Mexická gotika (Recenzia)

Originálny názov: Mexican Gothic
Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2021
Počet strán: 320
Žáner: horor, mystery
Moje hodnotenie knihy: 5*/5*

Očarujúce 50. roky 20. storočia v horúcom Mexiku. Vzrušujúca atmosféra nabitá večierkami.

Mladučká Noemí, dcéra z bohatej rodiny, si naplno vychutnáva život plný zábavy a nevinného flirtovania. Jedného dňa však neočakávane dostane záhadný list s prosbou o pomoc od svojej milovanej sesternice Cataliny. A tak sa vydáva na cestu do osamoteného sídla na vzdialenom mexickom vidieku, ktorý pripomína atmosférou skôr hmlisté Anglicko než horúce Mexiko.

Catalinina nová rodina Noemí od začiatku prijíma veľmi rozpačito. Sesternicin manžel je príťažlivý, no súčasne chladný. Jeho otec je typický patriarcha, fanúšik eugeniky, a Catalinu zasa prenasleduje zvláštne šialenstvo. Noemí sa snaží svojej sesternici pomôcť, no sama sa pritom nebadane prepadá čoraz hlbšie do tajomstiev a histórie plnej násilia a šialenstva. Zhypnotizovanej a paralyzovanej desivým, no zvodným svetom tajuplného sídla Noemí zostáva jediné – požiadať o pomoc najmladšieho syna tejto skazenej rodiny. On jediný jej môže pomôcť vyviaznuť zo záhadného domu, ktorý nie je ani zďaleka také ľahké opustiť, ako si pôvodne myslela.

***

Najväčším knižným objavom tohto roka je u mňa jednoznačne juhoamerická literatúra. Dostala som sa k viacerým knihám z tohto prostredia a všetky sa mi naozaj veľmi páčili. Juhoamerický spisovatelia majú unikátny a nezameniteľný štýl písania (asi niečo podobné, ako majú napr. japonskí alebo severskí autori), ktorý mne mimoriadne vyhovuje. Často sú pre ich príbehy charakteristické bizarné, miestami až nechutné momenty, bohato opísané prostredie a temperamentné postavy.

Od Silvie Moreno-Garcia som čítala už knihu Gods of Jade and Shadow (v češtine ako Bohové jadeitu a stínů). Tá sa mi veľmi páčila a o to viac ma nalákala na Mexickú gotiku, na ktorú som sa z autorkinej tvorby tešila najviac. Veľmi ma potešilo, že sa Grada autorky "ujala" a predstavila ju aj slovenským čitateľom. Musím oceniť aj fakt, že dve autorkine knihy, ktoré som zatiaľ prečítala boli veľmi odlišné žánrovo aj príbehovo a zároveň sa mi obidve veľmi páčili, čo len potvrdzuje kvality autorky.

Hlavnou hrdinkou Mexickej gotiky je bezstarostná Noemí, ktorá sa vyberie navštíviť sesternicu do odľahlej časti Mexika. Vysočina, ako sa dom volá, spolu s rodinou, do ktorej sa Catalina vydala, je od začiatku prinajmenšom zvláštna a Noemí ma neustále zlý pocit, že sa tam deje niečo abnormálne. Čím viac odhaľuje tajomstvá anglickej aristokratickej rodiny, tým viac sa zamotáva do neistoty. Čoraz ťažšie sa  jej rozoznáva, čo je len sen a čo realita a začne mať pocit, že prepadáva šialenstvu podobne ako Catalina. Zdá sa, že jediný komu môže okrem seba aspoň trochu veriť je Francis - bratranec Catalininho manžela, ale ani ten jej nemôže nijako pomôcť.

V prvom rade musím povedať, že hororové príbehy zvyčajne nečítam (ani nepozerám horory ako filmy), keďže som dosť veľký strachopud a nerada sa bojím. Pri Mexickej gotike som sa ale rozhodla spraviť výnimku a urobila som veľmi dobre. Vyzerá to tak, že toto bol horor presne pre mňa - vôbec nie strašidelný, občas dosť nechutný (čo mne vôbec nevadí, ale ak vyslovene nemáte radi nechutné a násilné scény, asi trochu pozor) a s dôležitou príbehovou linkou mimo tej hororovej. Keďže nemám s čím porovnávať, ťažko sa mi hodnotí kniha v rámci žánru, ale sama o seba si ma absolútne získala.

Veľmi sa mi páčila hlavná hrdinka Noemí a jej charakter. Bola temperamentná, drzá, vymykala sa konvenciám mexickej spoločnosti 50. rokov, kedy ženy nemali rovnocenné práva, bola márnivá a rozhodne si bola vedomá svojich "ženských zbraní", ktoré veľmi často využívala. Napriek tomu však túžila po vzdelaní a dosiahnutí niečoho viac, než len uzavretie výhodného manželstva a nebála sa postaviť sama za seba. Vďaka tomu vôbec nevyznievala hlúpo alebo jednoducho a v mnohých momentoch som sa s jej správaním vedela stotožniť, a tak mi bola o to viac sympatická. Vzhľadom na to, že bola celý život veľmi spoločenská ju upnutá a depresívna atmosféra Vysočiny ubíjala a aj vďaka tomu začala pátrať, čo sa v tej divnej rodine vlastne odohráva.

Trochu som sa obávala vysvetlenia, čo sa vo Vysočine deje a ako sa z toho autorka vymotá. Bála som sa, že záver mi pokazí celú knihu, ako sa mi to už zopárkrát stalo najmä pri thrilleroch a na základe niektorých recenzií som si myslela, že toto bude podobný prípad. Ukázalo sa však, že som sa bála zbytočne. Záver mi prišiel úplne prirodzený a skvelo zakončil celú knihu.

Výraznou črtou príbehu bol aj fanatický rasizmus a povýšenectvo v rodine Doylovcov - do Mexika sa rozhodli odísť len za bohatstvom a celá Vysočina musela byť čisto anglická - vrátane pôdy do záhrady, pretože v mexickej pôde by určite nevyrástli žiadne rastliny. To, čo sa dialo vo Vysočine bolo podľa mňa skvelou metaforou  na tieto choré úvahy, ktoré boli hororové a strašidelné samy o sebe.

V neposlednom rade musím ešte pochváliť preklad, kniha sa čítala úplne prirodzene a veľmi oceňujem poznámky prekladateľa, ktorý pridal vysvetlenie španielskych slov, ktoré boli v texte občas použité. Naozaj dúfam, že si budeme môcť prečítať aj ďalšie autorkine knihy. Zatiaľ siahnite po Mexickej gotike a užite si jej čítanie minimálne tak ako ja.