Dom na azúrovom pobreží (Recenzia)

T. J. Klune
Originálny názov: The House in the Cerulean Sea
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2022
Počet strán: 416
Žáner: fantasy
Moje hodnotenie knihy: 5*/5*

Linus Baker si pokojne nažíva so svojou mačkou a zbierkou platní. Pracuje ako sociálny pracovník v Oddelení starostlivosti o zázračnú mládež, ktorý monitoruje a hodnotí sirotince pre nezvyčajné deti. Jedného dňa mu pridelia prísne tajnú úlohu. Má ohodnotiť vzdialený sirotinec, kde žije šesť nebezpečných detí vrátane Antikrista. Linus má vyhodnotiť, či skutočne dokážu zosnovať koniec sveta.

No ich poručník, šarmantný a charizmatický Arthur Parnassus, je odhodlaný urobiť čokoľvek, aby svojich zverencov ochránil. Linus postupne spoznáva obyvateľov sirotinca a zisťuje, že nie všetko je tak, ako sa na prvý pohľad zdá, a napokon sa musí rozhodnúť, či dá prednosť povinnostiam, alebo svojim snom. Pri tejto príjemnej a často vtipnej knihe sa môžete uvoľniť, pretože sa v nej nikdy nič zlé nestane.

Je ako pohladenie na duši. Kniha pojednáva o spojení medzi ľuďmi, o vzťahoch, o tom že nie je dôležité ako človek vyzerá alebo do akej „kategórie“ spadá, ale to ako sa správa k ľuďom a ako sa ľudia správajú k nemu. Oslavuje rôznorodosť a prijímanie inakosti.

***

Dom na azúrovom pobreží je jedna z kníh, ktorá hneď po vydaní rozvírila internet a stala sa jednou z najospevovanejších kníh roka. U nás vychádza síce s oneskorením, ale verím, že s rovnakým pozitívnym ohlasom.

Hlavný hrdina Linus je niečo ako sociálny pracovník, ktorý má na starosti kontrolu sirotincov a domov pre deti a mládež. Nejde však o bežné "ľudské" detské domovy, ale o zariadenia, v ktorých sú umiestňované rôzne magické a nadprirodzené tvory. Linus sa osvedčí ako jeden z najobjektívnejších pracovníkov, a tak ho poveria tajnou úlohou - posúdiť jeden zo sirotincov, kde žije okrem iných stvorení aj Antikrist, pravdepodobne jeden z najmocnejších démonov, ktorý sa kedy dostal na svet. Po príchode do domova, ktorý vedie sympatický Arthur, však Linus zistí, že na Oddelení, pre ktoré pracuje, v tomto prípade prevážili predsudky a rozhodne sa dať nielen deťom, ale aj Arthurovi šancu.

Dom na azúrovom pobreží je naozaj krásna kniha, ktorú ocenia nielen milovníci fantasy a paranormal literatúry, ale aj čitatelia, ktorí majú radi roztomilé príbehy, do ktorých sa môžu naplno ponoriť a aspoň na chvíľu uniknúť realite. Autor veľmi pekne zobrazil diskrimináciu a šikanovanie kohokoľvek, kto sa len trochu vymyká nejakej norme a šikovne využil fantasy prvky na poukázanie týchto problémov.

Vo všeobecnosti nie sú prehnane pozitívne a optimistické knihy moja šálka kávy, keďže vo väčšine prípadov mi to príde neuveriteľné a skôr ma "slniečkovský" pohľad na svet hlavných hrdinov rozčuľuje. V tomto prípade však kniha obsahovala správne množstvo fantasy prvkov, takže hneď na začiatku si ma poistila - áno, je to neuveriteľné, ale je to fantasy, takže je to v poriadku.

Kniha si ma získala a nemám jej čo vytknúť. Dúfam, že aj u nás si ju zamiluje čo najviac ľudí, tak ako je to aj v zahraničí, pretože takéto príbehy sú naozaj dôležité. Určite si rada prečítam aj autorovu ďalšiu knihu Under the Whispering Door a dúfam, že vydavateľstvo Grada bude pokračovať v prekladaní jeho tvorby. Do pochmúrnych jesenných dní je táto kniha naozaj to pravé na zlepšenie nálady.