Krásni ľudia (Recenzia)

Originálny názov: Krásni ľudia
Vydavateľstvo: Lindeni, 2022
Počet strán: 208
Žáner: psychologický román
Moje hodnotenie knihy: 4*/5*

Strhujúci debut. Reálne životy. Spoznáte ten svoj?

Vanda mala dokonalý život. Vyšplhala sa po korporačnom rebríku svojou pracovitosťou a cieľavedomosťou. Mladá, krásna, úspešná. Čo viac si mohla priať? Lenže jedného dňa si uvedomí, že sa stratila pod tlakom povinností a očakávaní. Z vrcholu sa prepadne do nehostinného prostredia nemocnice, pretože úzkostné stavy a sprievodné prešľapy už začínajú byť neznesiteľné. Na psychiatrii spoznáva Adama, otca dvoch malých detí, ktorý tiež nepozná dno. Spolu sa snažia nestratiť v zákutiach sedení s psychológmi a lekármi, terapiami a inými povinnosťami. Hoci sa postupne zbližujú, Vanda musí nájsť cestu hlavne k sebe, a až potom k iným ľuďom a svetu celkovo.

***

Slovenská literatúra nemá medzi mojimi prečítanými knihami až také veľké zastúpenie. Debut Krásni ľudia od Zuzany Šimekovej ma však veľmi zaujal. Román o psychických problémoch, úzkostiach a depresiách som z pera slovenskej autorky ešte nečítala a som naozaj rada, že som sa k nemu dostala a najmä, že mu vydavateľstvo Lindeni dalo šancu.

Kniha začína tým, ako si úspešná, krásna a na prvý pohľad dokonalá Vanda balí kufor a dobrovoľne odchádza do psychiatrickej liečebne, pretože cíti, že niečo s ňou nie je v poriadku. Tam stretáva ľudí s najrôznejšími osudmi a prostredníctvom skupinových terapií, samostatných sedení, novej rutiny a odstrihnutia sa od bežných životov sa všetci pokúšajú znova nájsť samých seba.

Okrem toho, že kniha je naozaj nádherná navonok, je skvelá aj vnútri. Autorka má veľmi príjemný a pútavý štýl písania a stránky som obracala jednu za druhou. Pôvodne som chcela do nej len nahliadnuť, keďže som mala rozčítanú inú knihu, ale ani neviem ako, za pár hodín som ju už mala prečítanú.

Kapitoly knihy sú krátke a ich rýchly sled udržuje vašu pozornosť. Nepravidelne sa v nich strieda súčasnosť - zameriavajúca sa primárne na Vandu, na jej osobné stretnutia s doktormi, ale aj na skupinové terapie a osudy ďalších ľudí v liečebni - s flashbackmi do minulosti, ktoré stručne opisujú udalosti, ktoré Vandu doviedli do terajšieho stavu.

Z knihy je cítiť, že autorka čerpá z vlastných skúseností a to je pre mňa najväčším pozitívom knihy. Asi najviac sa mi páčili práve tie flashbacky, kde autorka priblížila korporátne prostredie, ktoré je naozaj veľmi špecifické a, bohužiaľ, asi aj typické pre našu neskutočne rýchlu a stresujúcu dobu. Obzvlášť jedna kapitola sa mi dostala pod kožu - firma mala prezentáciu o tom, aké nebezpečné sú v ich prostredí duševné choroby a psychické problémy (čo ma potešilo, kiežby sa kladie na tieto problémy viac dôrazu), ale prezentácia bola zakončená tým, koľko to firmu v konečnom dôsledku stojí (čo ma hneď vrátilo späť do smutnej reality).

Krásni ľudia mi naozaj sadli presne do nálady a momentálneho rozpoloženia, veľmi sa mi páčili a nebyť pár detailov, ktoré sú skôr subjektívne (ako napríklad "romantická" zápletka, slangovejší jazyk pri niektorých postavách) dostali by odo mňa plný počet hviezdičiek. Som rada, že aj na Slovensku máme autorky, ktoré píšu tak príjemne o dôležitých veciach. Dúfam, že Zuzana Šimeková týmto debutom s písaním nekončí a prinesie nám ďalšie krásne knižky o krásnych ľuďoch.