Tvrdá krajina (Recenzia)

Autor: Benedict Wells

Originálny názov: Hard Land
Vydavateľstvo: Lindeni 2022
Počet strán: 288
Žáner: contemporary

Píše sa rok 1985. Pätnásťročný nesmelý mladík Sam z malého mesta v americkom Missouri si nájde letnú brigádu v starom kine, aby unikol problémom doma. Napokon prežíva nádherné leto – nájde si priateľov, okúsi prvú lásku a postupne objavuje tajomstvá rodného mesta. Konečne žije naplno, tak ako o tom vždy sníval, už sa viac necíti ako outsider. Až kým sa nestane niečo, čo ho nadobro prinúti dospieť…

Na okraji malého mestečka v štáte Missouri stojí značka s nápisom: Objavte 49 tajomstiev Grady. Pätnásťročný Sam nepozná ani jedno, zato však vie, čo znamená zápasiť so životom. Jedného dňa zbadá lístoček s oznamom, že miestne staré kino hľadá pracovnú silu. Prekoná počiatočné obavy, prejaví o miesto záujem a získa ho. V práci sa zoznámi s bystrým Cameronom, málovravným športovcom Hightowerom a s bezstarostnou, trocha staršou Kirstie, do ktorej sa zamiluje. Háčik je v tom, že všetci traja práve zmaturovali a na jeseň sa rozpŕchnu na všetky strany, aby pokračovali v štúdiu. Samovi teda zostáva len niekoľko týždňov na to, aby s novozískanými priateľmi okúsil život, po akom vždy túžil. Krátke obdobie, počas ktorého poodhalí tajomstvá miesta, na ktorom sa narodil, zistí, kto vlastne je – a čo znamená žiť.

***

"V to leto som sa zamiloval a moja mama zomrela." Akonáhle si prečítate túto prvú vetu v príbehu, zistíte, o čom celá kniha je. Nečakajte nič viac a nič menej. Ak vám autorov štýl sadne, budete nadšení od začiatku, ak nie, tak si myslím, že do konca knihy si vás nakoniec aj tak získa.

Benedict Wells je nepochybne veľmi nadaný spisovateľ a toto je jedna z najlepšie napísaných kníh o dospievaní, akú som čítala. Neuveriteľne dokázal vystihnúť atmosféru malého zapadnutého amerického mestečka, kde je kopec zašitých miest, na ktorých sa stretávajú teenegeri, aby fajčili, pili, sexovali a skúšali všetko nové, čo im život v ich veku môže ponúknuť. Hľadajú sami seba, túžia sa začleniť, chcú z mesta vypadnúť, ale zároveň vedia, že toto je ich najkrajšie obdobie života, lebo mladosť je krátka a uteká neskutočne rýchlo.

Veľmi citlivo a výstižne napísaný príbeh plný melanchólie a smútku z neustále prítomnej choroby, smrti a nenaplnenej lásky. Zároveň ale smútok aj všetkých spája a vzájomná spoločnosť im prináša útechu a podporu. Postupné spoznávanie samých seba postavy lieči a posúva vpred. Veľmi sa mi páčilo sledovať vývoj hlavného hrdinu. Divný Sam zostal divným aj naďalej, ale pre zmenu mal množstvo zážitkov a vieru v seba samého. Úžasnou postavou bola aj Samova chorá matka, ktorá svojimi radami, postrehmi, myšlienkami a veľmi dobrosrdečným charakterom, mala pre každého pochopenie a rodinu dokázala držať aj po svojej smrti.

Musím priznať, že zo začiatku som si príbehom nebola úplne istá. Prvá polovica ma veľmi nenadchla, ale akonáhle som sa prehupla do tej druhej, nechcela som, aby sa príbeh už skončil. Veľmi som si obľúbila všetky postavy (dokonca aj Kirstie, ktorá mi od začiatku išla tak trochu na nervy) a páčili sa mi rôzne autorove úvahy, myšlienky a podnety na premýšľanie. Milovníci "lepíkov" si v tejto knihe prídu na svoje, lebo pekných a zaujímavých myšlienok je tu neúrekom. A tak ako si mnohí vybrali svoju obľúbenú, mám na záver aj jednu:

"Prestal som sa zaoberať vzdialenou budúcnosťou a postupne som dospel k poznaniu, že smútok nie je šprint, ale maratón."
(str. 229)