sobota 28. augusta 2021

Panstvo Soli a smútku (Recenzia)

Autor: Erin A. Craig

Originálny názov: House of Salt and Sorrows
Vydavateľstvo: Yoli 2021
Žáner:  fantasy

Annaleigh žije so sestrami, s otcom a nevlastnou matkou na osamelom panstve Highmoor na ostrove uprostred nepokojných morí. Kedysi bolo sestier dvanásť, dnes sú však veľkolepé sály panstva studené a prázdne, štyri životy nečakane vyhasli. Jedna smrť bola tragickejšia než druhá – choroba, strmhlavý pád, utopenie, pokĺznutie z útesu. Po okolitých dedinách sa šepká, že rodina je prekliata. Annaleigh klebetám neverí, ale zároveň pochybuje, že šlo o náhodné úmrtia.

Ostatné sestry sa po nociach vykrádajú zo svojich izieb, aby tancovali na tajných báloch v žiarivých črievičkách a hodvábnych róbach až do úsvitu, a Annaleigh nevie, či sa k nim pridať, alebo im nebezpečné výlety vyhovoriť. Koniec koncov, s kým alebo s čím to vlastne tancujú? Na panstve Highmoore sa deje čosi zvláštne a Annaleigh musí záhadu vyriešiť, kým nepribudnú ďalšie obete. Mohla by byť jednou z nich.

***

Panstvo Soli a smútku je veľmi originálny a nevšedný retelling rozprávky bratov Grimmovcov o Dvanástich tancujúcich princeznách. Táto kniha však rozhodne rozprávkou nie je a na to, že je označovaná ako YA, je pomerne dosť krvavá, temná a tajomná. Erin A. Craig sa rozhodne nebojí mŕtvol, kaluží krvi ani duchov.

Autorka vymyslela veľmi zaujímavý svet s vlastnou mytológiou a fungovaním. Už od prvých stránok navodzuje pochmúrnu až strašidelnú atmosféru plnú tajomstiev. Predostiera viacero otázok a hádaniek a vy vlastne netušíte, kam má príbeh smerovať. Či vyriešiť záhadu zničených topánok, objavujúcich sa duchov alebo smrteľnej kliatby. Nakoniec sa všetko postupne nejako prepletie a zmysel to dáva naozaj až v úplnom finále.

Celý príbeh sledujeme z pohľadu jednej z dvanástich sestier - Annaleigh. Zoznamujeme sa ale aj so zvyšnými jedenástimi a celou ich rodinou. Okrem toho je tam aj množstvo vedľajších postáv, ale na moje prekvapenie som sa v nich veľmi rýchlo zorientovala, pretože každá mala iný charakter a povahu. Autorka ich dokázala veľmi rýchlo predstaviť a reálne vykresliť, preto som mala počas čítania pocit, ako by to boli moji starí známi :)

Do knihy je veľmi ľahké sa začítať už od prvých stránok, pretože je všetko nové a naozaj originálne. Svet, aký nám autorka predstavuje by si zaslúžil pokojne aj viacdielnu sériu, pretože si myslím, že by mal čo ponúknuť. Taktiež by si vlastný príbeh zaslúžili jednotlivé sestry, ktoré si určite hneď obľúbite. Zatiaľ je ale Panstvo Soli a smútku stand-alone, takže dostanete plnohodnotný koniec a nemusíte čakať na pokračovanie osudov v ďalších dieloch. Pri veľa knihách to vnímam ako pozitívum, pri tejto mám ale pocit, že autorka z toho mohla vyťažiť viac, pretože základ mala naozaj dobre vymyslený a pripravený.

Aj keď bol začiatok veľmi dobrý a ponurá atmosféra ma okamžite vtiahla do deja, v strede som mala miernu čítaciu krízu, kedy dej akosi prestal napredovať a stále dokola sa riešili tie isté problémy. Smútok za sestrami a nočné výlety na plesy. V závere sa ale príbeh opäť rozbehol a jeho vyústenie bolo naozaj prekvapivé. Až by som povedala, že ho autorka zbytočne rýchlo ukončila. Pekne sa s nami zahrala a v podstate až do poslednej stránky netušíte, čo je pravda a čo klam. Mňa by určite ešte pár strán na viac v tomto zbesilom tempe potešilo :)