Kráľovná Tearlingu (Recenzia)

Autor: Erika Johansen
Originálny názov: The Queen of the Tearling
Vydavateľstvo: Yoli 2015
Séria: The Queen of the Tearling
Počet strán: 376
Žáner:  fantasy, dystopia

V deň svojich devätnástych narodenín sa princezná Kelsea, vychovávaná vo vyhnanstve, vydá na nebezpečnú púť. Márnivá a sebecká kráľovná Elyssa je mŕtva a Kelsea musí zasadnúť na trón, ktorý jej právom patrí. Na dievča s nezvyčajnou jazvou a magickým náhrdelníkom však z každej strany striehnu nepriatelia. Urobia všetko pre to, aby zabránili jej korunovácii za vládkyňu Tearlingu. Neboja sa použiť ani čiernu mágiu. Hoci Kelsei koluje v žilách kráľovská krv, necíti sa ako vodkyňa. Nepozná svoj ľud a nevie nič o krutovláde svojej matky ani všetkých hrôzach, ktoré sa v krajine dejú.
Kelsea sa nepoddáva, no stačí jediný trúfalý čin následníčky trónu a kráľovstvo zasiahne nemilosrdná pomsta tyranskej vládkyne susedného Mortmesnu, červenej kráľovnej, obávanej čarodejnice. Až vtedy sa ukáže, komu môže Kelsea skutočne dôverovať. Mladá vládkyňa sa tak podrobí skúške ohňom, ktorá z nej spraví legendu... ak sa jej podarí ostať nažive.
Kráľovná Tearlingu je fascinujúci dobrodružný príbeh utajenej kráľovnej a jej nebezpečnej cesty na trón. Je to príbeh o sile priateľstva, ktoré odolá aj najtemnejšej mágii.

***

Kráľovná Tearlingu ma zaujala hlavne svojou nádhernou obálkou. Ako to už býva u mňa zvykom, anotáciu som si nečítala, ale predstavovala som si, že kniha bude takou klasickou fantasy, niečo na štýl Výnimočnej a Ohnivej.

Hlavná postava Kelsea je jedinou právoplatnou dedičkou trónu. Dôkazom toho je magický náhrdelník a jazva na ruke, ktoré ma odjakživa. Celý život žila so svojimi náhradnými "rodičmi", ďaleko od hlavného mesta a tí ju vychovávali tak, aby z nej bola taká kráľovná, po akej celý Tearling túži a zúfalo ju potrebuje. Jeden z nich ju učil láske a porozumeniu, druhý sa zasa zameral na všetky vedy, ktoré ako kráľovná bude potrebovať.

Kelsea nemá pocit, že by na to bola pripravená. Avšak keď pre ňu prídu kráľovskí strážci, vie, že je jej povinnosťou odísť s nimi a začať panovať. Najskôr ju však čaká nebezpečná cesta do hlavného mesta, pretože na jej hlavu je vypísaná veľká odmena a nepriatelia čakajú na okamih, kedy sa konečne objaví dievča s magickým náhrdelníkom.

Potiaľto to naozaj vyzerá ako ten klasický fantasy príbeh z mojich predstáv. Vymyslená krajina s priloženou mapkou, s jazdcami na koňoch a trónom, na ktorý si brúsia zuby hneď niekoľkí zloduchovia a blížiaca sa vojna medzi kráľovstvami. Viete si teda predstaviť, aké bolo moje prekvapenie, keď som pomaly začala zisťovať, že sa jedná vlastne o dystopickú knihu.

Zo začiatku mi celá kniha prišla až príliš prekombinovaná, akoby sa autorka nevedela rozhodnúť, akou cestou sa vlastne chce vo svojej knihe uberať, ale potom mi došlo, že práve to je zámerom a začala som sa na knihu dívať ako na jednu z najoriginálnejších kníh, aké sa mi v poslednej dobe dostali pod ruku. Neušli mi očividné inšpirácie niekoľkými známymi knihami, ale všetko dokopy vytváralo jedinečný príbeh.

Veľmi sa mi páčilo, aké odkazy použila autorka na to, aby naznačila, že sa jedná o príbeh z budúcnosti. Rozprávala o rôznych historických postavách, ako napr. Shakespeare a Houdini, spomenula Ameriku a technológie, ktoré používame teraz my a ktoré v budúcnosti ľudia nepoznali a nevynechala ani zmienku o knihách ako sú Harry Potter alebo Pán prsteňov spolu s Hobitom (čo bola mimochodom obľúbená knižka hlavnej hrdinky).

Rovnako sa mi páčili aj postavy. Hlavná hrdinka nebola zrovna kráska, ale mala obrovskú odvahu, ktorú dokázala už len tým, že nasadla na koňa a vybrala sa na veľmi nebezpečnú cestu, ktorá viedla z chatrče až na trón. Niekedy pôsobila až príliš sebavedomo, ale dokázala som ju pochopiť. Ocitla sa sama proti všetkým v spoločnosti, kde nikoho nepoznala a rešpekt ľudí, či už šľachticov alebo poddaných si musela získať. Ďalším, pre mňa veľmi zaujímavým postavám, ktorými sú napríklad Červená kráľovná alebo Fantóm, sa veľa priestoru zatiaľ nedostalo, ale verím, že v ďalšej časti sa aj o nich dozviem viac.

Celá kniha ma veľmi príjemne prekvapila a myslím, že je to skvelý začiatok série, ktorý určite prinúti čitateľa netrpezlivo čakať na ďalší diel. Aspoň ja sa ho už neviem dočkať, pretože pár dôležitých vecí sa v prvej časti vyriešilo, ale mám množstvo otázok, na ktoré potrebujem odpovede, tak dúfam, že ich v ďalších dieloch dostanem. Rozhodne knihu odporúčam prečítať a myslím, že svojou originalitou si získa veľa fanúšikov. (A ja si rozhodne nenechám ujsť ani filmové spracovanie s Emmou Watson v hlavnej úlohe.)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete zakúpiť tu