Stratené dievčatá v Paríži (Recenzia)

Autor: Pam Jenoff

Originálny názov: The Lost Girls of Paris
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Žáner: vojnový román

Pozoruhodný príbeh o priateľstve, odvahe a sebaobetovaní tajných agentiek počas druhej svetovej vojny.

1946, Manhattan
Grace Healeyová jedno ráno prechádza stanicou Grand Central na ceste do práce a pod lavičkou nájde opustený kufor. Neodolá pokušeniu a otvorí ho. Nájde v ňom okrem osobných ženských vecí aj tucet fotografií, na každej z nich je iná žena. Grace impulzívne vezme fotografie a rýchlo odíde zo stanice.
Čoskoro zistí, že kufor patril Eleanor Triggovej, ktorá viedla v Anglicku počas vojny sieť tajných agentiek. Dievčatá na fotografiách poslali z Londýna do okupovanej Európy ako kuriérky a radistky, aby pomáhali protifašistickému odboju. Žiadne z nich sa však domov nevrátilo.
Grace sa rozhodne vypátrať pravdu o ich osude, zistiť, či aspoň jedno z dievčat neprežilo, aby podalo svedectvo o ich odvahe, sile a hrdinstve.

***

Ďalší príbeh z obdobia 2. svetovej vojny a ja sa niekedy obávam, či ma má ešte čím zaujať, keďže kníh s touto tematikou som už prečítala naozaj veľa. Ale musím povedať, že určite aj tento má čo ponúknuť a človek sa aj z fiktívneho príbehu môže dozvedieť veľa nového. Zaujme predovšetkým veľmi dobrým spracovaním, ale určite má v sebe aj istú dávku originality.  Veľmi ľahko sa do neho dokážete ponoriť a len veľmi ťažko sa vám od neho bude odchádzať.

Dozvedáme sa príbehy tajných agentiek, ktoré svojou statočnosťou pomáhali spojencom pri oslobodení Európy spod nátlaku nacistov. Možno len vďaka malým a pomalým krokom, ktoré ale určite zachraňovali stovky a možno až tisíce životov. Eleanor vedie sieť tajných agentiek sídliacu v Anglicku. Dievčatá si dôkladne vyberá a zaraďuje do rýchleho výcviku, po ktorom sú nasadené do akcie vo Francúzsku. Sú to nebezpečné misie, pri ktorých nemajú istotu, že sa vrátia živé. Každý deň riskujú svoje životy, aby sťažili nacistom obsadiť ďalšie územia. Marie sa pod Eleanoriným vedením ocitne skôr pre peniaze ako z nejakého morálneho presvedčenia, ale postupne si uvedomuje, že ak chce pre svoju dcéru lepšiu budúcnosť, je ochotná ísť do každého rizika, ktoré prinesie oslabenie Nemcov. K príbehu Eleanor a Marie sa dostávame vďaka tretej hlavnej ženskej hrdinke Grace, ktorá na stanici nájde kufor, v ktorom sú fotky Eleanoriných dievčat. Grace niečím veľmi priťahujú a chce sa o nich dozvedieť viac.

Kniha je vyrozprávaná striedaním kapitol o našich troch hlavných hrdinkách. Gracin príbeh sa odohráva v roku 1946 v New Yorku, kde pátra s priateľom Markom po informáciách o dievčatách z fotografií, ktoré našla v Eleanorinom kufri. Tieto kapitoly sú striedané s Eleanorinými a Marinými, kde sledujeme, ako sa to všetko v roku 1944 naozaj udialo. Čítame teda striedavo "PRED a PO" a celé sa to prepletie do veľmi pekného príbehu.

Autorka si zjavne dala záležať pri zisťovaní informácií k tomuto románu. Páči sa mi jej výber témy, ktorá zobrazuje ženské hrdinky počas vojny a ukazuje, že tá je nielen o mužských hrdinských činoch, ale aj ženy môžu zohrať významnú úlohu. Je dôležité, aby sme si zabudnuté neznáme hrdinky pripomínali aspoň takto, prostredníctvom krásneho románu na ich počesť. Jediné, čo by som knihe mohla vytknúť je fakt, že sa v nej vyskytovali občas veľké náhody a nepravdepodobné situácie, ktoré jej uberali na autentickosti. Preto je z nej cítiť, že ide o fiktívny príbeh, ktorému to ale určite neuberá na zaujímavosti. Zrejme aj vďaka tomu by som ho odporučila aj tým, ktorí bežne vojnové romány nečítajú, ale majú radi vyšetrovanie spojené s romantickou linkou.

Stratené dievčatá v Paríži sú tou správnou zmesou napätia a romantiky. Nebezpečenstvá, v ktorých sa agentky ocitajú sú vyvážené láskou, ktorá, ako sa zdá, vzniká v každom čase. Nevyberáme si kedy a do koho sa zaľúbime, jednoducho sa to stane. Mne sa príbeh tajných agentiek veľmi páčil a autorkin štýl ma presvedčil, že toto nebola jediná kniha, ktorú si od nej prečítam. Silný príbeh o láske, odvahe a priateľstve. Odporúčam.