To najlepšie v živote (Recenzia)

Originálny názov: The Most Fun We Ever Had
Vydavateľstvo: Ikar 2021
Počet strán:504
Žáner:  contemporary
Moje hodnotenie knihy: 2,5*/5*

Viacgeneračný román o štyroch dcérach, ktoré ľahkovážne rozdúchavajú starú rivalitu, a jednom dávno pochovanom tajomstve.

Keď sa Marilyn a David v sedemdesiatych rokoch do seba zaľúbia, žijú v blaženej nevedomosti. Netušia, čo všetko ich čaká. O mnoho rokov prežívajú ich dospelé, celkom rozdielne dcéry ťažké časy. Wendy ovdovela veľmi mladá a útechu hľadá v alkohole a u mladších mužov. Violet je právnička, ale zostala doma s dvoma malými deťmi, trpí úzkosťou a pochybuje o sebe. Liza je neurotička, čerstvo vymenovaná za profesorku. Neplánované tehotenstvo ju nepríjemne zaskočí a ona váha, či dieťa vôbec chce. Grace je najmladšia dcéra. Žije v klamstve a nikto z rodiny to netuší. Na scéne sa napokon vynorí Jonah Bendt, chlapec, ktorého sa pred pätnástimi rokmi vzdala jedna zo sestier, a postupne sa nám odkryje pestrá minulosť rodiny Sorensonovcov, roky poznačené dospievaním detí, zatrpknutosťou, ale aj chvíľami radosti, vďaka ktorým život stojí za to.

***

To najlepšie v živote bola kniha, na ktorú som bola neuveriteľne zvedavá a po mnohých nadšených a veľmi pozitívnych ohlasoch som vedela, že si ju určite potrebujem prečítať. Ale ako sa hovorí, "aj majster tesár sa niekedy utne", tak som ani ja tentokrát neodhadla svoj knižný vkus a kniha mi, žiaľ, nesadla. Nejde vôbec o to, že by bola zlá, skôr naopak. Je kvalitne napísaná a prepracovaná, ale môjmu čitateľskému vkusu jednoducho nevyhovovala.

Marilyn a David sú milujúci pár. David je lekár a Marilyn obetovala vzdelanie na úkor založenia si veľkej rodiny. Majú spolu štyri dcéry, pre ktoré by urobili čokoľvek na svete. Bezmedzne ich milujú, pomáhajú im a stoja pri nich v každej situácii. Každá je ale svojím spôsobom problematická a nespokojná so svojím životom.

Tento viacgeneračný román ma veľmi nalákal. Spoznávame v ňom na prvý pohľad veľmi idylický manželský pár Sorensonových a ich štyri veľmi svojské dcéry. Veľkým lákadlom bolo aj ich rodinné tajomstvo, ktoré ale bolo odhalené hneď na začiatku, a tak kniha stratila možnú tajomnosť a prípadné prekvapenie a veľké odhalenie. Len sme pozorovali, ako sa s ním vyrovnáva celá rodina a ako v súčasnosti ovplyvňuje ich životy.

Spracovanie príbehu bolo veľmi dobré. Striedavé rozprávanie o jednotlivých členoch rodiny bolo popretkávané kapitolami z minulosti, ktoré odkrývali život a pocity manželov. Na to, že ide o autorkinu prvotinu, jej štýl pôsobí vypísane, akoby mala za sebou už nespočetné množstvo hodín strávených nad rukopismi. Kniha pôsobí veľmi skúsene a prepracovane, je písaná náročnejším štýlom, plným zložitých a dlhých súvetí. Musím priznať, že sa mi čítala ťažšie a niektoré vety alebo dialógy som musela čítať viackrát, aby som správne pochopila, čo nimi autorka chcela povedať. Rozhodne sa u mňa nejednalo o oddychové čítanie. Kniha si vyžaduje čitateľovu pozornosť a keďže sa často zameriava aj na tie tienisté a smutné stránky života, miestami pôsobí stiesnene, ba až depresívne.

Zrejme hlavným problémom, pre ktorý mi kniha nesadla, boli postavy. Od začiatku som mala problém sa medzi sestrami orientovať, až do polovice knihy som ich nerozoznávala a plietli sa mi. Ani jednu postavu som si počas čítania nedokázala obľúbiť, možno až v úplnom závere sa niektoré javili ako celkom znesiteľné. Prekážal mi zo začiatku veľmi idylický obrázok rodiny, v ktorej sa ale dcéry správali k sebe častokrát nepekne, závistlivo a každá bola svojím spôsobom veľmi egoistická a bezohľadná. Ich rodičia boli ale, naopak, v určitom zmysle celkom inšpiratívny pár, ktorý sa s vyrovnanosťou a pokojom snažil riešiť každý problém. Mnohé z nich vám možno budú pripadať známe a v niektorých situáciách sa nájdete aj  vy sami.

Autorka sa sústredila na citové prežívanie postáv a častokrát aj s príjemnou dávkou irónie zobrazovala vzájomné vzťahy rodiny. Sledujeme ich správanie, ako sa od seba vzďaľujú a opätovne k sebe nachádzajú cestu. Kto má rád pomalé, dejovo absentujúce rodinné drámy, ktoré sa sústreďujú skôr na citové prežívanie postáv, bude určite z tejto knihy nadšený. Kto má rád dejovejšie, akčnejšie, tajomnejšie a záhadnejšie rodinné príbehy, týchto 500 strán mu môže robiť značné problémy. Myslím, že ju dokážu oceniť najmä matky, pretože rodičovstvu a materstvu tu autorka venuje značnú pozornosť. Každopádne si myslím, že toto je presne ten typ knihy, ktorú si buď zamilujete alebo ju pretrpíte. Buď vám sadne alebo nie. Som zvedavá, do ktorej skupiny sa zaradíte vy ;)