Archiv (Recenzia)

Originálny názov: The Archived
Vydavateľstvo: CooBoo 2014
Séria: The Archived
Počet strán: 334
Žáner:  YA, paranormal/fantasy

Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie.
Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem před čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.
Jedním z mnoha pravidel Archivu je, že v něm musí být naprosté ticho. Některé Historie totiž mají lehký spánek a stačí málo, aby se vzbudily. Ale teď jako by někdo neklidné mrtvé budil záměrně, z Archivu jich uniká víc a víc, a někteří mají dokonce pozměněné vzpomínky. A je na Mac, aby vypátrala, proč se to všechno vlastně děje a kdo za tím stojí, pokud možno dřív, než celý Archiv padne a ona přijde i o to málo, co z jejích blízkých zbylo…

***

Na knihu Archív som bola veľmi zvedavá. Nalákala ma hlavne obálka a hodnotenie na GR. Tešila som sa na ňu, ale po nie príliš  nadšených recenziách som od nej radšej neočakávala mnoho. Nakoniec sa mi ale veľmi páčila, takže moje obavy boli zbytočné.

Archiv je jednou z najoriginálnejších kníh, aké som v poslednej dobe/vôbec čítala. Rozhodne som ešte nečítala nič o "knižnici mŕtvol". Na prvý pohľad sa môže zdať, že dej knihy je veľmi zložitý na predstavenie, ale ja som si Archiv predstavila takmer hneď, keďže je veľmi detailne opísaný. Môj Archiv sa podobal na niečo medzi Oddelením záhad na Ministerstve mágie (Harry Potter) a múzeom.

Archív, ako som už spomínala, je miesto niekde mimo nášho sveta, v ktorom sú uložené Histórie (dalo by sa povedať odtlačky života každého človeka). Hlavná hrdinka Mackenzie zdedila post Strážkyne Archívu po svojom starom otcovi, ktorý zomrel a jeho História je uložená v Archíve. Rovnako sa tam nachádza aj Kenzien brat, ktorý zomrel len prednedávnom, čo bolo dôvodom, prečo sa Kenziena rodina presťahovala do starého prerobeného hotela s bohatou a tajomnou minulosťou. Zdá sa, že pomaly sa všetko vráti do normálnych koľají, ale zrazu sa začína prebúdzať čoraz viac Histórii, ktoré musí Mackenzie vrátiť na ich pôvodné miesto a v Archíve sa začnú diať nebezpečné veci, ktoré ohrozujú nielen Archív samotný, ale aj vonkajší svet.

Netvrdím, že sa nedalo rozpracovať nápad ešte viac, ale nezdalo sa mi to až také potrebné. Všetkého bolo akurát a ostalo presne toľko, koľko sa zmestí do ďalších častí. Na jeseň by mala vyjsť druhá časť, čomu sa veľmi teším, pretože skutočne neznášam, keď si rozčítam nejakú sériu, ktorá sa mi zapáči a na ďalší diel musím čakať niekoľko rokov.

Čo sa týka hlavných  postáv, ani jedna mi nevadila, ale na druhej strane som si ani jednu neobľúbila. Na Mackenzie sa mi páčilo hlavne to, že nebola ufňukaná a stále sa neľutovala na rozdiel od mnohých hrdiniek. Wes mi takisto ničím neprekážal, ale čo mi na vzťahu Kenzie-Wes vadilo najviac, bolo ich veľmi nepravdepodobné zoznámenie.  Pochybujem o tom, že keby sa presťahujem do polorozpadnutého, schátralého obytného domu, ešte v ten deň stretnem očarujúceho chalana v mojom veku, ktorému sa hneď zapáčim. (Netvrdím, že taký Archív je reálny, ale toto, čo má byť reálnym životom, vyznieva oveľa viac neskutočne ako celý paranormálny svet.) Čo sa týka vedľajších postáv, tie sa mi páčili. Mackenzien starý otec, Roland aj Owen boli výraznými postavami, ktoré mi boli o dosť bližšie ako Mackenzie alebo Wesley.

Medzi kapitoly sú vsunuté časti, ktoré sú odlíšené aj graficky a sú to spomienky Mac na jej starého otca, ktorému sa akoby v spomienkach prihovárala. Páčilo sa mi, ako každá jedna spomienka priamo súvisela s daným okamihom v knihe a bolo vidieť zmenu v Mackenzienom správaní a myslení. To, čo si myslela, že nikdy nespraví, práve v tom momente robila a naopak. Výborne to príbeh oživilo a obzvláštnilo.

Celkovo sa mi Archív páčil veľmi, ale zdalo sa mi, že približne v polovici sa dej pomerne vliekol. Možno pridaním ešte jednej vedľajšej zápletky alebo postavy by bola kniha ešte lepšia a ja by som ju ohodnotila na plný počet hviezdičiek. Takto má odo mňa také lepšie štyri hviezdičky a plných päť si nechávam na ďalšie časti, na ktoré sa veľmi teším a som zvedavá, ako to tam autorka pomotá.

A skoro by som zabudla spomenúť obálku, ktorá ma vlastne zaujala na knihe ako prvá a ktorá je naozaj, naozaj nádherná. Páči sa mi oveľa viac ako originálna a asi najviac zo všetkých, ktoré som k Archívu videla. Takisto aj pod obalom je kniha úžasná a veľmi príjemná na dotyk, čo výrazne zvyšovalo chuť knihu čítať. :)