Čierne leto (Recenzia)

Autor: M. W. Craven

Originálny názov: Black Summer
Vydavateľstvo: Ikar 2021
Séria: Washington Poe

Diel:  2/4
Počet strán: 416

Špičkový šéfkuchár Jared Kearon je neodolateľný, charizmatický človek, ale aj psychopat. Odpykáva si doživotný trest za brutálnu vraždu dcéry Elizabeth. Jej telo pri vyšetrovaní nenašli a Keatona odsúdili najmä vďaka svedectvu detektíva Washingtona Poa. Keď sa do zapadnutej policajnej stanice dopotáca mladá žena s nezvratným dôkazom o tom, že je Elizabeth Keatonová, Poe sa ocitá v nezávideniahodnej situácii, v ktorej môže stratiť oveľa viac než len prácu.

V tiesni mu pomôže jediná osoba, ktorej dôveruje – geniálna, no svojská analytička Tilly Bradshawová. Poe s ňou hľadá odpoveď na najdôležitejšiu otázku zo všetkých. Ako môže byť niekto mŕtvy a zároveň nažive? Lenže Elizabeth opäť zmizne a všetky stopy zrazu vedú k nemu.

***

Tak, ako neviem prísť na chuť švédskym krimi, tak milujem pravé anglické detektívky. Autor Mike Craven patrí medzi mojich obľúbencov v tomto žánri a aktuálne nám prináša druhý prípad s detektívom Washingtonom Poeom a jeho geniálnou priateľkou Tilly Bradshawovou. Je síce pravda, že na tento diel sme si museli počkať pomerne dosť dlho, ale čakanie sa určite oplatilo a ak ste sa stali Cravenovými fanúšikmi hneď po prečítaní jeho Bábkového divadla, určite si nenecháte ujsť ani jeho Čierne leto. Presne tak, ako ja. Mala som možnosť prečítať si ho ešte pred oficiálnym vydaním a môžem ho všetkým krimimilovníkom len odporučiť.

Washington Poe má ohrozenú kariéru. Je viac ako pravdepodobné, že dostal za mreže na doživotie nesprávneho muža, ktorý bol obvinený zo zabitia svojej dcéry. Tá sa po rokoch zrazu objaví a Poe tak čelí nepríjemnej situácií. Aj keď všetky dôkazy nasvedčujú tomu, že dievča je skutočne osoba, ktorú už mnoho rokov považovali všetci za mŕtvu, Poe si je istý, že sa pred mnohými rokmi nemýlil a poslal za mreže toho pravého. Len musí získať dôkazy a na to potrebuje svoju skvelú analytičku Tilly.

Poe má presne tie vlastnosti, ktoré by správny detektív mal mať. Nie je viazaný na rodinu, žije si ako sa mu páči a väčšinu času venuje práci. Hľadanie pravdy a zatýkanie zločincov je zmyslom jeho života. Nikdy sa nemýli a vždy si ide pevne za svojím. Spolu s Tilly tvoria skvelý tím, ktorý vždy podrží aj ich nadriadená. Tilly je pre mňa bez pochyby jedna z najlepších postáv, ktoré som v detektívnych sériách mala možnosť spoznať. Pragmatická, praktická a hlavne veľmi svojrázna osoba bez takmer akejkoľvek empatie, zaručuje vtipné momenty tam, kde by ste ich zrejme nečakali a vnáša tak do príbehu humor a odľahčenie.

Na príbehu sú zaujímavé hneď prvé stránky, ktoré v podstate prezradia záver, ale o to viac vás kniha pritiahne, pretože budete neskutočne zvedaví, čo sa pokazilo a ako sa Poe do takej situácie vlastne mohol dostať. M.W. Craven skrátka vie zaujať a čo je ešte dôležitejšie, dokáže si čitateľovu pozornosť udržať aj počas celého čítania.

Čierne leto je jedna skvele prepracovaná a premyslená detektívka, ktorá má všetko, čo má dobrý príbeh mať. Výbornú zápletku, logické vysvetlenia postupného vyšetrovania, mimoriadne sympatické postavy a gradáciu, ktorá vás od príbehu len tak nepustí. Zvedavosť vám nedovolí knihu odložiť, až kým spolu s Poeom nezistíte pravdu. Určite by som odporučila sériu začať prvým dielom, aby ste postavy spoznali už tam, ale samozrejme, nie je to nevyhnutné. Aj keď, úprimne, netuším, kto by sa o prvý diel chcel ukrátiť, keď má možnosť, prečítať si ho, pretože aj ten určite za to stojí. Hoci z tejto série vyšli ešte len dva diely, u mňa sa určite radí k najlepším detektívnym sériám, aké som v posledných rokoch čítala.