Tajomstvá zámku Ashmore (Recenzia)

Originálny názov: The Secrets of Ashmore Castle
Vydavateľstvo: Ikar 2022
Počet strán: 512
Žáner: historický román
Moje hodnotenie knihy: 3*/5*
Moje hodnotenie obálky: 4*/5*

Ten deň v roku 1901 bol na poľovačku ako stvorený. Tragická nehoda počas lovu však pripraví o život grófa Staintona a obyvateľom zámku Ashmore spôsobí krušné chvíle. Zámok získa nového majiteľa, ktorým je grófov najstarší syn Giles. Ten z vyhliadky na dedičstvo nie je veľmi nadšený. Musí obetovať svoj dovtedajší život, prácu archeológa a vymeniť horúci Egypt za nenávidené, pochmúrne Anglicko. A nielen to, veľmi skoro zistí, že okrem titulu zdedil po otcovi aj značné dlhy. Existuje len jediný spôsob, ako rodinu zachrániť pred bankrotom. Musí sa výhodne oženiť.

Kitty Bayfieldová, dcéra zámožného baroneta, je vo veku vhodnom na vydaj. Spoločnosť jej robí dlhoročná priateľka Nina, ktorá ju sprevádza aj pri uvedení do spoločnosti. Mladé ženy sú veľmi odlišné. Zatiaľ čo Kitty je plachá a zakríknutá, Nina je výrečná a vášnivá a veľmi rýchlo si získa Gilesovo srdce. Ten sa bude musieť rozhodnúť - dá prednosť láske alebo manželstvu z povinnosti? Šťastie sa zdá nedosiahnuteľné, no niekedy ho človek nájde na tých najnečakanejších miestach.

***

Tajomstvá zámku Ashmore ma zaujali nielen peknou obálkou, ale aj názvom a anotáciou. Predstavovala som si, že pôjde o rozvetvený, prepletený román, v zaujímavom období zo začiatku 20. storočia. Navyše kniha je prirovnávaná k seriálu Downton Abbey, na ktorý sa síce len chystám, ale z pár ukážok predpokladám, že ma bude veľmi baviť.

Kostra príbehu je pomerne jednoduchá - po smrti grófa Staintona má na jeho miesto nastúpiť jeho najstarší syn Giles. Ten z toho nie je vôbec nadšený a navyše zistí, že otec mu zanechal kopu dlhov. Jediný spôsob, ako zachrániť panstvo a celú rodinu vidí v oženení sa s bohatou dedičkou. Popri množstve vhodných kandidátok ho však zaujme otvorená a uvoľnená Nina, ktorá nemá ani postavenie, ani majetok. Naopak nenápadná Kitty, jej najlepšia priateľka, by bola pre Gilesa najlepšou voľbou, keďže by vďaka svojmu dedičstvu zachránila celú rodinu Staintonovcov.

Na základe anotácie som očakávala príbeh podobný románu Rozum a cit, kedy sa hlavná postava musí rozhodnúť, či uprednostní svoje srdce alebo praktické dôvody. Okrem toho som aj podľa názvu predpokladala, že tento pomerne rozsiahly román, bude popretkávaný tajomstvami a intrigovaním medzi množstvom postáv, ktoré postupne zo začiatku knihy spoznávame. Avšak to som tak úplne nedostala.

V prvom rade musím povedať, že autorkin štýl mi až tak veľmi nesadol. Pripadalo mi, akoby len sucho komentovala to, čo vidí pred sebou. Nepomohlo tomu ani náhodné preskakovanie medzi jednotlivými postavami v rámci kapitoly, ktoré mi pripomínalo prestrihy scén vo filmoch alebo seriáloch (možno aj vďaka tomu je kniha prirovnávaná k DA), ale chýbala tomu práve typická seriálová dynamika. Občas jednotlivé úseky kapitol poskočili o nejaký čas dopredu a my sme dostali len výsledok danej situácie, ktorý opäť vyznel len ako konštatovanie a v podstate sme prišli o akékoľvek napätie.

Samotný príbeh mal veľký potenciál. Vzhľadom na hrúbku knihy je jasné, že Gilesova dilema, koho si vybrať za manželku, nebude jedinou zápletkou. Autorka rozohrala viacero mini príbehov, napr. linku Gilesovho brata Richarda, jeho mladších sestier Alice a Rachel, pozadie vzťahu Niny a Kitty, ale aj intrigovanie medzi služobníctvom. To všetko sľubuje zaujímavý prepletený príbeh, ktorý sa bude trochu vymykať zo svojho žánru. Bohužiaľ, práve kvôli autorkinmu štýlu, ma ani jedna príbehová linka nedokázala udržať pri knihe tak, že som sa nemohla odtrhnúť. Keď som sa do príbehu ponorila, tak ma kniha bavila, ale akonáhle som čítanie prerušila, nemala som až takú chuť sa k nej vracať.

Veľmi oceňujem prehľad postáv, ktorý mi hlavne zo začiatku pomohol zorientovať sa. Mojou obľúbenou postavou bola jednoznačne grandmère, Gilesova stará matka, ktorá mala interakcie prevažne s ľahkovážnym Richardom. Bola to typická stará matróna, ktorú už vôbec nezaujíma, čo si vyššia spoločnosť o nej myslí, užíva si privilegovaný život  a naplno využíva svoj status vdovy. Podobné postavy mám v historických románoch veľmi rada a platí to aj pri tomto. Takisto veľmi sympatická postava bola priamočiara a úprimná Nina.

Som trochu na vážkach, ako knihu ohodnotiť - na jednej strane sa mi páčilo, že sa kniha sústredila na viacero príbehových liniek, na druhej strane väčšina v podstate vyšumela do stratena bez nejakého napätia a občas som mala pocit, že len vypĺňajú priestor. V historických románoch, samozrejme, neočakávam množstvo akcie, ale knihe by určite pomohol svižnejší spád a viac napätia. Takto ju hodnotím skôr priemerne, ale myslím si, že predstavuje výborný odrazový materiál pre seriál - množstvo príbehových liniek so svižnejším tempom by určite vystačilo aj na niekoľko sérií. :)