streda 6. júla 2022

Dům na Riviéře (Recenzia)

Autor: Natasha Lester

Originálny názov: The Riviera House
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2022
Počet strán: 480

Paříž, 1939: Nacisté si myslí, že Éliane nerozumí německy. Domnívají se, že pro ně pouze katalogizuje umělecká díla a netuší, že kradou národní poklady do svých soukromých sbírek. Jenže to se mýlí. Dívka pečlivě dešifruje jejich poznámky a předává informace odboji.

Éliane však rozehrála nebezpečnou hru. Odváží se svěřit svá tajemství muži, kterého kdysi milovala? Nezradí ji znovu? Nemá šanci to s jistotou zjistit… dokud ji večírek v úchvatné vile na francouzské Riviéře nevystaví zcela nové úrovni nebezpečí.

Současnost: Remy Langová chce zapomenout na tragédii, kvůli níž se její život ocitl v troskách, a proto se vydává do domu na Riviéře, který za záhadných okolností zdědila. Během třídění knih objevuje evidenci uměleckých děl ukradených během druhé světové války.

V šoku zjišťuje, že její součástí je i obraz, který už od dětství visí na stěně jejího pokoje. Kdo vlastně byli její předci? Neskrývá dům na Riviéře větší tajemství, než jakému je Remy schopná čelit?

***

Autorku Natashu Lester si každý veľmi chváli a jej romány podľa anotácie vyzerajú ako čítanie presne pre mňa. Z jej tvorby som siahla po jej aktuálnej novinke Dům na Riviéře a musím povedať, že sa stávam jej vernou fanynkou. Kniha bola skvelá a už ma doma čakajú aj jej zvyšné dve knihy, ktoré sú u nás v preklade dostupné.

Dej románu je vložený do 13 - tich častí a odohráva sa v dvoch časových obdobiach, ktoré sa striedajú. Každá nesie podtitul o mieste a o rokoch, v ktorých sa dej odohráva, čo ma plynulo prenieslo z jednej dejovej línie do druhej.

Príbeh začína v Paríži počas 2. svetovej vojny. Spoznávame hlavnú postavu Éliane, jej záľubu v umení, jej povinnosti, ktoré na seba zobrala, opatrovať svojich mladších súrodencov a finančne prispievať  na domácnosť, konkrétne prispievať na jedlo, ktorého bolo aj tak nedostatok. Napriek ťažkej situácii si aj k Éliane nájde cestu láska. Spoznáva mladého muža, do ktorého sa zamiluje a nadovšetko mu dôveruje.

Autorka veľmi presvedčivým spôsobom opisuje zanietenosť Éliane pre umenie, jej prácu s obrazmi nevyčísliteľnej hodnoty vrátane Mony Lisy a snahu zachrániť tieto diela pred nezmyselnými príkazmi Adolfa Hitlera na ich zničenie. Jej oduševnenosť v oblasti umenia bola taká silná, že riskovala všetko, riskovala svoj život a aj životy svojich súrodencov. Hlavnú postavu a dej autorka opísala tak presvedčivo, že som nadobudla dojem, že toto sa naozaj stalo. Tak dôveryhodne opísané udalosti počas 2. svetovej vojny predsa nemôžu byť vymyslené. Po prečítaní prvej časti som bola plná emócií a urobila som to, čo nezvyknem. Prelistovala som knihu k záverečným stranám. Nie so zámerom prečítať si rozuzlenie príbehu. Hľadala som autorkine poznámky, v ktorých som sa dozvedela, že postava Ěliane bola inšpirovaná skutočnou ženou, ktorá rozohrala riskantnú hru na záchranu umeleckých diel počas vojny.

Druhá dejová línia sa odohráva v súčasnosti v roku 2015 na juhu Francúzska. Utrápená hlavná hrdinka Remy sa prišla zotaviť do domu na riviére, ktorý zdedila za nejasných okolností. Oboznamujeme sa s jej životným príbehom a zoznamujeme sa s ďalšími postavami, ktoré Remy pozná alebo vstupujú do jej života počas pobytu na riviére. Pre mňa bol veľmi zaujímavý predmet jej podnikania, ktorý čiastočne súvisel s históriou. Postupne sú načrtnuté súvislosti, ktoré prepoja minulosť spred 70-tich rokov sú súčasnosťou.

Autorkin štýl písania je nenútený a čítanie je príjemný zážitok, aj keď je dej z pochmúrneho obdobia. Dozvedáme sa prepojenie a súvislosti medzi hlavnými postavami, spoznáme zradcov, spoznáme životného partnera Éliane, a v neposlednom rade aj cestu vzácnych umeleckých diel späť do Louvru.  Aj keď miestami plynul dej pomalšie, čítanie som si maximálne užila a teším sa na ďalšie autorkine knihy.