Prvá veterná čarodejka (Recenzia)

Originálny názov: Air Awakens
Vydavateľstvo: CooBoo 2020
Séria: Mágia živlov
Diel:  1/5
Žáner:  YA, fantasy

Ríša Solaris má na dosah zjednotenie celého vojnami zničeného kontinentu. A živelná mágia driemajúca v sedemnásťročnej učnici môže priniesť Cisárovi definitívne víťazstvo.
Vhalla Yarlová žije sen každého knihomoľa – pracuje ako učnica v knižnici, kde je dňom i nocou obklopená kopami kníh z celej ríše. Odmalička jej opakovali, aby sa stránila tajomnej Veže, v ktorej prebývajú mágovia a čarodejky. Potom však nevedomky zachráni život najmocnejšieho mága – samotného princa Aldrika. Vhalla by najradšej naveky ostala medzi knihami, lenže v žilách jej koluje dávno zabudnutá mágia, ktorá sa derie na povrch a túži slobodne žiť a dýchať. Musí sa rýchlo rozhodnúť, či prijme svoje dedičstvo a stane sa prvou Veternou čarodejkou po stopäťdesiatich rokoch alebo svoju mágiu zahubí a do konca života bude dýchať knižničný prach. Odvekí nepriatelia číhajú za každým rohom a Vhallina nerozhodnosť ju môže stáť oveľa viac, ako si kedy dokázala predstaviť.

***

Vhalla ani len netuší, aká je výnimočná! Je prvou veternou čarodejkou po takmer 150-tich rokoch, kedy sa objavili posledné záznamy o veterných mágoch. Sama tomu nevie a predovšetkým ani nechce uveriť, pretože už odmalička jej do hlavy vtĺkali, že mágii sa každý normálny človek radšej oblúkom vyhne. Mágovia majú svoju uzatvorenú komunitu vo Veži a vo všeobecnosti sa veľa o nich nevie. Princ Aldrik vo Vhalle túto mágiu objaví a prebudí, a na nej zostane rozhodnutie, či si ju ponechá alebo dá odstrániť. Láka ju nový život v komforte v spoločnosti princa, ale nezabúda ani na svoj jednoduchý život učnice v knižnici, ktorú tak miluje a kde má svojich priateľov už od detstva.

Vhalla je pomerne sympatická postava, často dosť naivná a impulzívna, ktorá je schopná meniť názory z minúty na minútu a pritom sa nad danými situáciami ani trochu nezamyslieť. Samozrejme, postupom času aj ona dospieva a na niektoré veci sa začne pozerať inak. Na konci, po mnohých ťažkých skúškach už čítame o oveľa vyspelejšej a rozvážnejšej postave.

Na to, aká sa cíti byť Vhalla obyčajná a ničím zaujímavá, má bohatý výber nápadníkov. Princa Aldrika - odmeraného tyrana s veľmi zlou povesťou, v ktorom ale Vhalla, ako sa zdá, prebúdza aj jeho lepšie stránky. Pozornosť si získa aj od Aldrikovho brata Baldaira - roztomilého, okúzľujúceho a veľmi príťažlivého princa, o ktorom Vhalla tajne sníva, od kedy sa s ním zrazila v knižnici. A svoju náklonnosť jej konečne po mnohých rokoch prejavuje aj jej kamarát z detstva. Vďaka trom nápadníkom je v knihe dosť priestoru venovaného romantike, ale pri takejto jednoduchej fantasy mi to vôbec neprekážalo. Dalo to príbehu iskru, ktorá ma pri ňom držala a moje sympatie preskakovali hore dole z jedného princa na druhého. Jasné, že nakoniec vyhráva ten temný, zlý a nepríjemný, ktorý vlastne temný, zlý a nepríjemný vôbec nie je :D Veď kto dokáže odolávať týmto akože "zloduchom"?

Čo sa týka samotného deja, tak je celkom pekne vygradovaný. Zo začiatku pokojné rozprávanie spoza múrov knižnice až po nemilosrdný útok na mesto, súd a nekonečné kráľovské intrigy. Je pravda, že celkový obraz tohto nového sveta je nám predostretý celkom povrchne a nezachádza do veľkých detailov. Mne to však pri tejto knihe vôbec nevadilo. Spoznala som základy mágie, fungovanie kráľovstvo, niekoľko zaujímavých a dôležitých postáv a to mi tak na úvod celkom stačilo. Veď máme pred sebou ďalšie  diely, v ktorých sa mám šancu dozvedieť sa niečo viac. Niekedy som unavená z prekombinovaných dejov, kedy už príbeh nemá hlavu ani pätu a jednotlivé súvislosti na seba ani nenadväzujú. Tu nám to nehrozí, príbeh je jednoduchý, ale napísaný veľmi dobrým štýlom, ktorý vynahradí dejové nedostatky.

Koniec bol na mňa trochu viac predramatizovaný a to, ako musela všetkým neprajníkom čeliť Vhalla sama ma celkom otrávilo. Princ Aldrik na to, akú tyranskú povesť má, sa zachoval ako úbožiak zahnaný do kúta. Musím priznať, že už ma unavujú panovníci, ktorí nechajú vládnuť svojich poddaných a nemajú hlavné slovo. V poslednej dobe sa s týmto konceptom stretávam v čoraz viac knihách. Kráľ, resp. princ si má dupnúť nohou a všetci v kráľovstve majú byť pripravený plniť jeho nariadenia.

Celkovo za mňa bola Prvá veterná čarodejka veľmi príjemným vstupom do novej série. Verím, že v prekladoch tejto série sa bude pokračovať, lebo túto trojicu (Vhalla, Aldrik a Baldair) som si celkom obľúbila. Kto na vás urobil lepší dojem? Aldrik alebo Baldair?