Podivuhodný život osamělého pošťáka (Recenzia)

Autor: Denis Thériault
Originálny názov: Le facteur émotif
Vydavateľstvo: Plus 2018
Počet strán: 152
Žáner:  román, novela

Knížka, kterou by chtěl ve schránce najít každý.
Kdo jiný by měl ctít listovní tajemství než pošťáci? Jenže mladý pošťák Bilodo je natolik ostýchavý, že si povídá sotva se svou zlatou rybkou. Aby se dostal k lidem blíž, potají otevírá jejich dopisy. Vše se pro něj změní, když si přečte první dopis psaný v haiku. Milostné korespondenci mezi guadalupskou dívkou Ségolene a výstředním intelektuálem Gastonem propadne natolik, že když po čase Gastona srazí auto, pokusí se jej nahradit... Poetický román o lásce a záhadách lidské identity.

***

Krátky, ale o to zaujímavejší a nevšedný príbeh, z ktorého dýcha japonská kultúra, napísaný francúzskym autorom. Lepšiu kombináciu si viem len ťažko predstaviť. K tomu pridané nádherné spracovanie a prekrásna obálka.
Anotácia je podľa môjho názoru až priveľmi vyčerpávajúca a aj tak nedokáže vystihnúť jedinečnosť a zvláštnosť príbehu. Atmosféra v knihe je na jednej strane veľmi pokojná s pomaly plynúcim dejom, no zároveň istým spôsobom aj znepokojivá, až stiesnená. Autorovi sa podarilo z minima textu spraviť maximálny literárny zážitok s veľmi zaujímavým a pre mňa prekvapivým koncom.

Je zaujímavé, ako autor krásne vystihol ľudskú situáciu v prípade, ak je človek iný, ako ostatní. Keď nepodlieha konzumnej spoločnosti, má svoj vlastný svet, svoje záľuby a ignoruje skazenosť okolitého sveta. Sledujeme, aké to môže mať dôsledky a akí vedia byť druhí ľudia voči tým "iným" zlomyseľní. Smutné, ale myslím si, že v mnohých prípadoch naozaj pravdivé.

Napriek tomu, že knihu zvládnete prečítať za veľmi krátky čas, odporúčam si na ňu vyčleniť pokojné a ničím nerušené chvíle, aby ste si ju mohli čo najviac vychutnať. Vzhľadom na to, že príbeh je kombinovaný s básňami, treba pri čítaní vynaložiť väčšie sústredenie, aby vám ani podstata básni neunikla, pretože tvoria veľmi dôležitú časť príbehu. Preto je kniha ideálna aj pre všetkých milovníkov poézie.

Knihu odporúčam úplne každému, bez obmedzenia. Verím, že zapôsobí, vždy trochu iným spôsobom. Bola by som veľmi rada, ak by sa ku mne dostali aj iné knihy od autora. K tejto sa budem rada vracať a mám tušenie, že vždy v nej objavím niečo nové.