpieť osočovanie a výsmech. Všetko zvládal s obdivuhodným pokojom, pokorou a v každej situácií vedel nájsť dôvtipné riešenie. Ani keď mu išlo o život, nestrácal duchaprítomnosť a vždy prišiel so šibalským nápadom.

Kniha je rozdelená na päť častí, v každej sa nachádzajú kapitoly, ktoré sú ešte rozdelené na niekoľko krátkych podkapitoliek. Tým príbeh ubieha veľmi rýchlym tempom a aj keď čítate o vážnych veciach, stránky obraciate s ľahkosťou a zvedavosťou, ako sa bude Pinov osud vyvíjať ďalej. Niektoré situácie sa mi zdali až neuveriteľné náhody, ale ako sám autor píše, snažil sa držať čo najviac faktov a tento príbeh je prerozprávaním Pinovho života. Zozbieral jeho spomienky, overil si fakty, doštudoval históriu a predostrel nám krásny špionážny príbeh z obdobia, ktoré by nielen Taliani chceli navždy vymazať zo svojich spomienok.

Aj napriek ťažkej téme sa mi príbeh čítal príjemne a nepôsobil na mňa vôbec depresívne. Samozrejme, nejaké smutné úseky sa tu nachádzajú, pretože je pochopiteľné, že vojnu neprežili všetci, ale to k tejto téme patrí a ak sa rozhodneme po takejto knihe siahnuť, musíme byť na to pripravení. Túto knihu odporúčam všetkým tým, ktorých druhá svetová vojna zaujíma, ale nemajú radi náučnú literatúru, skôr sa takouto nenáročnejšou cestou chcú dozvedieť niečo nové.