Temný oheň (Recenzia)

Originálny názov: Dark Fire
Vydavateľstvo: Aktuell 2022
Séria: Matthew Shardlake
Diel:  2/7
Počet strán: 480
Žáner:  historická detektívka

Píše sa rok 1540. Henrich VIII. je na tróne už tridsaťdva rokov, keď právnik Matthew Shardlake, známy ako „najbystrejší hrbáč anglického súdnictva“, musí neodkladne pomôcť priateľovej mladej neteri, ktorú obvinili z vraždy.

Napriek hrozbám týrania a škripca dievča nevysvetliteľne mlčí. Shardlake takmer prehrá jej prípad, no v poslednej chvíli získa odklad – taký, ktorý ho opäť zapletie do intríg Thomasa Cromwella, Henrichovho obávaného generálneho vikára. Výmenou za dva týždne navyše, ktoré dostane na vyriešenie vraždy, prijme Shardlake Cromwellovu úlohu nájsť tajné zásoby Temného ohňa – starovekej zbrane hromadného ničenia. Cromwell, ktorý je v kráľovej nemilosti, odkedy sprostredkoval Henrichovo katastrofálne manželstvo s Annou Klévskou, sa spolieha, že Shardlakov objav mu udrží miesto na dvore hemžiacom sa sprisahaniami.

***

Viac ako rok sme museli čakať na nový historický príbeh s nadaným právnikom Matthewom Shardlakeom. Určite ste sa, rovnako ako ja, o to viac tešili a čítanie si užili. Historických detektívok je naozaj žalostne málo a ak máte tento žáner radi, je potrebné využiť každú príležitosť. A s týmto autorom rozhodne nešliapnete vedľa.

Musím povedať, že tento druhý diel si ma nezískal tak ako ten prvý, ktorý som naozaj nemohla pustiť z rúk. Napriek tomu sa ale nesie v podobnom duchu a všetky tie pozitíva, ktoré som vyzdvihla v Zániku, má určite aj Temný oheň. V prvom rade neuveriteľne skvelo vystihnutá a zachytená atmosféra tudorovského Anglicka v polovici šestnásteho storočia. Pach a špina ulíc, zanedbaná hygiena, choroby a chudoba. Keď sa začítate, akoby ste sa v deji ocitli spolu s postavami.

Prostredie tudorovského dvora dej sprevádza len okrajovo, ale kráľove rozmary s manželkami výrazne ovplyvňujú politickú situáciu a napätie v krajine. V cirkvi prebiehajú reformy, každým dňom môže byť pri moci niekto iný. Cromwell je v ohrození a v kráľovej nemilosti a do popredia sa dostáva nenásytný vojvoda z Norfolku. Shardlake má pomôcť vyriešiť tajomný prípad s temným (gréckym) ohňom, ktorý by mohol Cromwellovi vrátiť jeho moc a slávu.

Zo začiatku je Matthew Shardlake požiadaný pozrieť sa na nejasný prípad odsúdeného dievčaťa. Jej strýko neverí, že spáchala vraždu z ktorej je obvinená a poprosí Matthewa, aby zistil pravdu. K tomu je požiadaný samotným Cromwellom, aby vypátral, kde sa stratil grécky oheň, nebezpečná zbraň, ktorá by Anglicku výrazne pomohla v bojoch proti nepriateľovi. Pri vyšetrovaní získava nového spojenca, prostorekého Baraka, ktorý mu nielen pomáha pri plnení nebezpečných úloh, ale ho aj ochraňuje. Matthew sa zaplieta do intríg vysoko postavených ľudí a čas mu neúprosne uteká.

Páči sa mi autorov pomalý štýl rozprávania, máte čas splynúť s príbehom a skutočne si ho vychutnať a spoznať postavy. Veľmi atraktívne je aj obdobie, v ktorom sa tieto detektívky odohrávajú a taktiež, ako autor dokáže skĺbiť skutočné osudy postáv s vymysleným detektívnym príbehom. Aj keď ma zápletka s temným ohňom až tak nezaujala ako vraždy v kláštore v predchádzajúcej časti, netrpezlivo očakávam ďalší diel a veľmi dúfam, že vyjde.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Aktuell.