Zrádné srdce (Recenzia)

Originálny názov: The Heart of Betrayal
Vydavateľstvo: CooBoo 2018
Séria: Kroniky Pozůstalých
Diel:  2/3
Žáner:  YA, fantasy

"Druhý díl Falešného polibku."
V zajetí barbarského krále mají Lia a Rafe jen malou šanci na útěk. Jejich jedinou nadějí je spoléhat na to, že král bude příliš ohromen jejím darem, než aby je popravil. Královo zaujetí Liou je však větší, než se na první pohled zdá. Stále je tu i Rafe, který jí lhal, ale pro její ochranu obětoval vlastní svobodu. Zatímco se probouzí Liinym dar a ona poznává sama sebe, je jí jasné, že ji čekají rozhodnutí, která ovlivní její zemi… i její vlastní osud.

***

Kroniky Pozůstalých je séria, ktorá nastavila latku pomerne vysoko v žánri YA fantasy. Jednotlivé diely sú si v kvalite rovnocenné a mám pocit, že tak tomu bude aj pri tretej časti. Autorka pri oboch dieloch využíva rovnakú šablónku pokojného začiatku, respektíve pomalého rozjazdu až takmer do polovice knihy, a potom nám predostrie jazdu, ktorú každý čitateľ musí zvládnuť na jeden záťah. Od polovice nie je možné jej knihy pustiť z ruky a napätie a zvedavosť vás drží pri pozornosti až do poslednej stránky.

V prvej knihe sme sa zoznámili so sympatickými postavami. Lia, hlavná hrdinka, princezná z Morrighanu sa má vydať za princa z Dalbrecku. Nesúhlasí, aby za ňu rozhodovali vo veciach lásky rodičia, a tak sa rozhodne utiecť. Týmto rozhodnutím sa spúšťa kolotoč udalostí, ktorým by Lia radšej zabránila, ale na to, aby veci dala do poriadku je už neskoro. Do života jej vstupujú dvaja zaujímaví mladíci, Rafe a Kaden. Obidvaja sú ňou očarení a ani ona nie je voči nim imúnna. K jednému ju to ťahá viac ako k druhému, ale neodpúta sa ani od jedného. Jej život je s nimi spätý a udalosti, ktoré nastanú im životy prepletá ešte viac.

Druhý diel pokračuje presne tam, kde prvý skončí. Lia bola unesená a odvlečená do nepriateľskej Vendy, kde je väznená ako zajatkyňa. Vládca Vendy chce využiť Liin dar, aby v ľuďoch podnecovala horlivosť, oddanosť a vernosť. Musím priznať, že na ten jej dar som veľmi zvedavá a mrzí ma, že v tomto dieli mu nebola venovaná ani taká pozornosť, ako v tom predchádzajúcom. Celkom som sa tešila a očakávala som, že sama Lia mu bude venovať viac pozornosti a že sa bude snažiť s ním viac pracovať a rozvíjať ho.

Absolútne najväčším plusom tejto série je perfektne vymyslený svet. Na úvod kníh máme zrozumiteľnú, prehľadnú mapku, podľa ktorej sa môžeme orientovať. Počas čítania sa dozvedáme celú históriu, ich hospodársku rozvinutosť, rozpletáme politické intrigy a dozvedáme sa všetko o ich viere v bohov a prastarých vládcov. Možno až pričasto som mala počas čítania pocit, že v knihe sa nič nedeje, ale aj to „nič“ udáva atmosféru celému príbehu, dostáva nás do starobylého sveta a jeho fungovania. Opisy miest, ktorými Lia prechádza a v ktorých žije, akoby naozaj existovali a my sme boli v nich spolu s ňou.

Druhým najväčším plusom série je rozprávačský talent autorky. Knihy rozdelila do kratučkých kapitol, ktoré striedavo rozprávajú Lia, Kaden, Rafe a niekedy Liina kamarátka Pauline. Rýchle striedanie kapitol a pozorovanie príbehu z viacerých uhlov pohľadu, posúva dej rýchlo dopredu a príbeh sa číta neuveriteľne ľahko. Ani pri pomalšom rozjazde som sa nenudila a každú moju voľnú chvíľu som venovala príbehu. Naozaj som sa naň tešila. Málokedy sa mi stane, že by som čítala naraz viac dielov z jednej série. Tu som ich, našťastie, mala obidva pri sebe a prečítala som ich hneď za sebou. A ak by som mala po ruke aj ten tretí, neodolala by som a pustila sa rovno aj doň.

Mužské postavy, tak ako aj v prvom dieli, boli opäť veľmi sympatické. Striedavo držím palce raz Kadenovi, inokedy Rafeovi. Mám z nich dvoch svojho favorita a priznávam, že Rafeovi fandím o niečo viac, ale je naozaj ťažké si medzi nimi vybrať. S Liou je to už trochu ťažšie. Hrdinky typu úžasných, z ktorých sú všetci namäkko a celé ľudstvo im z nejakého nevysvetliteľného dôvodu leží pri nohách, nemám veľmi v láske. Mám rada, keď sa o to sami nejako pričinia a nie keď im sláva padne k nohám, ani nevedia ako. V prvej knihe sa mi Lia páčila o niečo viac. Tam bola bojovnejšia, so srdcom na správnom mieste, držala sa svojich zásad, cieľov a snov. Tu už bola vypočítavejšia, až prirýchlo sa vžila do politických intríg, rozohrala nebezpečné hry a aj v otázke srdca už nebola taká presvedčivá. Ku koncu akoby opäť nabrala správny smer, ale napriek tomu už u mňa trochu stratila na obľúbenosti. Uvidíme, ako sa jej postava ešte vyvinie.

Je pre mňa ťažké, hodnotiť túto knihu/sériu hviezdičkami. Opäť musím zopakovať, že či už po dočítaní prvého dielu alebo aj tohto druhého, som mala pocit, že sa v nich nič moc nedialo. Áno, sú skvelo vymyslené, celé fungovanie sveta je presvedčivé a ku koncu naozaj akcia a napätie nechýba. Ale mám pocit, že sa z toho dalo vyťažiť ešte viac. Hneď po dočítaní som mala pocit, že knihy sú priemer. Síce veľmi dobrý priemer, ale stále len priemer. Z dlhodobejšieho pohľadu však musím priznať, že ako celok je to naozaj výborne premyslená séria, ktorej pomalšie začiatky nielenže neuberajú na atraktívnosti, naopak, pomáhajú jej, aby sa čitateľ dostal ešte hlbšie do príbehu, aby sa mal čas zžiť s ním a celkom sa doň ponoril. Takže prvý dojem nič moc, ale s odstupom času je toto určite YA fantasy séria, ktorá si ma získala a nemala by ujsť ani vašej pozornosti, ak máte tento žáner radi. :)