Jej skrytá genialita (Recenzia)

Autor: Marie Benedict

Originálny názov: Her Hidden Genius
Vydavateľstvo: Lindeni 2022
Počet strán: 304
Žáner: fikcia

Svojím objavom zmenila svet. Cenu však získali traja muži.

Rosalind Franklinová bola múdra, krásna, ale vždy tak trochu iná. Či už pracovala v laboratóriu v Paríži, ktoré zbožňovala, alebo na univerzite v Londýne, medzi chladnými a odmietavými mužmi, jej najväčšou láskou bola veda. Tie nemenné zákony fyziky a chémie, ktorými sa riadia jej experimenty.

Keď je poverená prácou na výskume štruktúry DNA, verí, že dokáže odkryť jej tajomstvá. Ešte pár röntgenových snímok a odhalí stavebné kamene života. Už nikdy nebude musieť počúvať, ako sa na ňu sťažujú jej kolegovia, najmä Maurice Wilkins, ktorý by radšej spolupracoval s Jamesom Watsonom a Francisom Crickom, než s ňou.

A potom sa to konečne stane – dvojitá špirálová štruktúra DNA sa jej odhalí s dokonalou jasnosťou. Ďalší priebeh udalostí však Rosalind nikdy nemohla predvídať.

Silný román o žene, ktorá obetovala svoj život, aby objavila podstatu našej DNA, a ktorej obrovský prínos muži okolo nej zamlčali.

***

Marie Benedict je pre mňa mimoriadne sympatická autorka už len z toho dôvodu, že pre svoje knihy a príbehy si vyberá silné a inšpirujúce ženy, ktoré sa častokrát počas svojho života nedočkali uznania, ale určite by si ho zaslúžili. Takto nám približuje a pripomína výnimočné osobnosti a ich život. Vyberá si ich z rôznych oblastí a veľmi obdivujem, ako si každú musí naštudovať a zorientovať sa v nej. Tu musela získať poznatky z fyziky, chémie a biológie, čo určite nebolo ľahké a sprostredkovať ich čitateľovi vo vyhovujúcej forme tak, aby si udržala jeho pozornosť a neunudila ho na smrť tým, že im neporozumie.

Veľmi nenútenou a príjemnou formou nám autorka vyrozprávala príbeh úžasnej a mimoriadne inteligentnej osobnosti, ktorá celý svoj život zasvätila vede. Rosalind Franklinová mi bola od prvej stránky veľmi sympatická, rozumela som jej nadšeniu a túžbe po poznaní. Páčilo sa mi, ako vyčnievala z davu, zariadila si život po svojom aj napriek námietkam rodiny a aj keď bola úspešná a z veľmi dobre situovanej rodiny, stála nohami pevne na zemi. Nešlo jej o slávu, ale vždy len o nové informácie a zistenia. Výskum nikdy neurýchlila, aj keď jej hrozilo, že jej uznanie vyfúknu a sláva jej pretečie pomedzi prsty. Najdôležitejšie bolo vždy poznanie.

Kniha je rozdelená do troch častí. Prvá je optimistická. Zoznamujeme sa s Rosalind a jej pôsobením v laboratóriách v Paríži. Sú to zrejme jej najšťastnejšie roky, na ktoré vždy rada spomína. S kolegami trávila čas nielen v práci, ale aj v súkromí. Navzájom sa mali všetci radi a pomáhali si. Avšak nešťastne sa zamilovala a to ju prinútilo zmeniť pôsobisko, a vrátiť sa do Anglicka. Tam začína druhá časť, kedy Rosalind začína pracovať na štruktúre DNA. Jej výskum je pomalý a precízny. Neuvedomuje si, že je tu niekto, kto ho chce využiť pre svoje účely a predbehnúť ju so zverejnením prevratných objavov. So zradou kolegov sa vyrovnáva ťažko, preto opäť zmení miesto a v tretej časti knihy sa začína sústrediť na oblasť vírusov. Bohužiaľ, jej zdravotný stav sa náhle zhoršuje a ona vie, čo ju v blízkej dobe čaká.

Záver knihy je emotívny, a keď si uvedomíte, čo všetko Rosalind dokázala a ešte by dokázať mohla, bude vám z neho smutno. Všetko znášala so skromnosťou, nesťažovala sa, vždy jej išlo len o vedomosti. Keď mohla bádať a skúmať, bola šťastná. Nešlo jej o preteky, ktoré často medzi vedcami prebiehali. Ona chcela spolupracovať a objavovať. Musela to byť úžasná žena.