Hadí oči (Recenzia)

Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2022
Séria: Nina Guerrera
Diel:  2/3
Žáner:  krimi
Moje hodnotenie knihy: 4,5*/5*
Moje hodnotenie obálky: 2*/5*

Smrt celé rodiny ve spánku je sama o sobě nepředstavitelnou tragédií. Speciální agentka FBI Nina Guerrerová a tým profilovačů FBI, k nimž patří, však mají prověřit možnost, že celá záležitost je ještě o poznání děsivější. Existuje snad pojítko mezi touto událostí a případem trojnásobné vraždy, který se odehrál o čtyři roky dříve a 3 000 kilometrů dál?

Nejhorší obavy se záhy potvrdí, když detektivové narazí na stopu sériového vraha natolik zákeřného, že jeho bestiální zločiny procházejí bez povšimnutí skoro 30 let. Nina navíc brutální zločin vnímá v osobní rovině: s každým místem činu v ní znovu rezonuje děsivý příběh o Lloroně, prokleté ženě z mexických legend, jež byla příčinou nejedné noční můry jejího dětství v sirotčinci.

Lidské zlo poznala Nina lépe než kdo jiný, ale krvavá hra se tentokrát odehrává podle záhadného schématu, je znepokojivá, matoucí a plná neznámých. Na cestě po stopách ukazujících nečekaným směrem se Nina ocitá mnohem blíž vlastní nepoznané minulosti, než by jí bylo milé.

Čas se krátí, a zatímco se zužuje okruh podezřelých, dávné události se kuriózní shodou náhod střetnou s přítomností a donutí Ninu k nejvyšší myslitelné oběti.

***

Isabella Maldonado si ma získala už svojou prvou knihou z tejto série - Šifra. Preto som sa na Hadie oči veľmi tešila a musím povedať, že kniha ma ani v najmenšom nesklamala. Toto je presne ten typ detektívok, ktoré si užívam najviac a mám najradšej.

Autorkin štýl mi absolútne vyhovuje. Do do písania dáva veľa skúseností zo svojej vlastnej vyšotrovateľskej praxe a v jej príbehoch to cítiť. Pátranie po zločincoch je veľmi hodnoverné a reálne a čitateľ má pocit, akoby on sám vyšetroval jednotlivé prípady. Píše krátke kapitoly, ktoré často skončia tak, že jednoducho musíte čítať ďalšiu a ani neviete ako a ste na konci.

V tomto dieli sa opäť stretávame so skupinkou sympatických vyšetrovateľov na čele s agentkou FBI Ninou Guerrerovou. Jej tím je privolaný vyriešiť niekoľko vrážd v rôznych častiach Ameriky. Väčšina prípadov je už starých niekoľko rokov a boli uzavreté. Nové okolnosti a nové úmrtia ich všetky navzájom prepoja a zavedú vyšetrovanie novým smerom. Je evidentné, že všetky spáchal ten istý človek a veci komplikuje aj fakt, že celý prípad sa stáva pre Ninu veľmi osobným.

Veľmi dobre vyskladaný prípad, ktorý spojuje dávne vraždy/samovraždy s aktuálne prebiehajúcimi vyšetrovaniami. Dej príjemne odsýpa, a aj keď sa na začiatku zdá prípad takmer nevyriešiteľný, postupne sú odkrývané stále nové a nové stopy, ktoré vedú k páchateľovi. Ten je ale mimoriadne inteligentný a prefíkaný a zdá sa, že je vždy o jeden krok vpred pred FBI. Bavilo ma sledovať, ako sa s nimi zahráva a ak by silou mocou nechcel dokončiť to, čo pred takmer tridsiatimi rokmi začal, polícii by bez problémov unikol.

Samotné vyšetrovanie bolo veľmi uveriteľné, aj keď je pravda, že Nina mala častokrát veľmi náhle a nečakané "osvietenia", ktoré jej pomohli k ďalšej stope a zároveň častokrát nevidela to, čo bolo evidentné. Na páchateľa som bola veľmi zvedavá a bavili ma kapitoly z jeho pohľadu, aj keď boli do textu zapracované len veľmi ojedinele. Zaujímal ma najmä jeho motív a pohnútky na všetky vraždy.

Na jednej strane sa mi páčilo, ako autorka prípady tohto sériového vraha prepojila s Nininým životom, no na strane druhej, to bolo už trochu neuveriteľné a priveľmi náhodné. Tým, že Nina odkryla veľkú časť svojej minulosti príbeh v závere skĺzol do veľmi emotívneho a citliví čitatelia si tu určite prídu na svoje. Na mňa bol záver z tohto hľadiska zbytočne naťahovaný, pretože FBI páchateľa identifikovala už takmer 100 strán pred koncom. Vytratila sa zvedavosť a napätie a zostalo už len chytiť vraha, vyjasniť si rodinné vzťahy a pracovné pochybenia. To je ale to jediné, malé a veľmi subjektívne mínus, ktoré v tomto príbehu nachádzam. Odhliadnuc od toho to bolo opäť skvelé čítanie, ktoré milovníkom amerických detektívok určite odporúčam.