Normálni ľudia (Recenzia)

Autor: Sally Rooney
Originálny názov: Normal People
Vydavateľstvo: Lindeni 2020
Počet strán: 248
Žáner:  contemporary

Jeden z najoceňovanejších románov súčasnosti. Víťaz Costa Novel Award za najlepší román roka 2018, nominácia na Man Bookerovu cenu za rok 2018 a množstvo ďalších cien.
Connell a Marianne pochádzajú z jedného malého mestečka na západe Írska, no zdá sa, že tam sa podobnosť medzi nimi končí. Connell je v škole obľúbený, zatiaľ čo Marianne je samotárka. Marianne je z bohatej rodiny, Connel vyrastal bez otca a jeho matka je upratovačka. Keď však jedného dňa nadviažu rozhovor – síce trápny, no strhujúci – spustia lavínu, ktorá navždy zmení ich životy.
Normálni ľudia sú príbehom o neprekonateľnej fascinácii, priateľstve a láske. O ľuďoch, ktorých vzájomná príťažlivosť a zároveň neznesiteľná vzdialenosť dovádzajú k poznaniu, že nemôžu byť spolu ani jeden bez druhého. Podáva svedectvo o tom, aké ťažké je zmeniť sa, stať sa tým, čo považujeme za „normálne“. A s dojímavou nehou odkrýva, ako nás život učí manévrovať v priestore medzi sexom a mocou, tendenciou zraňovať a byť zraňovaný, túžbou milovať a byť milovaný.

***

Ak knihu sprevádza toľko ocenení, veľká reklama a mnoho nadšených čitateľov, len ťažko sa jej odoláva. O to viac, ak samotná anotácia sľubuje to, čo vy čítate a vyhľadávate. Z času na čas si aj ja veľmi rada prečítam niečo inteligentné, čo so sebou prináša pridanú hodnotu, mnoho myšlienok na ťažké úvahy a jednoducho dobrý príbeh zo života.

Na Normálnych ľudí som bola nenormálne zvedavá a do čítania som sa pustila hneď, ako som knihu rozbalila. V prvom rade ma prekvapil autorkin štýl, v ktorom nepoužíva na priamu reč úvodzovky. Veľmi mi to nevyhovovalo, nakoľko som hneď nevedela, či si to daná postava len myslí, alebo to skutočne povedala nahlas. Neviem, či sa v tomto prípade dá veľmi hovoriť o deji. Kniha pozostáva vlastne z niekoľkých vytrhnutých úsekov zo života dvoch mladých ľudí, ktorí hľadajú svoje miesto na svete. Nejaký veľký príbeh v tom nehľadajte, len pár myšlienok vytrhnutých zo života nie tak celkom normálnych ľudí. Za seba musím povedať, že som od knihy čakala niečo iné a Normálni ľudia nebola pre mňa dobrá voľba.

OBJEKTÍVNY NÁZOR:
Zrejme dokážem pochopiť, čo sa ľuďom na tejto knihe páči a aj keď len ťažko, predsa len si viem predstaviť, čím si mnohých získala. Určite ju ocenia mladí ľudia, ktorí sú vo veku hlavných hrdinov, chodia na vysokú a riešia podobné vzťahové krízy alebo začlenenia sa do spoločnosti. Jednoducho si hľadajú svoje miesto na zemi a pokúšajú sa prísť na to, čo je to vlastne život a ako ho majú žiť.

Je častokrát zaujímavé sledovať, ako spoločnosť dokáže meniť správanie niektorých jedincov a ako sa títo nechajú ovplyvňovať aj keď vnútorne s tým nie sú celkom stotožnení. Ako sa tak chovajú len preto, lebo sa to od nich presne takto očakáva. Možno preto, že to je jednoduchšia cesta. Je jednoduché ísť s davom, zapadnúť do neho, byť obľúbení. Oveľa ťažšie je byť "iný", mať svoje názory a ísť si svojou vlastnou cestou.

Ak sa na knihu pozeráme tak, že rieši tieto problémy a dopady na jedincov, zrejme ju môžu mnohí považovať ako trefnú sondu do vnútra dnešnej mládeže a ukážkou toho, čo sú aktuálne problémy dnešného moderného človeka. Musím len smutne konštatovať, že ak je toto u mnohých realita, je to smutná ukážka dnešnej formy lásky a priateľstva.

SUBJEKTÍVNY NÁZOR:
Za seba môžem povedať, že som od knihy čakala oveľa viac. Príde mi to trochu ako zlátanina určitých skúseností, z ktorých sa autorka snažila vyskladať knihu. Mala som pocit, akoby sa ona sama musela z niečoho vypísať. Buď z toho, čo prežila ona, alebo niekto koho mala možnosť dlhšie pozorovať. Dať na papier svoju nevyrovnanosť a depresie. Celá kniha sa mi zdala veľmi plytká a povrchná, s nesympatickými postavami a úplnou absenciou deja. V podstate ide len o sledovanie situácii, ktoré dvoch mladých ľudí rozdeľujú a znova dávajú dokopy. A aj tie sú opísané veľmi stroho, s veľmi jednoduchými dialógmi, kde viac ostáva nevypovedané, ako vydiskutované.

Knihu odporúčam najmä mladým ľuďom, ktorí držia krok s dobou a radi čítajú a zamýšľajú sa nad problémami modernej doby. Určite odporúčam aj príležitostným čitateľom, ktorí len z času na čas chytia do ruky knihu a dávajú prednosť tomu, čo aktuálne letí a je "IN". Či už z dôvodu, že väčšinou sa im presne takéto reklamované boomy páčia alebo preto, že 248 strán zvládne prečítať naozaj každý.