Unesené (Recenzia)

Autor: Jess Lourey

Originálny názov: The Taken Ones
Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2024
Séria: Steinbeck and Reed
Diel:  1/2
Počet strán: 328

Do lesa vojdú tri, no vráti sa len jedna. Nespomína si na nič, ani na osud ostatných. Polícia je celkom bezradná. O štyridsaťdva rokov neskôr však jednu z nich nájdu. Pochovanú v opustenej, starej industriálnej zóne.
Van Reedová je vyšetrovateľka oddelenia odložených prípadov minnesotskej BCA. Keď sa ukáže, že pochovaná žena je spojená s jedným z najslávnejších odložených prípadov v regióne, je to práve Van, ktorú povolajú na jeho riešenie. Na to, aby to však dokázala, sa musí vyrovnať s vlastnými démonmi – a to nielen tými z dávnej minulosti. Harry Steinbeck je forenzný technik pre BCA známy svojou precíznou a efektívnou prácou. V spolupráci s Van sa však jeho exaktný prístup pridržiavajúci sa predpisov stretáva s jej chaotickou intuíciou a nečakanými predtuchami, ktoré Van nedávajú spať. Dokážu skĺbiť svoje rozdielne osobnosti a odhaliť desaťročia zabudnutý zločin?

***

Unesené predstavujú detektívku s originálnou hlavnou vyšetrovateľkou a zaujímavým prípadom. Určite zaujme už od prvých strán, kedy sa rovno púšťame do skúmania prípadu dvoch stratených dievčat. Následne sa tempo trochu spomalí, pretože autorka má neustále potrebu od vyšetrovania odbiehať, pretože nám približuje hlavnú vyšetrovateľku Van (Evangeline), jej nešťastné, tragické detstvo a tiež jej nevšedný dar mať vo svojich snoch vidiny týkajúce sa prebiehajúceho prípadu.

Úvod super, hneď som sa do prípadu začítala a veľmi ma zaujal. Postupne ale moja pozornosť opadla, pretože autorka od neho neustále odbiehala k veciam, ktoré ma až tak nezaujímali, aj keď musím priznať, že pre celkové riešenie to malo svoj význam a najmä si tak autorka pripravila pôdu pre zápletky v ďalších dieloch. Druhá polovica už nabrala veľmi dobré tempo a od knihy som sa nemohla odtrhnúť. Aj keď mi hlavná hrdinka nijako zvlášť neprirástla k srdcu, v závere sa moje sympatie trochu zvýšili.

Momentálne asi prevláda trend vymyslieť hlavným vyšetrovateľom tragickú minulosť a zložité sociálne prostredie, v ktorom vyrastajú a následne si to tieto postavy nesú so sebou po zvyšok života a len veľmi pomaly sa s tým vďaka kolegom dokážu vyrovnávať. Tu navyše dostala Van aj zvláštny "dar", ktorý jej v samotnej práci síce pomáha, ale v spoločenskom živote predstavuje dosť veľkú prekážku. Najmä, ak sa s ním nemá komu zveriť a je veľmi ťažké ho v praxi správne využiť.

Páčilo sa mi tajomstvo, ktoré hlavná vyšetrovateľka má a vďaka nemu ju nie je presne možné zaškatuľkovať medzi tých  dobrých. Respektíve, medzi dobrom a zlom je len veľmi tenká čiara. V závere nás čaká ešte jeden náznak tajomstva, ktoré sa, verím, dozvieme v ďalšej časti a na ktoré som ja teda veľmi zvedavá.

Unesené sa čítali veľmi dobre. Pomáhali tomu najmä krátke kapitoly, ktoré mám pri krimi veľmi rada. Niektoré veci mi tam úplne nesadli, ale páčilo sa mi, že celý príbeh bol nepredvídateľný a až do posledných strán sme nevedeli, o čo ide a kto je páchateľ. Po dočítaní musím priznať, že si ho autorka nakoniec celkom pekne vymyslela a rozdala karty aj pre ďalšie diely.