Sestry z Titanicu (Recenzia)

Autor: Patricia Falvey
Originálny názov: The Titanic Sisters
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Počet strán: 384
Žáner:  romance

Sestry Nora a Delia sú ako oheň a voda. V mnohých ohľadoch sú od seba na míle vzdialené, ale obe túžia po nezávislosti a dobrodružstve. Jedného dňa príde list z Ameriky a ony dostanú jedinečnú šancu uniknúť zo zapadnutej írskej farmy a získať nový život v Novom svete. Vzdialený príbuzný im poskytne prostriedky na cestu Titanicom do New Yorku. Nora, mamin miláčik a na každom kroku obletovaná krásavica, sa má stať guvernantkou v bohatej rodine, zatiaľ čo jemná, nesmelá a celý život odstrkovaná Delia bude pracovať ako slúžka.

Osud však zamieša karty celkom inak. „Loď snov“ Titanic stroskotá. Delia katastrofu prežije, ale Nora je nezvestná. Delia sa impulzívne rozhodne a začne sa vydávať sa za svoju sestru. Dostane sa tak do bohatého domu, kde sa stane guvernantkou malej Lily. A napriek tomu, že svoj čin ihneď oľutuje a rada by sa priznala, stále viac sa zamotáva do spleti lží. Jej klamstvo bude mať nepredvídateľné následky, hoci prvý raz v živote má šťastie na dosah...

***

Myslím si, že táto kniha zaujme už na prvý pohľad a to predovšetkým krásnou obálkou. V druhom rade bude určite veľkým lákadlom zmienka o Titanicu, ktorá presvedčí mnohých čitateľov, aby siahli práve po tomto románe. Preto by som hneď na úvod rada upozornila, že Titanic je spomínaný len na začiatku a aj to veľmi okrajovo. Dejovo sme na Titanicu len na úvodných pár stránkach a kniha tak čitateľovi neprinesie žiadne nové informácie o tejto preslávenej lodi. Dalo by sa povedať, že autorka skvele využila Titanic ako marketingový nástroj na prilákanie väčšieho množstva a širšieho okruhu čitateľov. Nepopieram však ale fakt, že kniha sa číta ľahko a príjemne, ak do nej idete s tým, že chcete niečo nenáročné a oddychové. Názov ale môže mnohých zmiasť, napr. že pôjde o dramatické čítanie, ktoré si automaticky predstavíme v spojení s touto lodnou katastrofou.

Nora a Delia sú sestry. Nora je výrazná osobnosť, namyslená, sebecká a častokrát bezohľadná. Ide jej o vlastný prospech a so sestrou sú si dosť vzdialené. Delia, naopak, utláčaná, zahanbená a zakríknutá má radšej svoju samotu a knihy. Túži však po dobrodružstve a keď sa Nore naskytne príležitosť vycestovať do Ameriky, musí si priznať, že jej závidí. Nakoniec sa ich otcovi podarí kúpiť dva lístky na cestu do Ameriky pre obe svoje dcéry. Ich plavbu však stretne katastrofa a Titanic ide ku dnu. Delii sa podarí zachrániť, ale Nora je nezvestná. Delia, sama nevie ako, sa zrazu vydáva za svoju sestru a nahradí ju na mieste guvernantky pre malú Lily. Hneď od prvého momentu si zamiluje nielen malé dievčatko, ale aj jej veľmi príťažlivého otca. Pravda ale pomaly začne vychádzať najavo a zmenená, vyspelejšia Nora ešte poriadne zamieša karty.

Kniha sa číta veľmi dobre a je naozaj nenáročná. K rýchlemu tempu prispieva aj striedavé rozprávanie kapitol Nory a Delie. Od začiatku mi bola sympatickejšia utiahnutejšia Delia, ale postupne mi začalo vadiť jej ľutovanie, prikyvovanie a prehnane nízke sebavedomie. Naopak, Nora, ktorá mi od začiatku svojou panovačnosťou išla na nervy, sa v priebehu krátkeho času zmení na vyspelú mladú ženu uvedomujúcu si svoje predošlé chyby, snažiac sa ich napraviť.

Príbeh je vymyslený naozaj dobre. Zámena sestier je zaujímavý námet a v podstate sa počas čítania nenudíte, pretože sa stále niečo deje. Text je veľmi jednoduchý, rýchlo skáče z jednej situácie k druhej, časovo kniha tiež pomerne rýchlo napreduje. Problémy sa neustále objavujú, ale taktiež sa veľmi rýchlo aj vyriešia. Náladovosť a nestálosť postáv na mňa pôsobili trochu rušivo, ale aspoň sme nemuseli čeliť bezvýchodiskovým, prehnaným a nafúknutým situáciám, z ktorých by na vás dýchalo zúfalstvo.

Ak sa pre tento príbeh rozhodnete a chcete si ho užiť, je podľa mňa dôležité pristupovať k nemu ako k nenáročnej a jednoduchej romantike. Predovšetkým nehľadať v ňom hlboké myšlienky a nehľadať v ňom ani veľa reality. V neuveriteľné šťastie a náhody, ktoré sestry sprevádzali by ste v reálnom živote dúfali asi zbytočne. Sestry sa totiž vôbec nezamýšľali nad existenčnými problémami, ako napríklad kde budú jesť a spať, za čo budú cestovať, ale akoby zázrakom sa vždy našiel niekto, kto im všetko zadarmo naservíroval.

Veľmi príjemný, ale taktiež veľmi zidealizovaný príbeh dokáže potešiť romantické duše a milovníčky príbehov z červenej knižnice. V rukách zručnejšej a skúsenejšej autorky by to mohol byť veľmi zaujímavý a dramatický príbeh, možno aj s pridanou hodnotou informácií týkajúcich sa samotného Titanicu alebo ropnej horúčky v Amerike, ku ktorej sa príbeh na konci prepracoval. Takto to bol síce milý, ale za mňa stále len priemerný príbeh, pri ktorom som si dobre oddýchla, ale podobných je na trhu pomerne veľa a nebyť zmienky Titanicu, myslím, že by veľmi rýchlo zapadol.