Napospas (Recenzia)

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ 2022
Počet strán: 328
Žáner: thriller

Opustený ostrov
Osem súťažiacich
Reality šou, v ktorej niet víťazov

Ôsmi ľudia – štyri ženy a štyria muži, ktorí sa dovtedy nepoznali -, sa dobrovoľne ocitnú na neobývanom ostrove pri pobreží Škótska, aby sa pred všadeprítomnými kamerami, no bez kontaktu s okolitým svetom pokúsili vytvoriť fungujúcu, sebestačnú komunitu. V drsných podmienkach, s minimom potrebného vybavenia. Majú na to necelý rok, potom po nich produkcia reality šou Posledné útočisko pošle loď a vrátia sa do civilizácie. Netrvá však dlho a súťažiacim sa tento „sociálny experiment“ načisto vymkne z rúk: namiesto toho, aby ťahali za jeden povraz, čoraz častejšie vznikajú medzi nimi roztržky, utvárajú sa a rušia účelové spojenectvá. Napätie na ostrove sa vystupňuje do krajnosti, keď v stanovenom termíne žiadna loď po osadníkov nepríde. Počiatočné antipatie väčšiny voči samotárskej Maddy, ktorá do žiadnej skupinky nezapadla, napokon prerastú do otvoreného nepriateľstva a Maddy s hrôzou zisťuje, že má proti sebe sedem na všetko odhodlaných zúfalcov...
Na ostrov ich prišlo osem. Koľkým z nich sa podarí prežiť?

***
Veľmi zriedka sa mi stane, že knihu prečítam na jedno posedenie. Vzhľadom na môj voľný čas a hrúbku kníh (nezdá sa vám, že v súčasnosti má skoro každá kniha minimálne 400 strán?) jednoducho nezvládam knihu prečítať za jeden deň. Napospas je ale výnimka! Jedna vec je to, že mala príjemných 325 strán a druhá to, že bola napísaná skvelým, gradujúcim štýlom, ktorý mi nedovolil sa od knihy odtrhnúť.

Aj keď v reálnom živote reality show neobľubujem, v literatúre mi neprekážajú a survivor show mi vyslovene vyhovujú. Majú správnu dávku napätia, vždy sa v nich niečo deje a ja s úžasom sledujem schopnosť prežiť v ťažkých a nebezpečných podmienkach. Napospas predstavuje sociálny experiment, do ktorého je vybratých 8 ľudí (4 ženy a 4 muži), ktorí musia vytvoriť také spoločenstvo, aby zabezpečili prežitie ľudstva.

Napospas by som zhodnotila dvojako. 5* za štýl, ktorý ma pohltil od začiatku. S napätím som obracala každú stránku a bola som zvedavá na záver. Páčilo sa mi, ako do príbehu autorka vsunula prípravné pohovory, spomienky hlavnej hrdinky na detstvo a tiež "budúce" rozhovory v TV, ktoré nám síce prezradili záver, ale okolnosti zostávali stále nevyjasnené. Pokiaľ som sa nad príbehom veľmi nezamýšľala, bola to skutočne skvelá jazda.

Ak by som išla ale do hĺbky, príbeh mohol byť lepšie prepracovaný. Samotná reality show nebola pre mňa dostatočne vysvetlená, jej cieľ bol predsa na začiatku iný, ako len prežiť rok na ostrove. Až do úplného záveru som čakala nejaké rozumné vyjasnenie alebo odhalenie, koniec však vyšumel do stratena. Tiež niektoré situácie vyznievali nelogicky (samozrejme, nepíšem aké, aby som niekomu neprezradila dej) a postoje a konanie ostatných postáv mohlo byť zdôvodnené nejakými príčinami. Maddy, naša hlavná hrdinka mi svojím správaním tiež niekedy liezla na nervy, ale tá mala aspoň zostavenú minulosť, ktorou to mohlo byť spôsobené. Ostatní boli len povrchné figúrky, ktoré konali tak, aby zvýšili príbehu napätie.

Celkovo som ale spokojná. S knihou som strávila príjemné chvíle, čítanie som si maximálne užila a keď som zistila, že nad dejom je lepšie sa veľmi nezamýšľať, kniha si vyslúžila odo mňa vysoké hodnotenie. Niekedy presne takýto štýl knihy potrebujem, aby som sa nakopla cez miernu čitateľskú krízu.