Neortodoxná (Recenzia)

Originálny názov: Unorthodox
Vydavateľstvo: Aktuell 2021
Počet strán: 288
Žáner:  autobiografia
Moje hodnotenie obálky: 2*/5*

Osobná spoveď mladej židovky o jej úniku z náboženskej sekty.

Satmárska sekta, spoločenstvo odštiepené od chasidského judaizmu, ľudí zvonka láka svojím tajomnom. Deborah Feldmanová vo svojich memoároch odhaľuje, ako sa žije v osídlach náboženských tradícií, vo svete, ktorý si mlčanie a utrpenie cení viac než slobodu jednotlivca.

Deborah vyrastala vo svete, kde sa všetko riadi podľa neúprosných pravidiel a zvykov, ktoré rozhodujú o všetkom, počnúc tým, čo si smie obliecť, s kým sa smie rozprávať, až po to, čo smie a nesmie čítať. Aj napriek týmto obmedzeniam z nej vyrástla nezávislá mladá žena, potajomky hltajúca príbehy silných literárnych hrdiniek Jane Austenovej a Louisy May Alcottovej, ktoré jej pomohli vytvárať si predstavu iného spôsobu života.
Už ako tínedžerka sa ocitla v sexuálne i emocionálne nefunkčnom manželstve s mužom, ktorého takmer nepoznala. Jej vnútorné napätie medzi nenaplnenými túžbami a povinnosťou žiť tak, ako sa na vzornú židovku patrí, vyvrcholilo v momente, keď sa ako devätnásťročná stala matkou. Vtedy si naplno uvedomila, že – bez ohľadu na prekážky – kvôli sebe a svojmu synovi musí uniknúť.

***

V poslednej dobe sa zaujímam o jednotlivé náboženstvá a rozdiely medzi nimi. Nakoľko ich je veľa a ja o nich takmer nič neviem, aj vďaka takýmto knihám sa veľmi zaujímavou formou o nich môžem veľa dozvedieť.  Samozrejme, existuje normálna, prirodzená viera, ktorú si každý prežíva súkromne a potom sú tu sekty a ultra-sekty, kedy viera výrazným spôsobom ovplyvňuje bežný život nielen jednotlivcov, ale aj celého vzájomného spoločenstva. Takéto extrémy mi neprídu normálne a myslím si, že treba na to upozorňovať a pomáhať ľuďom, ktorí sa z nich chcú vyslobodiť. Musí to byť neuveriteľne ťažké, najmä ak nemajú podporu "zvonka" a ani prostriedky na to, aby sa oslobodili.

K napísaniu takejto knihy bolo treba poriadnu dávku odvahy. Otvorene vyrozprávať svoj životný príbeh z ultra-ortodoxného spoločenstva nebolo určite ľahké, ale ja som veľmi rada, že takáto kniha vznikla. Smutné je len to, že to čo sa v nej opisuje, niekto reálne aj zažil a tisíce alebo zrejme aj milióny ľudí aj naďalej zažíva. Ale možno práve takéto diela pomôžu aspoň malým krôčikom zmeniť veci k lepšiemu a priblížiť sa normálnosti.

Napriek tomu, že sa jedná o autobiografiu, kniha je napísaná veľmi pútavým štýlom. Text hustý, rozdelený len do deviatich kapitol a neobsahuje takmer žiadne dialógy, ale začítate sa okamžite.  Aj keď ide o závažnú tému, príbeh sa číta ľahko, ale zároveň sa vám dostáva pod kožu. Núti vás premýšľať a zároveň nechápavo krútiť hlavou nad tým, ako určitá skupina ľudí žije v jednom z najmodernejších a najvyspelejších veľkomiest sveta - v New Yorku. Tento ortodoxný svet je pre nás taký vzdialený a nepredstaviteľný, že je len veľmi ťažké uveriť, že ľudia si dobrovoľne takýto život skutočne vyberajú a s veľkou vierou a presvedčením v ňom zotrvávajú. Postavenie mužov je výrazne iné, pohodlnejšie a oveľa nadradenejšie, ako postavenie žien.

Autorka nám postupne rozpráva svoj príbeh, od svojho detstva, cez dospievanie, až po svoju svadbu, tehotenstvo a konečné odlúčenie od rodiny. Napísanie Neortodoxnej bola pre ňu v podstate možnosť, vďaka ktorej sa mohla od všetkého odtrhnúť a začať žiť normálny život. Knihu píše tesne po svojom odchode a používa spôsob, ktorý mi veľmi sadol. Akoby všetko vytesnila a postavila sa do pozície pozorovateľa. Opisuje život, ponúka spomienky, ale to všetko bez zbytočných emocionálnych výlevov, ktorými by sa snažila prilákať čitateľa na svoju stranu. Postupne sa len snaží prísť na to, čo je skutočne dobré a čo zlé. Či bola chyba v nej, alebo sa mýlia všetci naokolo. Ako dospievajúce dievča bola stratená, pretože ju nemal kto naučiť základné životné postoje a potreby. Nerozumela svetu a veľmi ťažko si v ňom hľadala svoje miesto. Nerozumela svojmu podradnému ženskému postaveniu a prečo len muži majú neustále výhody. Celý život jej vtĺkali, že nie je dosť dobrá až nakoniec tomu sama uverila, ale niečo v nej to stále odmietalo prijať. Nepáčilo sa jej, ako sú ženy podceňované, podriadené a podliehajú miliónom príkazov a zákazov. Tie sú spomínané na každej strane a z väčšiny z nich sa vám bude naozaj krútiť hlava. Skutočne nechápem, ako sa toto môže v 21.storočí ešte diať.

Koniec je možno trochu uponáhľaný, ale autorka sa zrejme chcela zamerať na to, čo ju viedlo k úniku zo sekty, nie čo nasledovalo po tom. Určite by ma ale zaujímalo prečítať si podrobnejšie aj o problémoch, ktorým musela čeliť po úteku, najmä čo sa týka rozvodu a boja o syna. Verím, že ako ženský outsider musela prekonať nejednu prekážku a celý proces musel byť extrémne vyčerpávajúci a zdĺhavý.

Ako sama autorka priznáva, jej snom bolo už od malička stať sa spisovateľkou a myslím, že má  na to skutočne talent. Som rada, že priniesla túto knihu a pevne verím, že sa dostane k čo najviac čitateľom. Podľa mňa je čím ďalej, tým dôležitejšie šíriť myšlienku rovnosti medzi mužmi a ženami a dať im všade vo svete rovnaké práva. Tento boj je už veľmi dlhou púťou, ale verím, že aj takéto diela ju pomôžu urýchliť a skrátiť. Tento inšpirujúci príbeh odporúčam naozaj všetkými desiatimi. Veľmi dobre sa číta, je poučný a prináša dôležité posolstvo dôstojného postavenia ženy v súčasnej spoločnosti.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Aktuell.