Veľké malé klamstvá (Recenzia)

Autor: Liane Moriarty
Originálny názov: Big Little Lies
Vydavateľstvo: Ikar 2015
Počet strán: 440
Žáner: contemporary, adult

Na malebnom Pirriweeskom polostrove sídli iba jedna základná škola a tá musí prijať deti z rôznych spoločenských vrstiev. Bohaté, panovačné mamičky sa tak stretávajú s chudobnejšími, nenápadnými ženami. Jednou zo sivých myšiek je aj slobodná matka Jane, ktorá má čo robiť, aby vyžila. Jane sa na polostrov prisťahovala len nedávno, a hoci škola sa ani poriadne nezačala, už sa dostala do problémov. Janinho syna Ziggyho obvinia z napadnutia spolužiačky. Matka synovi verí, že čin nespáchal, ale v kútiku duše ju zožierajú pochybnosti. Má na to vážny dôvod.
Pomocnú ruku jej podajú dve nové priateľky. Jednou z nich je bohatá kráska Celeste, druhou Madeline, čerstvá štyridsiatnička, s ktorou sa neradno zahrávať. Postupne sa dozvedáme, že každá rodina má svoje tajomstvá a že šikanovanie sa nedeje iba v škole, ale aj doma. Autorka len pomaličky odhaľuje osudy hrdiniek, ktorým ani zďaleka nie je čo závidieť. Rozprávkový život niečo stojí a tragédia je len otázkou času.
Román Veľké malé klamstvá je zaujímavou výpoveďou o exmanželoch a druhých manželkách, o matkách a dcérach, škandáloch na školských dvoroch a nebezpečných malých klamstvách, ktoré si hovoríme, aby sme prežili.
***

Po Manželovom tajomstve som očakávala opäť jeden skvelý príbeh, v ktorom, ako už samotný názov naznačuje, budú prepletené klamstvá, podvody alebo pretvárka. Tak nejak som už predpokladala, že opäť budem mať možnosť „spoznať“ viaceré postavy. V tomto prípade to boli viaceré rodiny žijúce prevažne v lepších finančných pomeroch na austrálskom pobreží. Boli tu mamičky starajúce sa o svoje deti a v neposlednom rade aj o svoj zovňajšok, aby boli pre svojich manželov stále atraktívne a príťažlivé. Keďže väčšina z nich nepracovala, ich jedinou starosťou bolo teda, prirodzene, blaho ich detí a aj to manželovo. Samozrejme, ako to už býva, nie je v manželstve vždy všetko také ružové, ako sa na prvý pohľad zdá a človek skrýva to, čo nechce, aby druhí videli a správa sa tak, ako sa to od neho očakáva a tak ako je to pre spoločnosť pekné a prijateľné.

Na knihe je určite zaujímavé to, že od začiatku prebieha výsluch svedkov pravdepodobnej vraždy, ale až do úplného konca nie je známe, kto je vlastne obeťou. Preto môžete hádať a typovať, ktorá z postáv príbeh neprežije. Trochu som sa obávala, či to bude niektorá z mojich obľúbených alebo autorka dopraje smrť tej, ktorá by mi najmenej chýbala. Úplný koniec som tak trochu očakávala, ale, samozrejme, že mu predchádzali zvraty, ktoré aj mňa prekvapili a potešili. Tým kniha získala u mňa ďalšie plusové body, lebo vždy je predsa pozitívne, keď vás má stále čím prekvapovať.

Trochu neprirodzene na mňa pôsobili rozhovory – deti a dospelí. Na môj vkus boli 5-ročné deti príliš vyspelé, príliš inteligentne sa vyjadrovali a v konečnom dôsledku to na mňa vplývalo dosť rušivo. Pri týchto pasážach som vždy tak trochu z príbehu „vyšla“ a musela som sa začítať nanovo.

Pre ženy už žijúce v manželstve alebo matky môže byť kniha veľmi príjemným čítaním. Určite sa v mnohých prípadoch prichytia pri tom, že aj ony to majú tak, aj oni majú tento problém s dieťaťom alebo manželom. Aj ich kamarátka zažíva presne takýto problém alebo takúto radosť. Preto túto knihu odporúčam skôr dospelým čitateľkám, ktoré sa do príbehu vďaka vlastným skúsenostiam lepšie ponoria. Za seba môžem povedať, že na Manželovo tajomstvo táto kniha nemala, ale napriek tomu to bolo opäť príjemné stretnutie s autorkou. Doma ma už čaká aj jej predchádzajúc kniha – Prečo sme sa vlastne rozišli?, do ktorej sa určite tiež v blízkej dobe pustím.