sobota 26. februára 2022

Kráľovná Paríža (Recenzia)

Autor: Pamela Binnings Ewen

Originálny názov: The Queen of Paris
Vydavateľstvo: Lindeni 2021
Žáner: biografia

Legendárna módna návrhárka Coco Chanel je uznávaná pre svoj sofistikovaný štýl, preslávila sa ikonickými malými čiernymi šatami a opojným parfumom Chanel No. 5. Za verejne známou osobnosťou sa však ukrýva komplikovaná žena snujúca intrigy a opradená záhadnými klebetami. Kráľovná Paríža, nový román oceňovanej autorky Pamely Binnings Ewenovej, na základe nedávno odhalených vojenských záznamov farbisto vykresľuje skrytý život Coco Chanel počas štyroch rokov nacistickej okupácie Paríža uprostred druhej svetovej vojny.

Coco Chanel dokázala byť veselá, bezstarostná a štedrá, no zároveň aj bezohľadná, manipulatívna či dokonca krutá. Keď sa priženie víchor vojny a po Champs-Élysées pochodujú vojská Wehrmachtu, Coco Chanel sa ocitá v hoteli Ritz spolu s vrchným ríšskym velením. V obkľúčení nepriateľa vedie súkromnú vojnu v snahe vytrhnúť riadenie vlastnej voňavkárskej spoločnosti z rúk svojho židovského obchodného partnera Pierra Wertheimera. Ten pod hrozbou silnejúceho antisemitizmu utiekol do Spojených štátov s tajným receptom na výrobu parfumu No. 5. Coco nesúhlasí s jeho zámerom presunúť výrobu na perifériu New Yorku, a tak sa zo všetkých síl snaží previesť spoločnosť do svojho výlučného vlastníctva. Módny dom Chanel nesmie padnúť.

Zatiaľ čo sa Coco snaží udržať svoju dovtedajšiu životnú úroveň, Paríž gniavi železná päsť nemeckej nadvlády. Coco Chanel – žena tvrdá ako žula – urobí všetko pre to, aby prežila. Pristane dokonca aj na kolaboráciu s nacistami, aby ochránila svoje najväčšie tajomstvá. Keď z nej Nemecko potajomky urobí špiónku pre Ríšu, stáva sa agentkou F-7124 s krycím menom Westminster. Ale prečo? A kam až zájde v snahe zabrániť, aby ju búrlivá minulosť prenasledovala v budúcnosti?

***

Hneď ako prvú vec musím spomenúť anotáciu - naozaj je potrebná taká dlhá anotácia o žene, ktorú pozná celý svet? :D Coco Chanel ovplyvnila neuveriteľným spôsobom módny svet a stala sa ikonou v danom odvetví. Jej modely patria k najdrahším na svete a mnohí len snívame, že si raz jednu "chanelku" kúpime. Čo však stojí za touto uznávanou značkou?

Coco Chanel patrí k veľmi zaujímavým osobnostiam so zložitou a záhadnou povahou. Ako to už v biznise býva, každý úspech niečo stojí a inak to nebolo ani v prípade Coco. Jej prestíž ju stála časť ľudskosti a možno mnohé činy neskôr aj ľutovala. To, čo dokázala vďaka obrovskému talentu je úžasné, ale nepochybne ju sprevádzala aj podstatná dávka šťastia stretávať a nadväzovať kontakty s tými správnymi ľuďmi.

Keďže sú v poslednej dobe všeobecne veľmi obľúbené knihy z druhej svetovej vojny, myslím, že aj to autorku motivovalo k tomu, že väčšiu časť knihy venovala práve tomuto obdobiu. Len veľmi v krátkosti odbieha do minulosti a rozpráva, ako sa Coco dostala do vyššej spoločnosti a vyrobila legendárny parfum No. 5. Prevažne ale sledujeme Coco počas vojnových rokov, kedy mala problém s právami na spomínaný parfum a súdila sa o značku. Taktiež veľmi zaujímavé je nahliadnutie do jej mileneckých vzťahov v tomto období. Vedela, ako využiť svoj šarm a to čo chcela, si zabezpečovala častokrát aj cez posteľ. Možno viacerí ste nezachytili, že Coco vraj kolaborovala s Nemcami a po oslobodení Francúzska bola vypočúvaná. Našťastie, dôkazy o jej špionáži pre Nemcov sa nenašli, takže stihla opustiť krajinu a odísť do núteného exilu v Švajčiarsku.

Kniha sa mi čítala dobre, ale je pravda, že v nej bolo často zbytočne veľa opisov. Najmä pri konci bol text primárne zameraný na priebeh vojny, kto na koho zaútočil, kto sa ku komu pripojil a tiež na nepokoje v samotnom Paríži. Ja som chcela čítať o Coco a nie o všetkom tom, čo sa dialo naokolo. Pokojne by som tieto, častokrát nezaujímavé, opisy vymenila za viac informácii o živote Coco pred alebo po vojne.

Ak vás Coco zaujíma a chceli by ste sa o nej dozvedieť viac, ale zároveň nemáte veľmi radi strohé životopisy plné faktov, ubezpečujem vás, že toto bude pre vás tá správna voľba. Štýl, aký autorka zvolila je skutočne veľmi beletristický, možno dokonca budete mať pocit, že ani nečítate o reálnej postave, ale zahĺbili ste sa do fiktívneho, vymysleného príbehu. Síce sa autorka držala mnohých faktov, ja som z príbehu mala pocit, že doň autorka zapracovala veľa subjektívnych dohadov a možno aj prianí, akú Coco by si želala mať ona. Ja osobne si myslím, že jej dopriala oveľa viac láskavosti a obetavosti, akou v skutočnosti Coco oplývala :D

Ako odrazový mostík k informáciám o tejto ikone je Kráľovná Paríža ideálna. Keď si spravíte zbežný obrázok, určite vás budú zaujímať podrobnejšie fakty a budete si chcieť potvrdiť informácie, ktoré ste sa v tejto knihe dozvedeli. Potom už určite odporúčam čítať vyslovene životopis, ktorý bude možno na čítanie a sústredenie náročnejší, ale informácie budú spoľahlivejšie.