Putinova ľudia (Recenzia)

Originálny názov: Putin's People: How the KGB Took Back Russia and Then Took On the West
Vydavateľstvo: Ikar 2022
Počet strán: 560
Žáner: literatúra faktu
Moje hodnotenie knihy: 5*/5*
Moje hodnotenie obálky: 4*/5*

Zasahovanie do amerických volieb. Podporovanie extrémistickej politiky v Európe. Vojna na Ukrajine. Putinovo Rusko v uplynulých rokoch vynakladá veľké úsilie, aby rozšírilo svoj vplyv a podkopalo západné inštitúcie. Ako k tomu však došlo a kto to zosnoval?

Investigatívna novinárka a bývalá moskovská spravodajkyňa Catherine Belton v Putinových ľuďoch odhaľuje dosiaľ nevypovedaný príbeh, ako sa Vladimir Putin a skupina bývalých príslušníkov KGB v jeho bezprostrednom okolí dostali k moci a vyrabovali vlastnú krajinu. Belton sa ponára hlboko do vnútorných procesov v Kremli a vďaka výpovediam kľúčových aktérov odhaľuje, ako Putin nahradil svojvoľných oligarchov z jeľcinovských čias novou generáciou lojálnych oligarchov, ktorí ovládli ruské hospodárstvo, justíciu a rozšírili vplyv Kremľa do Spojených štátov a do Európy.

Výsledkom je mrazivý pohľad na pomstu KGB – príbeh, ktorý sa začína kolapsom Sovietskeho zväzu, keď celé siete agentov dokázali vyviezť zo štátnych podnikov na Západ miliardy dolárov a s nimi aj svoj vplyv. Putin so spojencami svoje dielo dovŕšili, keď obnovili moc Ruska, zmocnili sa hospodárstva, potlačili nezávislé hlasy a v zahraničí rozpútali tajné operácie.

***

Vo svojom čitateľskom výbere zvyčajne preferujem fikciu, ale raz za čas siahnem aj po literatúre faktu. Kniha Putinovi ľudia ma zaujala ešte pred jej slovenským vydaním, ale v kontexte súčasnej situácie ju považujem za jedno z najdôležitejších diel investigatívnej žurnalistiky, ktoré by si mal prečítať skutočne každý.

Autorka nazhromaždila obrovské množstvo informácií. Či už to boli informácie z kníh alebo iných prameňov, všeobecne známe udalosti, ale najmä fakty z prvej ruky, ktoré získala z rozhovorov s ľuďmi, ktorí boli v centre diania. Kniha pokrýva priebeh udalostí od rozpadu ZSSR, cez vzostup ruskej mafie a oligarchov, prerod agenta KGB na najmocnejšieho muža krajiny a jedného z najobávanejších ľudí planéty až po pokusy o rozvrat západného demokratického sveta.

Je naozaj náročné pár slovami obsiahnuť všetko, čo Catherine Belton v knihe spracovala. Avšak veľmi oceňujem fakt, že autorka bola schopná dať všetky informácie do jedného kompaktného diela, pri ktorom  nemusíte mať rozsiahle vedomosti o tejto problematike vopred. Podarilo sa jej prezentovať túto tému tak, aby ju pochopili aj ľudia, ktorí sa možno doteraz o Rusko a Putina až tak nezaujímali. Za veľmi nápomocné považujem aj poznámky pod čiarou, ktoré obsahovali rôzne dovysvetlenia, dôkazy udalostí, ktoré opisuje vo svojich kapitolách, zdroje informácií a odkazy na ďalšie, súvisiace diela venujúce sa podrobnejšie tej ktorej téme.

Putinovi ľudia sú skutočne desivé čítanie. Na jednej strane sa kniha číta veľmi dobre - autorka používa pútavý štýl písania, ktorý vás určite zaujme a vysvetľuje všetky zložité informácie a ich súvislosti. Na druhej strane vám môže prísť z tých informácií zle (podobne ako aj mne). Myslela som si, že rozumiem, ako veľmi mimo našu realitu Putin a celé Rusko je, ale mýlila som sa. Je to oveľa horšie, ako som si myslela.

Knihu Putinovi ľudia jednoznačne odporúčam všetkým a špeciálne tým, ktorí si ju, pravdepodobne a bohužiaľ, neprečítajú. Určite bude mať trvalé miesto v mojej knižnici a dúfam, že podobných kníh bude vychádzať stále viac, pretože ich v dnešnej dobe a v dnešnej nálade spoločnosti potrebujeme ako soľ.