štvrtok 29. apríla 2021

Knihomoľský život Niny Hillovej (Recenzia)



 Autor: Abbi Waxman

Originálny názov: The Bookish Life of Nina Hill
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Séria: -
Diel: -
Počet strán: 352
Žáner: román
Moje hodnotenie knihy: 4*/5*
Moje hodnotenie obálky: 5*/5*

Anotácia:

Introvertka Nina vedie život, o akom sníva nejeden knihomoľ: pracuje v kníhkupectve, súťaží v kvízovom tíme a o byt sa delí len s kocúrom Philom. Ak ju niekedy prepadne pocit, že v živote ide o viac než len o čítanie, jednoducho sa otrasie… a vyberie si z police ďalšiu knihu. Po smrti otca, ktorého nikdy nestretla, s hrôzou zisťuje, že jej zanechal celú hŕbu súrodencov, synovcov a neterí – ktorí bývajú, čo by kameňom dohodil! Všetci – až na pár výnimiek – ju túžia spoznať a viesť siahodlhé rozhovory! A aby toho nebolo málo, jej kvízový rival Tom sa náhle ukáže neskutočne zlatý a vtipný, nehovoriac o tom, že ju chce lepšie spoznať. Hádam nevidí, aký je to hrozný nápad?

Nina zvažuje svoje možnosti:

1. Zmeniť si meno a celkový výzor. (Príliš drastické – a okrem toho, so svojimi vlasmi je spokojná.)

2. Utiecť na opustený ostrov. (Čo bude ťažké – kvôli káve.)

3. Utiahnuť sa do kútika vo svojom byte a hojdať sa vpred a vzad. (To už vlastne robí.)

Je načase, aby vyliezla zo svojej komfortnej zóny. Ale je to vôbec možné?

***

Pomaly si treba začať robiť zásoby dovolenkového čítania a aj keď dovolenku zrejme mnohí nebudú tráviť tradične niekde pri mori v zahraničí, pohodu si viete spraviť aj doma na lehátku, s vychladeným drinkom, namočenými nohami vo vode a takouto oddychovou knihou. Nina Hillová je totižto receptom na zlepšenie nálady a veľmi rýchlo vás privedie do bezproblémovej pohody.  

Nina Hillová má rada poriadok a organizáciu. Všetko vopred plánuje a nečakané prekvapenia ju vedia poriadne rozhodiť. Má rada svoju malú bublinu, v ktorej chodí do milovanej práce v kníhkupectve, vedie niekoľko čitateľských skupín, chodí na vedomostné kvízy a zo všetkého najradšej trávi večer doma s dobrou knihou. Jedného dňa však zistí, že na svete nie je tak sama, ako sa doteraz nazdávala a že ani jej kvízový súper nemusí byť nakoniec taký otravný, ako sa na prvý pohľad zdalo.  

Okrem toho, že Nina musí prekonávať vlastné hranice a sama so sebou sa musí naučiť robiť kompromisy, hľadá si cestu k svojej novoobjavenej rodine a čas si musí nájsť aj pre nového nádejného partnera. Všetky problémy sú ale riešené s nadhľadom a všetkého je v tejto knihe tak akurát. Nie je ani presladená, ani predramatizovaná, má správnu dávku humoru a odľahčenosti. Miestami sa v knihe nájdu aj trochu nudnejšie miesta, ale celkovo kniha pôsobí naozaj ako milá oddychovka, ktorých je, povedzme si úprimne, v dnešnej dobe ako šafránu. 

Napriek tomu, že som s knihou bola spokojná, k dokonalosti ešte krôčik chýbal. Už samotná anotácia nás privádza k myšlienke, že Nina bude minimálne aspoň trochu netypická a zvláštna postava. Osobne by som uvítala, ak by sa autorka trochu viac venovala jej povahe a viac by vyzdvihla jej "nenormálnosť". Častokrát sa v deji totiž stalo, že Nina niečo vehementne odmietala a o pár strán s tým zrazu nemala žiadny problém. Zrejme by som jej dôraznejšie vytýčila povahové vlastnosti, ktorých by som sa držala počas celého príbehu a Nina by tak bola úplne netradičná, originálna a nezabudnuteľná hrdinka. Ak vás zaujímajú podobné hrdinky, určite všetkými desiatimi odporúčam prečítať si knihu V podstate som celkom v poriadku  (vydavateľstvo PLUS), kde je hlavná hrdinka úplne neprekonateľná. Nina ju miestami trochu pripomína, ale Eleanor je moja absolútna srdcovka. 

Veľmi nadčasová a moderná kniha s množstvom odkazov na iné literárne a filmové diela, ktoré sú častokrát skryté v riadkoch a vy ich môžete odhaľovať ako hádanky. Určite skvelé pre tých sčítanejších, ale zasa podané tak, že ani čitateľov-začiatočníkov to od knihy neodradí. Sympatické postavy, ktoré medzi sebou vedú vtipné rozhovory, častokrát o veľmi bizarných témach, si vás určite získajú. Mnohé situácie vám možno budú veľmi blízke a budete mať pocit, akoby tie pasáže boli vystrihnuté z vášho života. Určite aj vy zažívate, že vaše okolie nechápe, že dáte dobrovoľne radšej prednosť večeru s knihou, ako ísť von medzi ľudí na kávu alebo večeru? 

Inteligentné a vtipné čítanie pre každú modernú ženu. Určite odporúčam, ak si chcete dopriať chvíľku pohodového času samy pre seba, alebo aj keď potrebujete zdvihnúť náladu a oddýchnuť si od problémov. Ja už sa obzerám po ďalších autorkiných knihách a pridávam ich na letný to-read-list. 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu
Evie


4 komentáre:

  1. Súhlasím - taká veľmi milá knihomoľská oddychovka s množstvom odkazov na iné príbehy a to mám naozaj rada :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne :) Tie odkazy ma často inšpirujú prečítať si ďalšie diela :D

      Odstrániť
  2. dobrá oddychovka veru. čakala som na základe recenzií trochu viac. až moc to napr. s postavou prehnali ohľadom knihomolstva a vela diel spomenutých som nepoznala :/ ale najblizsie ked budem rereadingovat si ich vyhladam vzdy aby som pochopila tie vtipy a narazky viac :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno, zišlo by sa ich hneď vyhľadávať, lebo som tiež nepoznala všetky. Ja som mala možno tiež väčšie očakávania, ale bolo to príjemné čítanie :)

      Odstrániť