sobota 19. februára 2022

Melmoth (Recenzia)

Autor: Sarah Perry

Originálny názov: Melmoth
Vydavateľstvo: Lindeni 2019
Séria: -
Diel: -
Počet strán: 288
Žáner: gotický román, mystery
Moje hodnotenie knihy: 3,5*/5*
Moje hodnotenie obálky: 5*/5*

Anotácia:

Helen Franklinová už pred mnohými rokmi odišla z Anglicka. V Prahe, kde pracuje ako prekladateľka, našla pokojné útočisko. To sa však zmení, keď jej priateľ Karel objaví v knižnici zvláštny list, spoveď a záhadné varovanie pred Melmoth, temnou bytosťou , ktorá sa objavuje v ľudových legendách a obskúrnych rozprávkach. Podľa povier Melmoth cestuje časom a ľudí, ktorých presvedčí, aby sa k nej pridali, uvrhne do večného zatratenia, túlavej samoty. Helen to spočiatku považuje len za výmysly, ľudové povery. No potom, keď kráča po pražských uliciach vydláždených kameňom, má zrazu pocit, že ju niekto sleduje. A potom sa jej priateľ stratí...

Sarah Perryová v tomto majstrovsky napísanom románe spojila strašidelný hororový príbeh a filozofické úvahy o podstate slobodnej vôle a lásky.

***

Hodnotiť knihy od Sarah Perry nie je vôbec jednoduché. Už po prečítaní Hada z Essexu som mala z jej tvorby zmiešané pocity, no napriek tomu, že som hneď neprepadla jej štýlu, mala som chuť skúsiť od nej aj niečo ďalšie. A Melmoth, na moje veľké prekvapenie, sa mi páčila asi viac ako jej predchádzajúca kniha. Je ale fakt, a s týmto názorom som sa stretla už viackrát, že táto autorka nesadne každému. Myslím, že jej umenie je skvelé, len musí jej knihy vziať do rúk správny tip čiateľa. 

Príbeh sa odohráva v Prahe, čo bolo pre mňa jedným z hlavných lákadiel tejto knihy.  Napriek tomu, že sa nachádzame v súčasnosti, vďaka jazyku, ktorý autorka používa, máte pocit, že ste niekoľko desaťročí v minulosti. Do deja sa dostávame veľmi pomaly, zo začiatku vám text možno vôbec nebude dávať zmysel. Až neskôr, keď sa k hlavnej dejovej linke zapoja "poviedkové" príbehy z minulosti, začnete chápať, kam to smeruje. 

V príbehu balansujeme niekde medzi skutočným svetom a predstavami. Prostredie a atmosféra sú zvládnuté naozaj skvele.  Postavy neustále niečo sleduje a oni majú potrebu stále pred tým utekať. Naháňa ich vlastná minulosť a ich hriechy, ktorých sa dopustili a nevedia sa s nimi naučiť žiť. Jednotlivé "poviedky" boli skvele prepletené so súčasnou dejovou linkou a keď mi text konečne začal dávať zmysel, čítanie som si naozaj užívala. 

Napriek tomu, že text je v podstate len jednoliate rozprávanie s minimom dialógov, kniha sa čítala naozaj dobre. Viac ma zaujali príbehy z minulosti, z ktorých bolo jasné, čo chce autorka povedať. V  príbehovej linke súčasnosti používala trochu iný jazyk. Možno sme medzi riadkami mali hľadať to, čo nám chce povedať. Štýl bol ozdobný a častokrát odbočoval k opisom, ktoré boli pre dej zbytočné. Akoby si autorka vzala niečo na povzbudenie a príbeh písala v nejakom poblúznení :D 

Zhrnula by som to tak, že niektoré časti boli úplne skvelé a niektoré, naopak, trochu nudnejšie. Ako celok to na mňa pôsobilo ako dôstojne zvládnutý gotický román, s tajuplnou atmosférou, výnimočný vďaka nevšednej postave Melmotky. Ak hľadáte niečo nezvyčajné, čo sa výrazne vymyká bežnej tvorbe, Melmoth by mohla byť dobrá voľba. 


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu  Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť tu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára