Kornélie (Recenzie)

Autor: Beata Balogová

Originálny názov: Kornélie

Vydavateľstvo: Ikar 2022
Séria:  -
Počet strán: 256
Moje hodnotenie knihy: 5/5

V dedinke na juhu Slovenska sa tlačil celý svet. Spomienky na predkov, čarodejnice a čudákov prichádzali aj z okolitých dedín, lebo vedeli, že v Jablonej Panici si ich niekto zapamätá. Lenže na to, aby niekto napísal knihu o láske a smrti, generáciách silných žien, o Maďaroch na Slovensku, o rodine, v ktorej predčasne zomierajú muži, musí spolovice dozrieť a spolovice ostať dieťa. Beate Balogovej to chvíľu trvalo. Jej kniha vám možno pomôže objaviť príbeh, ktorý rastie vo vašej rodine. Lebo bez príbehu sa rodina rozpráši vo vetre ako popol z cigariet jej mamy, Kornélie.

***

Milujem knihy a príbehy, ktoré sa odohrávajú v rokoch po vojne, v období pred mojím narodením. Nie je to ďaleká história, ale predsa to bol úplne iný život, ako žijeme teraz. Mám rada, keď si naši rodičia, starí rodičia a kto má šťastie, tak aj jeho prarodičia pospomínajú na život pred rokmi a dôležité a zaujímavé okamihy v ňom. Ak sa k tomu pridá jedinečný rozprávačský talent a štýl, vznikne z toho krásna kniha. A presne takou sú Kornélie. Dlho som čakala, kedy sa v slovenskej tvorbe objaví niečo také a konečne som sa dočkala. Zatiaľ som totiž mala pocit, že to, čo hľadám a mám tak rada, mi dokázali predviesť len české autorky.

Kornélie prinášajú rozprávanie o viacgeneračnej rodine, kde sa toto meno dedilo a dostávali ho dievčatá ako symbol sily a múdrosti. Kniha je rozdelená do kapitol, z ktorých každá je venovaná nielen samotným Kornéliam, ale aj ostatným členom rodiny alebo dediny, v ktorej vyrastali. Sú to zozbierané spomienky a útržky životov, ktoré nás prevedú postupne až po aktuálne poslednú členku rodiny.

Kniha je napísaná jedinečným štýlom. Je veľmi hĺbavá, poskytuje množstvo pekných myšlienok, s ktorými som sa ja úplne stotožnila a pripomenula mi detské roky, kedy moja babka spomínala na minulosť a rozprávala nám, ako sa žilo predtým. Staršie ročníky sa ešte viac vžijú do atmosféry a mladé možno inšpiruje sa viac zaujímať o život prarodičov.

Keďže slovenských autorov veľmi nečítam, zrejme by som obišla aj túto knihu. Našťastie som sa nechala zlákať na úryvok z nej a jazyk akým je napísaná ma okamžite presvedčil, že toto sa mi bude určite páčiť. Nemýlila som sa. Ku Kornéliam sa určite ešte vrátim, myslím, že každým ďalším prečítaním môžu priniesť niečo nové.