nedeľa 23. novembra 2014

Elusion (Recenzia)

Autor: Claudia Gabel & Cheryl Klam
Originálny názov: Elusion
Vydavateľstvo: CooBoo 2014
Séria: Elusion
Diel: 1/2
Počet strán: 294
Žáner:  dystópia, YA
Moje hodnotenie obálky: 5/5

Anotácia:
Chcete žiť v bezproblémovom svete, kde sa splní každé vaše prianie? Chcete mať možnosť vybrať si ľubovoľné miesto na Zemi či vo Vesmíre a v okamihu sa tam ocitnúť? Chcete zabudnúť na svoj reálny život a robiť, čokoľvek chcete? V tom prípade vitajte v Elusion – v dokonalom virtuálnom svete. 
Regan bola vždy veľkou zástankyňou Elusion, ešte aby nie – jej otec tento nový svet naprogramoval a jej najlepší kamarát Patrick teraz riadi firmu, ktorá túto snovú virtuálnu realitu vydáva. Avšak od otcovej nečakanej smrti do Elusion nevstúpila. Navyše sa začínajú šíriť zvesti, že celý program nie je taký bezpečný, ako tvrdia oficiálni predstavitelia firmy. A tvrdenia o jej nebezpečnosti prichádzajú aj z veľmi dôveryhodných zdrojov – napríklad od Josha, absolventa vojenskej akadémie a skvelého programátora. Regan sa pustí do vlastného vyšetrovania a postupne odhaľuje spletitú sieť lží a tajomstiev. A zistí, že bude musieť voliť medzi láskou a vernosťou… a jej rozhodnutie ovplyvní životy miliónov ľudí.

***

Čo by ste povedali na to, keby sa hocikedy môžete vybrať do inej reality, kde pociťujete len šťastie a radosť? Do iného sveta, kde môžete zažiť hocičo, s hocikým a hocikde? Môžete si vybrať, či pôjdete napríklad na slnečnú pláž alebo zasnežené hory. A čo je najlepšie! Všetky nedostatky reálneho sveta zmiznú a vy si môžete užívať inú – oveľa lepšiu alternatívu.

Presne takéto miesto vymyslel a naprogramoval Reganin otec spolu s jej najlepším priateľom Patrickom. Všetok svoj čas a energiu venovali projektu Elusion a chceli, aby ľudia v tak zničenom a znečistenom svete, poznali aj niečo krajšie.

Zo začiatku knihy som bola veľmi zvedavá, o čom bude celých 300 strán knihy. Nápad a téma mi prišili fajn, ale nevedela som si predstaviť zápletku a čo sa tam bude diať. No postupne sa to poriadne začalo zamotávať a ja som sa od knihy nevedela odtrhnúť. Regan sa dozvedá o smrti svojho otca, ktorý zomrel pri páde lietadla a projekt Elusion zostáva na pleciach Patricka. Ale ako to pri nových prevratných vynálezoch býva, nie všetci sú nadšení a vždy sa nájde aj pár odporcov. Jednou z nich je Reganina spolužiačka Avery, ktorá chce zabrániť používaniu Elusion a rozširuje informáciu, že je vysoko návyková a nebezpečná. Je to práve v čase, kedy sa má Elusion začať predávať v celej krajine a postupne sa má jeho predaj rozširovať aj na ďalšie trhy. Ide tu teda o moc, peniaze, prestíž, ale aj o ľudské životy, pretože, ako sa ukazuje...Elusion nie je taká bezpečná, ako sa zdala na začiatku.

Regan sa s Patrickovým kamarátom Joshom snaží nájsť pravdu. Postupne však už ani nevie, komu môže dôverovať. Mnohí jej klamú, zatajujú informácie a všetkými silami sa ju snažia zastaviť a zastrašiť. Pochybuje o svojej mame, otcovi, Patrickovi, ale aj o Joshovi. Počas čítania som bola zmätená. Komu vlastne fandím? Patrickovi? Joshovi? Kto je ten dobrý a kto ten zlý? Možno ani jeden a možno obaja...


Nestáva sa mi často, že by som pri čítaní nejakej knihy mala problém s predstavivosťou. Ale Elusion bol pre mňa v určitých úsekoch naozaj nepredstaviteľný alebo skôr neuveriteľný. Všetky tie výrazy z oblasti IT, programovanie a systém ľudskej nervovej sústavy boli pre mňa dosť mätúce a nepochopiteľné. Niektoré úseky boli prehnané, ale naopak niektoré veľmi dobre premyslené a všetky kúsky hádanky okolo Elusion do seba postupne pekne zapadali. Táto kniha vás naozaj núti premýšľať! Kto je za všetko zodpovedný? Čo je skutočnosť a čo je len predstava? Kto je dobrý a kto zlý? Komu máte veriť a kto klame? O čo tu vlastne skutočne ide?

Mám pocit, že táto kniha sa vám bude buď páčiť, alebo ju budete nemilosrdne kritizovať. Ja musím priznať, že po jej dočítaní som z nej stále...takpovediac zmätená a ťažko nachádzam tie správne slová na jej opísanie. Pre mňa bola veľmi zvláštna, ALE!!! Páčila sa mi!!! Ak ste na ňu aspoň trochu zvedaví a zaujala vás, určite ju skúste. Nudiť sa určite nebudete. Maximálne z nej budete trochu rozpačitý, tak ako ja J

Moje hodnotenie:
 Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu
Ellie

3 komentáre:

  1. Ja ju mám už doma a som na ňu veľmi zvedavá, ale po "kniha sa vám bude buď páčiť, alebo ju budete nemilosrdne kritizovať" sa dosť obávam, že budem (zas) v tej druhej kategórii. Ako napokon väčšinou :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. krásně napsaná recenze a hodně navnadí na knihu, ale mě se ten námět moc nezamlouvá. Možná si ji časem pořídím a budu z ní mít dobrý pocit jako ty, ale těžko říct.. Ale fakt hezky napsaná recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Môže to byť zaujímavé,ale podľa anotácie a virtuálneho sveta mi to pripomenulo Pod vražednou oblohou od Veronici Rossiovej....a ak sú tam odborné termíny a k tomu z IT sveta,tak to by ma odradilo čítať-nerozumiem tomu a lámať si hlavu pri čítaní nie je nič príjemné :) Ale tak možno by ma to zaujalo-neviem kým nevyskúšam :)...pekná recenzia...

    OdpovedaťOdstrániť