nedeľa 19. decembra 2021

Hlad / Smäd (Recenzia)

Autor: Jozef Karika

Originálny názov: Hlad/Smäd
Vydavateľstvo: Ikar 2021
Séria: -
Diel:  -
Počet strán: 248 + 216
Žáner:  mystery
Moje hodnotenie kníh: 3*/5*
Moje hodnotenie obálok: 4*/5*

Anotácia:

Dvojitá porcia temnej imaginácie Jozefa Kariku vychádza ako dvojkniha Hlad/Smäd.
Každá z kníh ponúka samostatný zážitok, no pri čítaní oboch nadobúda príbeh nové významové vrstvy.

Neprirodzene vysoký muž s kufrom, v ktorom sa ukrývajú tie najhoršie nočné mory, brutálny vrah v žltej vetrovke, strašidelná maska zo starej vrecoviny...
Mrazivé rozprávanie zachytáva storočie prízračnej histórie vrchu Čebrať a blízkeho Ružomberka. Autor ho podáva cez majstrovsky vyskladanú mozaiku príbehov, ktoré sa preplietajú v priestore aj v čase.

„Táto dvojkniha vznikla inak než moje predchádzajúce romány. Chcel som zostaviť zbierku svojich starších aj nových mysterióznych noviel. Pri práci som si všimol, že vytvárajú súvislé rozprávanie. Podvedomie mi ho dávkovalo dvadsať rokov. Tento objav ma prekvapil, s údivom som odkryl najdesivejší príbeh, s akým som sa doteraz stretol.“

***

Konečne som sa dostala k tomu, aby som si prečítala niečo od jedného z najobľúbenejších slovenských autorov. Avšak nie som si istá, či práve jeho novinky - dve poviedkové knihy - sú to, s čím som mala začať. Možno by bolo lepšie siahnuť po niektorom z jeho starších mystery príbehov a spoznať tak jeho klasický štandardný štýl a tieto dve knihy vsunúť medzi ne, ako spestrenie jeho tvorby. Každopádne, Hlad a Smäd boli dobré, z môjho pohľadu majú veľa plusov, ale aj nejaké tie mínusy. 

Na začiatok môžem povedať, že štýlom mi Jozef Karika sadol. Jeho spôsob rozprávania je nenáročný, poskladaný z jednoduchých, ale zato úderných viet, ktoré navodia napätú a dramatickú atmosféru, z ktorej vám naskakujú zimomriavky. Vie vystihnúť a skvele opísať ľudské pocity, najmä strach a pôvod všetkého zlého. Vyslovene som sa pri čítaní nebála, ale ak by som miesta spomenuté v knihe išla navštíviť, asi by som sa necítila úplne príjemne. :D 

Hlad sa skladá zo štyroch a Smäd z troch poviedok. Pri čítaní si postupne začnete všímať, že sú jednotlivé poviedky navzájom prepojené maličkými detailmi, a tak sa vám začnú pomaly spájať do jedného príbehu so spoločným ZLOM. Poviedky v prvej knihe sa mi páčili, boli drastické, napínavé a krvilačné. Veľmi sa mi páčila najmä tá vo vlaku a na Štrbskom plese. Druhá kniha však bola pre mňa o niečo slabšia. Z poviedok sa mi páčila najmä tá záverečná, ktorá všetko ukončila a vysvetlila. Trik s textom hore nohami bol dobrý nápad a do záveru sa naozaj hodil. Prvá bola tiež fajn, ale bohužiaľ, prostredná poviedka, ktorej bola venovaná podstatná časť knihy mi vôbec nesadla. Bolo v nej spojeného veľmi veľa, akoby aj ona sama bola poskladaná ešte z viacerých príbehov, ktoré sa navzájom striedali a preskakovali. Nehodilo  sa mi tam vloženie autorových poznámok, ani zmienka o súčasnej covidovej situácii. Pre mňa by to bolo prijateľnejšie v inej forme, napr. na konci  knihy ako samostatná kapitola "Autorove poznámky". 

To, že Jozef Karika používa na vysvetlenie zla a rôznych záhad nadprirodzené mystery prvky som vedela. V malej miere nemám nič proti tomu, dokonca to môže navodiť takú príjemnú strašidelnú atmosféru, že je niečo medzi nebom a zemou. Tu toho ale na môj vkus bolo až príliš a v niektorých častiach to bolo podané veľmi odbornou až filozofickou formou. Metafyzika a avatari nie sú práve témy, ktorú by som v tejto knihe očakávala. 

Celkovo môžem zhodnotiť, že sa mi to páčilo. Páčilo sa mi hlavne, že každá poviedka bola iná a predsa ich stále niečo spájalo. Keďže bolo potrebné si všímať aj maličkosti, myslím si, že je fajn, keď sa knihy čítajú hneď za sebou a bez zbytočných prestávok. Osobne by som trochu ubrala tej nepravdepodobnosti a metafyzikálnych opisov a vynechala, resp. veľmi zjednodušila druhú poviedku v Smäde. V takom prípade by som knihám dala v kľude plný počet hviezdičiek. Takto som sa rozhodla pre priemerné hodnotenie, ale na autorovu tvorbu rozhodne nezanevriem a skúsim siahnuť po jeho starších dielach. Okrem toho si viem predstaviť tieto dve knihy aj filmovo spracované - možno niečo na spôsob seriálu Stranger Things. V rukách Netflixu by tieto poviedky určite zažiarili.  



Knihu si môžete kúpiť tu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára