Malá doba ľadová (Recenzia)

Autor: Tamara Heribanová
Originálny názov: Malá doba ľadová
Vydavateľstvo: Ikar 2014
Počet strán: 260
Žáner:  román

Tamara Heribanová sa v knižke Malá doba ľadová s nevšedným espritom, sviežim humorom a ľahkou bezprostrednosťou vyjadruje k pálčivým problémom mladej generácie. V centre jej rozprávania sa ocitla láska ako niečo, čo korunuje celé bytie človeka. A nechýbajú v ňom motívy, ktoré takúto lásku znemožňujú alebo jej prinajmenšom prekážajú stať sa voňavým kvetom, po akom sa všetci načahujeme, ale málokto sa ho aj dotkne.
Láska Emmy a Alexa sa po všetkých nádherných i dramatických peripetiách nekončí vytúženým happyendom. Nekončí sa ani tragédiou. Podstatné však je, že sa nekončí. A nekončí sa ani príbeh jej matky emigrantky a dvoch sestier, z ktorých každá vlastným životom napĺňa svoju predstavu o emancipácii súčasnej ženy.
Najnovší román Tamary Heribanovej sa dá interpretovať aj ako vztýčený prst. Ak nedáme priestor láske, porozumeniu, zodpovednosti za toho druhého, môže sa stať, že príde k absolútnemu kolapsu. Talentovaná autorka poskytuje v románe nemálo námetov na rozmýšľanie o tom, prečo je náš život taký, aký je, a prečo v ňom nemožno dosiahnuť všetko, po čom túžime.

***

Malá doba ľadová je kniha, ktorá má tak neuveriteľne krásnu obálku a celkovo krásne spracovanie, že už len to bolo dôvodom, že som si túto knihu chcela prečítať. Zhodou okolností sme si však mali cez prázdniny prečítať jednu knihu zo súčasnej slovenskej prózy a spracovať ju do školy, takže toto bola jasná voľba. Od Tamary som prečítala už knihu Predavačka bublín, ktorá sa mi celkom páčila, a tak som bola zvedavá, ako sa mi bude páčiť jej novinka.

Malá doba ľadová je rozdelená na dve časti - Bola to len láska a Malá doba ľadová. Ten prvý názov mi bol povedomý, ale nevedela som ho zaradiť. Až po prečítaní som zistila, že raz bola k časopisu Emma ako darček novela od Tamary - Bola to len láska. Keďže som ju nečítala, pre mňa bola celá kniha nová. Pre tých, ktorí túto krátku verziu príbehu Emmy a Alexa už čítali, asi nebola táto kniha nejaká prelomová a prekvapujúca, keďže približne do polovice ju už poznali. Ja som však bola z knihy veľmi prekvapená a veľmi sa mi páčila. Naozaj. Čo sa o väčšine slovenských kníh povedať nedá.
Emma je veľmi komplikovaná žena, ktorá má síce fajn rodinu a prácu, ale v osobnom živote sa jej nedarí. Ako veľmi mladá sa zoznámila s Alexom, ktorý ju odvtedy sprevádzal životom, či už bol priamo jeho súčasťou alebo nie. Keď bola s ním, mala pocit, že sa dusí, keď s ním nebola, nedokázala sa bez neho ani nadýchnuť. Alexa sa nikdy nedokázala vzdať. Zato on sa odhodlal vymaniť z pod vplyvu Emmy a rozhodol sa oženiť. A práve to je dôvodom, prečo sa ich cesty už po niekoľkýkrát zasa pretli. Okrem vzťahu Alexa  a Emmy je kniha aj príbehom Emminej rodiny - matky a dvoch sestier, ktoré sú úplne odlišné, každá z nich ma na rovnakú vec úplne iný názor, ale predsa spolu vychádzajú.

Neviem, čím to bolo, ale táto kniha sa mi dostala pod kožu. Úplne presne mi sadla do nálady a rozhodne sa k nej ešte vrátim, plánujem si ju aj dokúpiť do svojej knižnice. Je v nej plno vecí, nad ktorými som stále premýšľala (a nad ktorými ešte stále premýšľam) a ktoré ma nútili čítať ďalej a ďalej. A keď som došla na koniec, chcela som začať odznova. Keďže som z knihy mala vypísať aj nejaké citáty, sústredila som sa aj na ne (čo v bežných prípadoch nerobím). Našla som ich veľa skvelých a mnohé z nich presne vystihovali moje pocity. Doteraz mi chodí kniha po rozume, čo sa naozaj tak často nestáva a myslím, že zo slovenskej tvorby ma ani jedna kniha takto nezaujala. Týmto sa Tamara stala mojou najobľúbenejšou slovenskou autorkou (so skvelým citom pre módu).

Záver knihy (posledných niekoľko desiatok strán) na mňa pôsobil až ako priveľké sci-fi, ale chápem, prečo sa to dialo a myslím, že aj chápem, čo tým bolo myslené. Nebyť toho, dala by som knihe aj plný počet hviezdičiek. Takto je to na veľmi dobré 4* a rozhodne odporúčam. (Hlavne tým, čo ste nečítali tú samostatnú knižku Bola to len láska.) A ak ste túto knihu čítali, rozhodne mi dajte vedieť, ako sa vám páčila. :)