Ničiteľ ríše (Recenzia)

Vydavateľstvo: Motýľ
Séria: Realm Breaker
Diel:  1/3
Počet strán: 456
Žáner:  fantasy
Moje hodnotenie knihy: 2*/5*

Dokonca aj Corayne an-Amarat, ukrytá vo svojom mestečku na okraji mora, to cíti. O chvíľu však zistí pravdu: je posledná z pradávnej línie a jediná nádej pre svet – len ona ho môže zachrániť pred zničením. No nebude v tom sama.

Keď sa na mesto spustí temnota, spojí sa s výnimočnou skupinou, ktorú tvoria:

panoš, ktorý si musí vybrať medzi domovom a cťou
nesmrteľný, ktorý chce pomstiť porušený sľub
vrahyňa, vyhnankyňa bažiaca po krvi
prastará čarodejnica, ktorej hádanky majú zlovestný podtón
falšovateľ listín s tajomnou minulosťou
lovkyňa hláv, ktorá si potrebuje vyrovnať účty

Spoja sa proti krutému nepriateľovi, ktorý je neporaziteľný, odhodlaný zničiť všetky kráľovstvá a má armádu, akú ríša jakživ nevidela.

***

Ničiteľ ríše znie podľa anotácie skvele a pripomína mi sériu Šesť vrán od Leigh Bardugo. Samozrejme, takýto spolok zachraňujúci svet som si nemohla nechať ujsť, a tak som sa do tejto knihy s veľkou zvedavosťou pustila. Hneď prológ ma poriadne zaskočil a spôsobil mi v hlave čitateľský výbuch :D Neuveriteľné množstvo mien, miest, rodov, nových názvov, ktoré autorka dokázala skĺbiť na pár stránkach bola zmes na prvý pohľad nesúvisiacich udalostí, ktorým som vôbec nerozumela. Následne autorka začala rozprávať príbeh, ktorý na tento "chaos" priamo nadväzoval a našťastie začala používať aspoň trochu zrozumiteľnejší jazyk.

Autorka vymyslela úplne nový svet, ktorý si vo svojej fantázii prepracovala do absolútnych detailov. Zoznamuje nás s ním vďaka svojmu podrobnému, opisnému a veľmi kvetnatému štýlu. Predstaví nám každú postavu, každú ulicu, miesto, krčmu, palác. Nespočetné ríše sveta a dokonca aj tie, do ktorých sa dostávame len vďaka Vretenu a Vretennej čepeli. Z textu na nás sála komplexnosť sveta, je evidentné, koľko práce si s ním autorka dala a napriek tomu je celé rozprávanie stále akosi zahmlené a tie podstatné vysvetlenia a spojitosti mi tam stále unikali. Možno to bolo spôsobené aj tým, že autorka nás najskôr zahltí neznámym a až následne postupne rozpletá a vysvetľuje svoje fantázie.

Samotný príbeh je skvelý. Banda rôznych osobností, ktorá je nútená sa spojiť proti nepriateľovi je sympatická, ich dialógy sú častokrát vtipné a doberačné. Majú rôzne povahy a dosť komplikované charaktery. Nie sú všetci len dobrí, ale majú aj svoje čierne stránky. Dokopy ale dávajú partičku, ktorá celý príbeh stmeľuje a udáva mu smer.

Ja osobne by som  prijala k príbehu mapu a nejakú legendu, ktorá by mi k jednotlivým ríšam priradila postavy a nové názvy. Tiež by som uvítala históriu Vražedných čepelí a Vretien -  ako vznikli, koľko ich je a viac informácií aj o ríšach, ktoré otvárajú. Textu je naozaj mnoho, kniha je dosť obsiahla, ale príbehovo toho až tak veľa neponúkne. Čitateľ skôr dostane obsiahle opisy prostredia, preto túto knihu odporúčam najmä tým, ktorý sú pri čítaní trpezliví, pomalým tempom si užívajú nové fantastické svety a nevadí im pomalý dej.

Celkovo je podľa mňa príbeh naozaj dobre vymyslený s mimoriadne sympatickými a zaujímavými postavami. Obdivujem autorkinu schopnosť dopodrobna opísať aj tie najmenšie detaily, zároveň to však pre mňa bolo častokrát zdĺhavé a tomu čo som potrebovala vedieť sa aj tak nevenovala. Pre mňa veľkým plusom bola aj absolútna absencia romantickej linky. Knihu si určite užijú nadšenci high fantasy a určite ju odporúčam starším čitateľom.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Motýľ.