Aria (Recenzia)

Autor: Nazanine Hozar

Originálny názov: Aria

Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Počet strán: 416
Žáner: magický realizmus
Moje hodnotenie knihy: 3,5*/5*

Epické rozprávanie o dospievaní na pozadí dramatických spoločenských zmien v časoch iránskej revolúcie. O tom, ako hlboko nás dokážu poznačiť kritické situácie, i o sile života, ktorý navzdory všetkému plynie stále ďalej.

Jednej pokojnej zimnej noci v Teheráne roku 1953 začuje vojenský šofér Behrúz na ceste domov zvláštny zvuk: v zastrčenej uličke kvíli opustené dieťa, sotva párdňové novorodeniatko. Vezme si ho domov, pomenuje ho podľa hudobnej skladby Aria a ani len netuší, ako hlboko táto temperamentná modrooká bytosť ovplyvní celý jeho život. Do Ariinho sveta postupne vstupujú tri ženy: bezcitná Behrúzova manželka Zahra, ktorá ju týra, bohatá vdova Ferešte, ktorá jej poskytne útočisko, no nie je schopná dať jej lásku, a chudobná Mehrí, najtajomnejšia zo všetkých, s ktorou Ariu viaže zvláštne puto.

V Teheráne sa medzitým schyľuje k veľkej zmene. Šíria sa zvesti o horlivom náboženskom exulantovi Chomejním, ktorý chystá pre krajinu novú budúcnosť aj za cenu krviprelievania. Uprostred tejto búrky Aria prežíva svoju prvú lásku. A onedlho ju zaplaví vlna povstania, ktoré navždy zmení osud krajiny a jej obyvateľov.
***

Keďže je v súčasnej situácií veľmi ťažké dostať sa niekam do zahraničia a vidieť nové krajiny, veľmi rada ich spoznávam aspoň prostredníctvom kníh. Najmä preto v poslednej dobe vyhľadávam práve také, ktoré sa odohrávajú v cudzine. Najlákavejšie sú pre mňa miesta s úplne inou kultúrou a náboženstvom. V krajinách Blízkeho východu je už na prvý pohľad život úplne odlišný od toho nášho a keďže o ich histórii toho naozaj veľa neviem, Ariu som si nemohla nechať ujsť.

Dej sa odohráva v Teheráne a prináša nám príbeh Arie, dievčatka, ktoré matka hneď po narodení nechala opustené na ulici. Počas jej dospievania sa v jej živote ocitlo viacero významných ľudí, najmä žien, ktoré, či už pozitívne alebo negatívne, ovplyvnili jej vývoj a formovali jej povahu. Na pozadí sledujeme napätú situáciu v krajine, ktorá vyústi do revolúcie, ktorej dôsledky sledujeme z pohľadu rôznych spoločenských vrstiev.

Príbeh striedavo zobrazuje životy všetkých postáv. Od samotnej Arie, cez jej adoptívneho otca, tri matky, priateľov a známych. Na jednej strane sa mi páčilo, že text z väčšej miery pozostáva z dialógov, ktoré dej stále niekam posúvajú a text je pomerne dynamický zameraný na medziľudské vzťahy, no na druhej strane mi možno trochu chýbali opisy doby, krajiny, náboženstva a celkovo sociálneho života v Teheráne. Informácie o politickej situácií a príčinách vzniku samotnej revolúcie sú podávané veľmi skromne a útržkovito. Miestami som mala dosť veľký problém orientovať sa, kto vyznáva aké náboženstvo a politiku, za aké práva a stranu vlastne bojuje.

Autorka zobrazuje 30-ročný úsek života ľudí v Teheráne spôsobom, ktorý je síce zaujímavý, ale pre mňa príliš tajomný a neosobný. Konanie postáv bolo častokrát zvláštne, akoby malo nejaký skrytý význam, ktorý som očakávala, že sa neskôr v príbehu vysvetlí, ale nestalo sa tak. Postavy dospievali, vyvíjali sa, ale ja som mala stále pocit, akoby som toho ja, ako čitateľ, nebola súčasťou. Ich skutky sa mi odvíjali pred očami, ale častokrát som netušila, prečo to spravili a čo tým chceli dosiahnuť. Boli tajomné a zvláštne, ťažko uchopiteľné a neosobné. Nemôžem povedať, že by boli vyslovene nesympatické, ale ani jedna si ma ako čitateľa nedokázala získať. Prečítala som si ich príbeh, ale nejaké hlbšie emócie vo mne ich osud nezanechal.

Ako som už spomínala, vďaka dialógom nebolo vôbec ťažké sa do príbehu začítať a zostať pri ňom. Príbeh miestami vedel prekvapiť a po možno trochu pomalšom začiatku, nabral od polovice rýchlejší spád. Do deja pribudlo viac informácií o samotnej revolúcii a čitateľ sa mal možnosť lepšie orientovať v celkovej spoločenskej situácií. Sledovali sme rebelov, vzbúrencov a zradcov. Ako veľký problém doby tu boli zobrazené veľké hmotné rozdiely v spoločenských vrstvách a, samozrejme, náboženstvo.

Páčilo sa mi striedavé rozprávanie o postavách, ktoré zabezpečovalo, že sa príbeh stále niekam posúval a nenudil. Očakávala som, že sa ich osudy na konci vzájomne prepletú a rozprávanie vyústi do jedného veľkého epického príbehu, ale v tomto smere ma príbeh trochu sklamal. Náznak veľkého finále tam bol, ale akoby tomu niečo chýbalo. Niektoré veci zostali zahalené tajomstvom a nedopovedané. Akoby ešte pár strán Arii chýbalo. Ale určite to je vec názoru, verím, že mnohým bude príbeh vyhovovať presne taký, aký je.

Celkovo mám po dočítaní podobné pocity, ako pri románe Mliekar. Ak vás kniha naláka práve tým, kde a kedy sa odohráva, nemusí uspokojiť vaše očakávania. Ak vás, naopak, odradí tým, že sa obávate, či na vás nebude až príliš politická, môžete sa pripraviť o zaujímavý príbeh, ktorý je orientovaný predovšetkým na postavy a vzťahy a nie na miesto, kde žijú a za akých podmienok. V Arii totiž ide najmä o príbehy postáv a nie o iránsku revolúciu. Samozrejme, pre tých, ktorí sa vďaka knihám chcú dozvedať nové fakty a informácie, môže byť Aria inšpiráciou, čo si najbližšie googliť na Wikipédii. Aspoň ja som to tak po jej dočítaní mala :)