Tesla a Freud (Recenzia)

Séria: Slávni vedci
Počet strán: 160 / 176
Žáner: biografie, literatúra faktu
Moje hodnotenie knihy: 4*/5* / 4*/5*

Tesla: Človek, vynálezca a vek elektriny

Prenikavý a komplexný portrét slávneho vedca doplnený o vzácne a nádherne reprodukované dokumenty z jeho osobného archívu

Nikola Tesla patrí medzi najslávnejších fyzikov všetkých čias. Vedec a inžinier, ktorého považujeme za otca modernej elektriny, zmenil svet. Venoval sa výskumu a počas života si dal zaregistrovať viac ako 700 patentov. Už v detstve sa zaoberal širokou škálou vedeckých výziev, pričom pri hľadaní riešení a pri konštrukcii vynálezov prejavoval mimoriadny zmysel pre detaily. Vyvinul mnohé z princípov, ktoré formovali budúcnosť vedy.

Tento ilustrovaný životopis odhaľuje vývoj Teslových kľúčových teórií a vynálezov od röntgenu cez radar, transformátor a rádio až po diaľkové ovládanie. Osvetľuje osobný a profesionálny život excentrického muža, ktorý napriek tomu, že tak veľmi prispel k rozvoju modernej civilizácie, napokon trpel osamelosťou a biedou.

Autor opisuje, odkiaľ Tesla pochádzal, aké ciele si vytýčil, čo naozaj dosiahol, časy, v ktorých žil, ľudí, s ktorými pracoval, veľkú slávu, ktorú zažil, aj neúspechy a utrpenia, ktoré zakúsil. Vďaka tomu vznikla mozaika, ktorú každý zvedavý človek označí za fascinujúcu.

Kniha je určená širokej verejnosti a mnohým ľuďom sprostredkuje nový pohľad na Teslu. Ponúka zhrnutie jeho života, ukážky zo súkromných denníkov a poznámok aj fotografie z rodinného archívu. Na Teslovom živote však možno obdivovať oveľa viac, než sa zmestilo do tejto ilustrovanej publikácie.

Freud: Človek, vedec a zrod psychoanalýzy

Jedinečný prehľad života a diela najväčšieho bádateľa ľudskej mysle a jedného z najväčších intelektuálov 19. a 20. storočia

Myšlienky rakúskeho psychoanalytika Sigmunda Freuda používame v bežnej komunikácii, či už v správnom, alebo v nesprávnom kontexte: Bolo to freudovské prerieknutie? Potláčaš svoje emócie. Má veľké ego...

Sigmunda Freuda považujeme za otca psychoanalýzy. Vynašiel viacero techník, ktoré spôsobili prevrat v chápaní podvedomia a naznačili nové vnímanie ľudskej mysle a jej fungovania. Táto kniha ho predstavuje ako človeka a vedca, manžela a otca, priekopníckeho psychoanalytika, zakladateľa a vedúcu osobnosť medzinárodnej komunity psychoanalytikov. Publikácia prechádza jeho životom od detstva v rodine s komplikovanými väzbami cez štúdium medicíny až po cestu nezávislého človeka, na ktorej vytvoril psychoanalýzu. Na záver ponúka zhrnutie jeho najvýznamnejších teórií a konceptov, na ktorých pracoval až do vysokého veku, dokonca aj v čase, keď zomieral na rakovinu.

Kniha svojou štruktúrou ponúka viacdimenzionálny a všestranný pohľad na Freuda. Výber chorobopisov Freudových pacientov, jeho teórie, listy a úryvky z denníka (niektoré písané vlastnoručne), ako aj bohatá zbierka fotografií Freuda, jeho rodiny, kolegov a nasledovateľov ešte viac približujú samotného vedca. V rámčekoch sú uvedené krátke životopisy ostatných „kľúčových hráčov“: psychológov, kolegov, pacientov či priateľov.

Kniha je určená širokej verejnosti a mnohým ľuďom sprostredkuje nový pohľad na Freuda. Predstaví im ho ako človeka v kontexte danej doby či práce a z pohľadu jeho priateľov, kolegov a členov rodiny. Na Freudovom živote však možno obdivovať a objavovať oveľa viac, než sa zmestilo do tejto ilustrovanej verzie.

***

Literatúra faktu väčšinou nemá veľké zastúpenie v mojich prečítaných knihách, ale raz za čas sa treba aj trochu dovzdelať. Tentokrát som siahla po biografiách Teslu a Freuda. Dvaja významní vedci, ktorí výrazným spôsobom prispeli spoločnosti, o ktorých som toho veľa netušila. Vedela som približne, o čo sa pričinili, ale o ich živote som nevedela prakticky nič.

Ako prvú som si vybrala biografiu Teslu. Nikola Tesla, otec elektriny, ako ju poznáme dnes, jeden z najvýznamnejších fyzikov, ale aj skutočne podivínsky človek - to však akosi k týmto ľuďom už patrí, genialita si asi naozaj vyberá svoju daň. Tesla mal naozaj pozoruhodný život a počas svojej kariéry stretol mnoho významných osobností a vedcov, s ktorými spolupracoval alebo s ktorými súperil.

Publikácia naozaj prehľadne zmapovala celý jeho život. Hneď v úvode nájdete prehľadnú časovú os, kde sú vypichnuté najzásadnejšie udalosti Teslovho života a postupne sa cez krátke kapitoly s množstvom fotografií a ilustrácií prepracujete až na vrchol jeho kariéry a následny úpadok. Musím povedať, že spôsob, akým sa ho autor rozhodol predstaviť mi naozaj veľmi vyhovoval. Kapitoly sa totiž nezameriavali len na Teslu, ale aj na ďalšie osobnosti, s ktorými sa počas života stretol - Edison, Wstinghouse či dokonca  Mark Twain.

Autor tak ponúkol pohľad na tohto významného fyzika zo všetkých strán a pokiaľ, podobne ako ja, neviete o Teslovi veľa, určite je táto kniha na úvod výbornou voľbou. Text je jednoduchý, zrozumiteľný, ale stále ponúka množstvo  faktov a zaujímavostí. Takisto musím veľmi pochváliť aj výber fotografií a ilustrácií. K takmer každej informácií ste našli aj obrazovú prílohu, čo určite pri čítaní veľmi pomôže.

Hneď po dočítaní som otvorila aj Freuda - na toho som sa tešila ešte viac, keďže fyzika nikdy nebola mojou najsilnejšou stránkou a naopak psychológia ma veľmi fascinuje. Opäť začíname krátkou kapitolou "čo bolo pred Freudom" a ďalej kniha spracováva celý jeho život vrátane súkromia, o ktorom som naozaj nevedela nič, takže som sa dozvedela množstvo nových, zaujímavých informácii.

Aj vo Freudovi je množstvo obrazového materiálu, ktorý výborne dopĺňa text a autorka nám predstavuje Freudove najvýznamnejšie objavy a teórie na pozadí nielen jeho osobného života, ale aj významných historických udalostí - napr. jeho život  veľmi ovplyvnili udalosti, ktoré viedli k vojne a aj samotná druhá svetová vojna, nakoľko mal židovský pôvod, ale žil v Nemecku.

Keďže knihy vyšli v jednej edícii aj v originálnom vydaní, sú spracované veľmi podobne, čo určite poteší každého človeka, čo si potrpí na estetiku svojej knižnice. Myslím však, že spracovanie je aj veľmi účelné, pretože je jednoduché, atraktívne a doplnené množstvom fotiek a obrázkov, a táto kombinácia v literatúre faktu naozaj výborne funguje.

Ak máte chuť prestriedať beletriu s niečím faktografickým, séria Slávnych vedcov je určite skvelá voľba. Odporúčam ju aj v prípade, že nemáte k danej osobnosti alebo odvetviu žiadny vzťah - ako napríklad ja k fyzike. Napriek tomu ma však kniha o Teslovi dokázala natoľko zaujať, že som ju prečítala na dve otvorenia. Ak by som mala knihy porovnať, úplne subjektívne u mňa vyhráva Freud, najmä kvôli oblasti, ktorej sa venoval, ale kvalitou sú obe rovnako dobré a ja naozaj dúfam, že v tejto sérii bude vydavateľstvo Ikar pokračovať. V origináli som videla už aj Marie Curie alebo Darwina, čo sú osobnosti, o ktorých by som sa určite rada dozvedela niečo viac.

Knihy si môžete kúpiť tu a tu