Krv elfov (Recenzia)

Vydavateľstvo: Plus 2016
Séria: Zaklínač
Diel: 3/7
Počet strán: 336
Žáner:  fantasy

Veľmajster svetovej fantasy ponúka ďalšiu strhujúcu výpravu do svojho labyrintu.

Po nemilosrdnom krviprelievaní zostala Cintra v troskách a Geralt z Rivie spolu s princeznou Ciri našiel útočisko v tajomnom sídle zaklínačov. Učia ju tam narábať s mečom a bojovať proti nepriateľom, a keď odhalia jej zvláštne schopnosti, čarodejka Yennefer ju zaúča i do tajov mágie. Ochrániť toto Dieťa Prekvapenie, ktoré Geraltovi určil osud, bude ťažké – pátrajú totiž po ňom dobré i zlé mocnosti. Vlastné plány majú s dievčinou čarodeji, tajné služby, panovníci Redanie i Temerie a nilfgaardsky vládca Emhyr, ničiteľ a uzurpátor Cintry, ju chce dostať za každú cenu. Podľa proroctva totiž všetci vedia, že Ciri má zohrať rozhodujúcu úlohu v ďalších osudoch sveta...

***

Po dvoch prvých dieloch, ktoré sú poviedkovými knihami k sérii Zaklínača – Posledné želanie a Meč osudu – som sa hneď pustila do toho tretieho. Ten je zároveň oficiálne prvým dielom a úvodom k samotnej sérii o zaklínačovi Geraltovi z Rivie. Mutantovi, ktorý má zostrené zmysly, schopnosť rýchleho liečenia a po ruke množstvo elixírov, ktoré nikdy nevie, kedy bude práve potrebovať. Jeho úlohou je totiž zbavovať svet oblúd nebezpečných pre život ľudí. Predpokladala som a dúfala, že samotná 5-dielna séria bude mať skvelý začiatok. A nemýlila som sa. Poviedkové knihy boli síce fajn, ale vždy je lepšie mať 300-stranový skvelý príbeh a užiť si ho, ako len pár stranový skvelý príbeh, do ktorého sa ani poriadne nestihnete začítať a ste na konci.

Vždy ma od čítania tejto série odrádzalo to, že ju napísal poľský autor. Z dôvodu, že mi nesedí slovenská tvorba (okrem pár výnimiek), som predpokladala, (avšak chybne!!!), že ani tá poľská nebude pre mňa to pravé a už vôbec nie poľská fantasy tvorba. Avšak vďaka skvelým ohlasom a chválam som to riskla a povedala som si, že jeden diel a uvidím. Z jedného sú zrazu 3 a momentálne sa neviem dočkať toho štvrtého.

Ak máte radi fantasy, mám pre Vás dobrú radu. Túto sériu určite neobíďte! Nie je síce taká, ako veľkolepá séria Hra o tróny, v ktorej je toľko postáv a je tak prekombinovaná a premyslená, že sa v nej stráca už aj sám autor. Ale, samozrejme, je stále skvelá! Nie je ani ako Tolkienov Pán prsteňov, ktorý je tiež úžasný, ale častokrát zdĺhavý, pomalý a príliš opisný. Zaklínač je svojský. Neokukaný a originálny. Povedala by som, že vo svojom žánri veľmi osviežujúci.

Geraltovi a jeho druhom osud predpovedá a privedie do cesty Prekvapenie. Je to malé dievča Ciri, princezná vypáleného a zničeného kráľovstva. Zaklínač si ju osvojí, vychováva a stará sa o ňu. Všimne si na nej, že má určite schopnosti, vízie, ktoré by sa s najväčšou pravdepodobnosťou mali dať nejako ovládať, a tak si na pomoc privolá čarodejku Triss – najlepšiu kamarátku jeho jedinej lásky Yennefer, ktorá po ňom ale ešte stále túži a snaží sa mu opäť dostať do postele. Geralt sa spoločne s Ciri a Triss vydáva na cestu na miesto, kde sa Ciri bude istý čas vzdelávať, aby nezabudla, že v srdci je stále princezná, ale taktiež sa bude fyzicky udržovať v kondícií. Bude sa učiť ovládať mágiu a využívať ju vo svoj prospech a obranu, aby sa už nikdy tak nebála ako v čase masakru kráľovstva, kedy ostala bez ochrany a bez pomoci, sama ako prst. Svet taký ako ho poznajú sa rúca a blíži sa ku svojmu koncu. Nifgaardčania chcú všetko ovládnuť a túžia po bohatstve a moci. Schyľuje sa k vojne.

Neviem, či to bol autorov zámer poukázať v týchto knihách na chyby a nedostatky terajšej spoločnosti. Páčilo sa mi, ako častokrát úplne nenápadne a nenútene spomenul problémy vyrubovania lesov, vyhynutia zvierat, alergie, rakoviny...a mnoho ďalších podobných narážok. Vedel to do príbehu veľmi trefne zasadiť a opäť ma dokázal prekvapiť. Skĺbenie týchto prvkov s fantasy žánrom bolo dokonalé. Samozrejme hlavný problém spočíval vo veľmi všednej veci a tou boli vojna, moc a peniaze, ale Szapkowski takýto bežný námet vedel ozvláštniť a pridružiť k nemu aj iné problémy a zápletky.

Celkovo teda nemám knihe veľmi čo vytknúť. Snáď len to, že tam bolo miestami málo priestoru pre Geralta a miestami veľa priestoru pre politické reči a vojnové dohady. Naopak, veľmi ma bavili časti, ktoré sa týkali Ciri a jej času stráveného, či už s čarodejkou Tris alebo aj s Yennefer.