Zánik (Recenzia)

Vydavateľstvo: Aktuell 2021
Séria: Matthew Shardlake
Diel:  1/7
Žáner:  historická detektívka
Moje hodnotenie knihy: 4,5*/5*

Román Zánik je strhujúcim knižným portrétom tudorovského Anglicka.

Píše sa rok 1537 a krajina je rozdelená medzi tých, ktorí zostávajú verní katolíckej cirkvi, a tých, ktorí zachovávajú vernosť kráľovi a jeho novozaloženej národnej cirkvi. Keď v kláštore na južnom pobreží Anglicka dôjde k brutálnej vražde kráľovského komisára, obávaný Thomas Cromwell, generálny vikár kráľa Henricha VIII., poveruje vyšetrovaním Matthewa Shardlaka, človeka rovnako zanieteného v otázkach cirkevnej reformy.
Shardlake a jeho mladý chránenec sú na stope sexuálnych deliktov, sprenevery finančných prostriedkov i velezrady, a keď odhalia ďalšie dve vraždy, musia sa vrhnúť do akcie a vrahovi včas skrížiť plány.

***

Som naozaj veľmi rada, že sme sa u nás dočkali vydávania tejto série. Čítať som ju chcela už dlho a keď sa ku mne konečne dostala, ešte aj v takomto krásnom slovenskom vydaní, do čítania som sa pustila okamžite. Očakávania boli vysoké, ale sčasti som sa aj obávala, ako mi autorov štýl bude vyhovovať. Detektívky mám veľmi rada, obzvlášť tie historické, ale bála som sa spracovania témy kresťanstva v kláštore, kde je dej zasadený. Všetky obavy boli však zbytočné, pretože táto kniha si ma získala od prvých stránok.

Príbeh sa odohráva vo veľmi atraktívnom období tudorovského Anglicka za vlády Henricha VIII. - môjho obľúbenca. Jeho aféry so šiestimi manželkami sú preslávené a ja sa do tohto obdobia vždy veľmi rada vraciam, či už prostredníctvom kníh alebo filmov. Výraznou postavou je aj Thomas Cromwell, s ktorým má naša hlavná postava úzky vzťah a o ktorom sa tiež veľa dozvieme. Veľmi zaujímavé boli aj informácie o reforme cirkvi a o názoroch pápežencov aj reformátorov.  Toto stredoveké zmýšľanie katolíkov a ich obmedzené názory a ich poverčivosť ma vždy fascinujú.

Autor úžasne vystihol vtedajšiu atmosféru. Keď sa začítate, akoby ste sa naozaj ocitli spolu s hlavnou postavou Matthewom Shardlakeom v roku 1537 v starom kláštore v upršanom, zasneženom a uzimenom Anglicku. Výborne vystihol vtedajšie zmýšľanie a problémy doby. Zobrazuje všetky jej nedostatky a tiež nedokonalosti ľudského charakteru. Úplne na vás dýcha stiesnená atmosféra, neistota a strach o vlastný život, ktorému hlavný hrdina v kláštore musí čeliť.

Historické detektívky mám rada aj kvôli tomu, že vraha je potrebné nájsť len na základe pozorovania okolia, vypočúvania ľudí a predovšetkým vďaka skvelej dedukcii a intuícii. Matthew Shardlake napriek svojmu fyzickému hendikepu oplýva veľkou inteligenciou, vďaka ktorej dokáže vyriešiť záhadné vraždy v kláštore. Keď budete dej pozorne sledovať a všímať si maličkostí, zrejme vinníka dokážete určiť aj sami, ale celý záver odhadnúť nedokážete a určite vás prekvapí.

Táto kniha obsahuje všetko, čo od dobrej historickej detektívky očakávam. Výborne vykreslené prostredie, rôznorodé zápletky a problémy, ktoré vyšetrovanie odkláňajú na viaceré smery. Stopy vedú ku každému a prípad sa zdá byť na prvý pohľad neriešiteľný. Postupne podozrievate snáď každého vyššie postaveného člena kláštora a tiež odhaľujete jeho slabiny a neresti. Celý príbeh je ako celok výborne prevedený a na konci do seba všetko krásne zapadne. Autorov štýl je trefný pre dobu, v ktorej sa odohráva, ale zároveň sa stále číta príjemne aj súčasnému čitateľovi. Už teraz sa neviem dočkať ďalšieho dielu, ktorý je naplánovaný ešte na tento rok. Takže sa určite máme na čo tešiť! :)

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu  Aktuell.